AC till DC omvandlare från TEMU

Chabo33

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2024
Hoj
Reiju Drace 2017
Vi kan hoppa all gliringar om att det är typiskt Temu...jag vet..;)
Även "man får vad man betalar för" och "vet du vem som tillverkat den ?" tar vi en annan gång.

Har en moppe med AC system men köpt lite lampor med DC.
I väntan på att min vanliga leverantör får in i lager, köpte jag ett gäng från Temu. ( 35:-/ st)

Jag kommer med två trådar med AC... o vill ut med DC..
Inget mer.

Blir inte klok på deras text. (se bild)
Finns inget batteri med i bilden alls så...

Enda gången + & - bör nämnas är DC

Med det resonemanget är AC alltså Headlight och Caharge ?
 

Bifogat

  • acdc.jpg
    acdc.jpg
    151.9 KB · Visningar: 37

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I ditt fall skulle väl en likriktarbrygga med fyra dioder funka om du bara ska omvandla AC till DC. Se bara till att bryggan tål nog med ström. Nåt sånt här borde funka https://www.electrokit.com/gbpc-1504-gbpc-w-400v-15a

Har ingen aning om hur mycket ström en sån där regulator tål men det är väl av någon anledning som man väljer att köra lyset på AC och sen vissa funktioner som blinkers, tuta och bromsljus vis DC på regulatorn tillsammans med batteri.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vi kan hoppa all gliringar om att det är typiskt Temu...jag vet..;)
Även "man får vad man betalar för" och "vet du vem som tillverkat den ?" tar vi en annan gång.

Har en moppe med AC system men köpt lite lampor med DC.
I väntan på att min vanliga leverantör får in i lager, köpte jag ett gäng från Temu. ( 35:-/ st)

Jag kommer med två trådar med AC... o vill ut med DC..
Inget mer.

Blir inte klok på deras text. (se bild)
Finns inget batteri med i bilden alls så...

Enda gången + & - bör nämnas är DC

Med det resonemanget är AC alltså Headlight och Caharge ?
Vad har du köpt?
En likriktare, eller även en spänningsregulator?

Vad menar du med att det inte finns ett batteri med?
På bilden har du plus och minus till batteri, men du kanske inte har det på din moppe?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Av bilden att döma ser det ut som typ en laddregulator som bla snvänds till Honda MT5 moppar, jag har använt såna då jag monterat lysen på grabbens PY80 och också på CRF100:an.

Den har en AC del som är en spänningsregulator till vilket framlyset är kopplat och sen en DC del för laddning av batteri där bromsljus, blinkers och tuta brukar kopplas. Själv har jag bara använt AC delen för spänningsreglering av fram och bakljus och struntat i DC delen då jag inte behövt den pga avsaknad av blinkers, dock vet jag en forummedlem som använt en Honda regulator på en XR400 men då med batteri för blinkers, bromsljus och GPS

Jag är tveksam till om den regulatorns DC del pallar strömmen från framlyset om man kopplardet dit, så jag skulle likrikta med en brygga efter den befintliga spänningsregulatorn. Vad man väl får tänka på då är att hålla isär AC och DC jord om statorn skulle vara jordad.

Misstänker att trådskaparen vill montera LED-lysen och därför ska likrikta, jag har monterat LED-lysen på grabben CRF100 men valde att likrikta baklyset med en diod och sen valde jag en framlampa som kunde användas med både AC och DC.

Förövrigt så ger LED-lampan fram ger sämre ljus för föraren än glödljud men det vita lyset synas bättre av andra dagtid vilket är det primära.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gissar
1733645747650.png
För det ska fungera "underförstås" att
Generatorns andra ände är Jordad
och
Belysningens andra ände också är jordad.
Själv föredrar att absolut inte lita på så kallad jordning genom tex styrlagrena utan skulle dra svart minst 1,5 mm2 kopplingsledning för jordning mellan allt som ska vara "jordat".
På en Moppe.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Av bilden att döma ser det ut som typ en laddregulator som bla snvänds till Honda MT5 moppar, jag har använt såna då jag monterat lysen på grabbens PY80 och också på CRF100:an.

