Ac-problem i bilen

Göran Ols

Medlem
Gick med
23 Jan 2017
Hoj
2007 Yamaha fjr 1300 + cbr600rr 2008
Hej, jag vänder mej hit för det finns kanske någon som kan hjälpa mej att hitta orsaken till varför ac-n i bilen slutade funka.
Så här är det: Bytte kondensorn pga. hål i den, fyllde på nytt köldmeden, på en verkstad, inget läckage, provkörde +5 gr. i bilen. Nöjd och glad i en dag. Nästa dag funkar inte, tillbaka till verkstaden för läcksökning, tät. Kostar 3-10000 kr. på verkstad, Snål eller fattig pensionär, har inte bestämt mej, därför att det finns kanske någon som har kunskap om var felet kan vara.
Tack för ordet.
Mvh Göran Olsson

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Mekaniskt är det ju inte raketforskning, men det är en hel del givare och en del elektronik som styr AC/ACC. Är remmen till kompressorn hel? Fungerar värmen i bilen?

Testa att läsa ut felkoder med tex en https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/obd-2/obd-2-adapter-for-bluetooth-p48861 Sen laddar du ner lämplig app, tex Torque, Carista eller Car Scanner. Android dock, men jag förutsätter att motsvarande finns till iPhone. Dongeln funkar till allt som har blåtand, men av någon anledning finns det speciella till iPhone också, antagligen för att folk tror att det är special till såna, fast det inte är det.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Hjälper ju lite om du skriver vilken typ av bil det är och årsmodell.

Göran Ols

Medlem
Gick med
23 Jan 2017
Hoj
Mekaniskt är det ju inte raketforskning, men det är en hel del givare och en del elektronik som styr AC/ACC. Är remmen till kompressorn hel? Fungerar värmen i bilen?

Testa att läsa ut felkoder med tex en https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/obd-2/obd-2-adapter-for-bluetooth-p48861 Sen laddar du ner lämplig app, tex Torque, Carista eller Car Scanner. Android dock, men jag förutsätter att motsvarande finns till iPhone. Dongeln funkar till allt som har blåtand, men av någon anledning finns det speciella till iPhone också, antagligen för att folk tror att det är special till såna, fast det inte är det.
Tack för svar, skall se om jag löser de

Göran Ols

Medlem
Gick med
23 Jan 2017
Hoj
Glömde att säga att hyndai's märkesverkstad påstår man inte kan hitta sådana fel via deras dator

Göran Ols

Medlem
Gick med
23 Jan 2017
Hoj
Det beror väl på vad som är trasigt? En trasig rem eller sprucket rör hittar du inte, men ett givarfel borde man ju hitta.
Remmen hel, inget läckage. Jag undrar framför allt hur man testar om givare, kompressorn och magnethjulet är sönder.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vet inte om det är gamla sortens kompressor på de där med magnetkoppling, spelet kan ju vara för stort också.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Manometer och mäta tryck på hög- och låg-porten ger en hel del svar om vad som är fel. Men det kräver en del förkunskaper för att kunna tolka det man ser (youtube har en del info) och manometer med slangar kostar en bra slant (1200-2500 är normalt och beroende på kvaliteten). Sen får man ju inte jobba med vissa av gaserna utan certifikat och svårt att komma över gas för påfyllning om det inte är ersättare med butan/propan. Men oavsett börjar pengarna sticka iväg pga den utrustning man behöver för att testa och tex vakuumsuga och fylla på osv.

Det är många saker som kan gå fel på ett AC-system och är svårt att felsöka utan rätt prylar. Så i det långa loppet om man inte brukar hemmafixa med gamla bilar, är det billigare ändå att lämna in till en *bra* verkstad som kollar igenom och dessutom lämnar garantier på jobbet sen. Är bilen riktigt billig så är det ibland enklare att byta mot en annan med fungerande AC.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har lånat en Yaris 03 som har AC, men effekten på AC är dålig, den har avtagit gradvis så det måste vara ett minimalt läckage. (om ens något läckage, biler är 20 år gammal och aldrig påfylld)

Funkar fylla-själv kit bra?
Jag hjälpte en kille fylla en bil för länge sedan, och hans AC funkade i alla fall några år till efter det, och några år är allt jag begär.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har lånat en Yaris 03 som har AC, men effekten på AC är dålig, den har avtagit gradvis så det måste vara ett minimalt läckage. (om ens något läckage, biler är 20 år gammal och aldrig påfylld)

Funkar fylla-själv kit bra?
Jag hjälpte en kille fylla en bil för länge sedan, och hans AC funkade i alla fall några år till efter det, och några år är allt jag begär.
Det kan vara något annat fel också, men oftast så är det lite lågt tryck på gasen pga att den med tiden dunstat ut. Då funkar ett gds-kit, men helst med en liten tryckmätare så man ser hur många PSI det blir (på lågtrycksporten). Någonstans 30-50 PSI är normalt beroende på yttertemp och vilken bil det är.

Men man ska veta att det egentligen inte är tillåtet när det finns originalgas kvar och att man inte fixar ev andra problem. Men går det så går det...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kan vara något annat fel också, men oftast så är det lite lågt tryck på gasen pga att den med tiden dunstat ut. Då funkar ett gds-kit, men helst med en liten tryckmätare så man ser hur många PSI det blir (på lågtrycksporten). Någonstans 30-50 PSI är normalt beroende på yttertemp och vilken bil det är.

Men man ska veta att det egentligen inte är tillåtet när det finns originalgas kvar och att man inte fixar ev andra problem. Men går det så går det...

Det är lite så jag tänker också, gasen har dunstat i 20 år och trycket har sjunkit så lågt att det bara är minimal funktion kvar.
Hade det varit något annat fel hade det inte kylt något alls.

Vad som är tillåtet eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

På den gamla onda freontiden brukade bönderna få bilens AC fylld av dom som servade mjölkanläggningarnam bara dom parkerade i närheten av servicebilen, det var nog inte heller riktigt tillåtet, men det fungerade bra i alla fall

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
På min Yaris var det så behändigt att själva ventilen där man fyller läckte, behövde inte betala arbetskostnad för det bytet =)

När jag tänker efter har jag haft 3st Toyotor med samma symptom, kyler men bara precis. Kanske vanligt fel med den ventilen, kanske =)

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är lite så jag tänker också, gasen har dunstat i 20 år och trycket har sjunkit så lågt att det bara är minimal funktion kvar.
Hade det varit något annat fel hade det inte kylt något alls.

Vad som är tillåtet eller inte bryr jag mig inte så mycket om.

På den gamla onda freontiden brukade bönderna få bilens AC fylld av dom som servade mjölkanläggningarnam bara dom parkerade i närheten av servicebilen, det var nog inte heller riktigt tillåtet, men det fungerade bra i alla fall
Vi har bara gammelbilar. Jag brukar fylla själv, har även kört med egen blandning, gas med isobutan i en (vintergasol för campingkök) och en flaska propan. Nu kör jag med färdiga blandningar. Det brukar hålla ca 2 år, men nu har jag en som blivit dålig redan nu, fyllde i början på sommaren, så jag måste nog lämna in för läcksökning.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R

Lite sent svar, men du förutsätter lite för mycket. (Jag har en iPhone privat och en android som jobbtelefon, så jag har tillgång till båda.)
Det finns inte alls lika mycket appar till iPhone som till android, men det finns några. Och jag köpte en blåtandsdongel hos Kjell, tror det är samma som du länkar till, den funkar jättebra till Androidtelefoner men inte alls till iPhone. Av någon konstig anledning.
När det gäller AC har jag inget att tillägga…

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka