AC på bilen lägger ned när det är varmt - någon íde?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
när den slutar kyla i bilköer och dylikt och börjar igen när kondensorn fått lite svalka så är det till 99% säkerhet för högt tryck i systemet och tryckvakten slår av kompressorn .... kolla även kylfläkten till kondensorn som sagts tidigare i tråden , men funkar den å trycket endå blir för högt i köer etc. så är det tryckvakten som gör sitt jobb

en previa känns som den borde ha en rätt fläskig AC .... och ett torkfiler som är dimensionerat därefter .... killen/tjejjen på Mekonomen värmde garanterat inte filtret när han fyllde/rekondade din anläggning (jag hade för vana att värma med varmluftpickan på den tiden jag jobbade på riktigt)

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Det är väl ingen som jobbar med ac som fyller för mycket? Har hållt på i 5 år och ser inte vitsen med att köra i för mycket gas?!

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Fick du ordning på det?
nope, har provat alla olika lösningar som jag fått här, förutom ditt sista förslag som låg utanför min egen kompetens vad gäller att meka men tack ändå. Har har haft samma skitproblem hela sommaren
Kommer lämna in den för felsökning i oktober så får vi se vad dom (Vianor) säger. (var på Mekonomen i somras men det blev en konstig diskussion....)

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har du haft den inkopplad ännu med manometerställ? Så du kunnat se vad trycket är i systemet?

(Jag skaffade egen utrustning för felsökning och service, då det sparar mycket slantar och AC är ett återkommande problem när man har med bilar att göra :) Det går att lära sig ganska mycket via nätforum och Youtube-filmer, men viss källkritik behövs. När man jobbar med AC och tryck, är skyddsglasögon väldigt viktigt.)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Är motortempen för övrigt helt ok? När min kylare blev igensatt ökade motortempen en gnutta, då stängdes ac av som skyddsåtgärd.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Är motortempen för övrigt helt ok? När min kylare blev igensatt ökade motortempen en gnutta, då stängdes ac av som skyddsåtgärd.

precis, ac stänger av när kylfläkten drar igång. kan mycket väl vara så att det är någon typ av skyddsåtgärd. Nu när det är ca 10 grader varmt ute har jag inga problem alls.....

Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
precis, ac stänger av när kylfläkten drar igång. kan mycket väl vara så att det är någon typ av skyddsåtgärd. Nu när det är ca 10 grader varmt ute har jag inga problem alls.....

AC'n brukar inte starta om det är 10 grader ute, normalt sett.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
AC'n brukar inte starta om det är 10 grader ute, normalt sett.

Jo, dessutom så funkar det ju att avfukta kupeluften när det är vinter, förvisso kan det ju skilja mellan olika bilar och fabrikat och tänkande om hur ac'n ska funka på just en specifik bilmodell :hej

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jo, dessutom så funkar det ju att avfukta kupeluften när det är vinter, förvisso kan det ju skilja mellan olika bilar och fabrikat och tänkande om hur ac'n ska funka på just en specifik bilmodell :hej

Bara erfarenhet från BMW så.

frysarn

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2011
Hoj
Aprilia RSV4R / Ducati 916
Korrekt, att felsöka en kylanläggning utan manometerställ är nog som att jämföra med en Doktor utan stetoskop.
:fakta

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...