Den har en AC del som är en spänningsregulator till vilket framlyset är kopplat och sen en DC del för laddning av batteri där bromsljus, blinkers och tuta brukar kopplas. Själv har jag bara använt AC delen för spänningsreglering av fram och bakljus och struntat i DC delen då jag inte behövt den pga avsaknad av blinkers, dock vet jag en forummedlem som använt en Honda regulator på en XR400 men då med batteri för blinkers, bromsljus och GPS

Jag är tveksam till om den regulatorns DC del pallar strömmen från framlyset om man kopplardet dit, så jag skulle likrikta med en brygga efter den befintliga spänningsregulatorn. Vad man väl får tänka på då är att hålla isär AC och DC jord om statorn skulle vara jordad.

Misstänker att trådskaparen vill montera LED-lysen och därför ska likrikta, jag har monterat LED-lysen på grabben CRF100 men valde att likrikta baklyset med en diod och sen valde jag en framlampa som kunde användas med både AC och DC.

Förövrigt så ger LED-lampan fram ger sämre ljus för föraren än glödljud men det vita lyset synas bättre av andra dagtid vilket är det primära.
Jag har gjort som du, både på snöskoter och mopeder.
Att tänka på är att man som regel bara får halvvågslikriktning, men det är inget stort problem som jag ser det.
Det duger fint att hålla ett batteri i bra form.
 

Chabo33

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2024
Hoj
Reiju Drace 2017
I ditt fall skulle väl en likriktarbrygga med fyra dioder funka om du bara ska omvandla AC till DC. Se bara till att bryggan tål nog med ström. Nåt sånt här borde funka https://www.electrokit.com/gbpc-1504-gbpc-w-400v-15a

Har ingen aning om hur mycket ström en sån där regulator tål men det är väl av någon anledning som man väljer att köra lyset på AC och sen vissa funktioner som blinkers, tuta och bromsljus vis DC på regulatorn tillsammans med batteri.
Trotts min fråga är jag ( för jäkligt länge sedan ) utbildad elektronik-nisse...;)

Jag undrar om 12 v in blir 12 ut utan extra elektronik..
Tappar den inget när den likriktas ?
Även om DC strömmen klarar sig utan lite kondingar mm för att ge en jämn o fin DC
 

Chabo33

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2024
Hoj
Reiju Drace 2017
Vad har du köpt?
En likriktare, eller även en spänningsregulator?

Vad menar du med att det inte finns ett batteri med?
På bilden har du plus och minus till batteri, men du kanske inte har det på din moppe?
Inget batteri på moppen...bara AC hela vägen ser det ut som

Så till framlampan kommer det från moppen 2 trådar AC..o jag kommer med två trådar till en LED lampa ( DC)

Så in AC...vill få ut DC
 

Chabo33

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2024
Hoj
Reiju Drace 2017
Gissar
View attachment 507415
För det ska fungera "underförstås" att
Generatorns andra ände är Jordad
och
Belysningens andra ände också är jordad.
Själv föredrar att absolut inte lita på så kallad jordning genom tex styrlagrena utan skulle dra svart minst 1,5 mm2 kopplingsledning för jordning mellan allt som ska vara "jordat".
På en Moppe.
Har inget batteri alls på moppen.

Kommer med två tåtar AC..vill ha ut DC..thats it
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Trotts min fråga är jag ( för jäkligt länge sedan ) utbildad elektronik-nisse...;)

Jag undrar om 12 v in blir 12 ut utan extra elektronik..
Tappar den inget när den likriktas ?
Även om DC strömmen klarar sig utan lite kondingar mm för att ge en jämn o fin DC

Det blir väl ett spänningsfall över dioderna om jag minns rätt, får upp nåt i huvudet på 0.7V men ta detta med en nypa salt då jag inte riktigt minns. Glättar man med kondingar brukar man räkna på med att DC spänningen stiger multiplicerat med 1.41, åter igen om jag nu minns rätt.

Helvågslikriktning ska ju funka i detta och då får man runt 1.5 V spänningsfall över dioderna, så du får runt 10,5V med en brygga, nu är väl inte LED känsliga för spänningsfall som glödljus så det borde ju funka. Det enda man får tänka på hur det hela är jordat om nu AC delen alls är jordad eller det bara kommer två kablar ut från spolen bakom svänghjulet. Är AC delen jordad till motorn, ramen får man ha separata plus och minuskablar ut från likriktarbryggan fram till LED-lampan men det är ju inget större problem.

Jag skulle alla gånger först testa med en brygga istället för den där laddregulatorn.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Eftersom du inte verkar ha något batteri på moppen, så antar jag att spänningen ut (AC) redan är reglerad till ca 13-14V, prova att mäta för att bekräfta detta.
Det finns konstruktioner där spänningen ut är oreglerad, och där tanken är att batteriet ska "äta" överskottet av spänningen.
Men eftersom du redan har reglerad utspänning, så skulle jag gå på det som @bosse-l skriver i ovanstående inlägg.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Eftersom du inte verkar ha något batteri på moppen, så antar jag att spänningen ut (AC) redan är reglerad till ca 13-14V, prova att mäta för att bekräfta detta.
Det finns konstruktioner där spänningen ut är oreglerad, och där tanken är att batteriet ska "äta" överskottet av spänningen.
Men eftersom du redan har reglerad utspänning, så skulle jag gå på det som @bosse-l skriver i ovanstående inlägg.

Även äldre moppar (är så på min 1957 Monarscoot) utan batteri hade ju oreglerad spänning där baklampan brann om framlampan gick åt skogen, sen (är så på min 1963 Monarped) kom olika spolar till fram, bak och bromsljus för att undvika detta, väl tveksamt om det är nåt sånt på lite modernare moppar utan att man har reglerad AC spänning med en regulator.

Som hannuse skriver lär du knappast ha 12V spänning i moppen utan nånstans runt 14V så med spänningsfallet av en likriktarbrygga ligger du på nånstans runt 12V och LED är ju inte lika känsligt för spänningen så det lär funka om det är 12 eller 14V

Varför jag använt mig av MT5 regulatorn men bara till AC och likriktat baklyset med en diod är att då har jag möjlighet att bygga vidare med ett DC system med batteri om jag skulle vilja göra det då jag ändå behövde en regulator till AC.

Den enkla lösningen är ju att köpa LED-lampa som går att köra på både AC och DC, En fråga är det fram eller baklyset det rör sig om? Till ett baklyse skulle jag bara använda en diod för nån krona.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har inget batteri alls på moppen.

Kommer med två tåtar AC..vill ha ut DC..thats it
Vill du ha ut DC behöver du en likriktare. Jag gissar "prylen" innehåller en likriktare.
1) Om du har två tåtar AC och INGEN är jordad.
Mät motståndet med multimeter mellan tåt och skruv på motorn (ska vara mycket högt, visas ofta som1 längst ut till vänster, motsatsen syns om du sätter ihop kontaktstiften på multimetern, lågt motstånd.
I så fal ska ena tåten till batteri enligt skissen, den andra tåten ska anslutas till den skruv som finns för att skruva fast "prylen" på moppen.
Då kommer du få ut likström mellan Batteri (+) och Batteri (-)
2) Om du har två tåtar AC och båda är jordade.
Skruva fast prylen på moppen så den sitter i metall (så den blir jordad).
Anslut en av tåtarna till Generator och du har likström mellan Batteri (+) och Batteri (-).
Ja och så hade jag satt en säkring mellan tåten och prylen. För hindra att felkoppling gör att jag eldar upp (förstör) AC spolen i moppen genom kortslutning. Högst på 10 A, 5A säkrare.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har använt den här om jag bara har en tråd ut med AC från generatorn, och inte behöver spänningsreglera:

Skärmbild 2024-12-09 080048.png

Behöver man spänningsreglering och likriktning så har jag använt den här.
Det har även en utgång för spänningsreglerad AC, och finns i 6V version om man vill ha det:

Skärmbild 2024-12-09 080718.png
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är nog bra om trådstartaren informerar om vad det är för hoj.

Som nämnts: äldre mopeder har oftast bara oreglerad AC ut från generatorn, med olika trådar från olika spolar till vardera förbrukare. Chassit är jord.

Billiga kinesiska regulatorer har ofta 4 stift. En till jord. En till generatorn. 12V AC ut. 12V DC ut.
 

Chabo33

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2024
Hoj
Reiju Drace 2017
Vill du ha ut DC behöver du en likriktare. Jag gissar "prylen" innehåller en likriktare.
1) Om du har två tåtar AC och INGEN är jordad.
Mät motståndet med multimeter mellan tåt och skruv på motorn (ska vara mycket högt, visas ofta som1 längst ut till vänster, motsatsen syns om du sätter ihop kontaktstiften på multimetern, lågt motstånd.
I så fal ska ena tåten till batteri enligt skissen, den andra tåten ska anslutas till den skruv som finns för att skruva fast "prylen" på moppen.
Då kommer du få ut likström mellan Batteri (+) och Batteri (-)
2) Om du har två tåtar AC och båda är jordade.
Skruva fast prylen på moppen så den sitter i metall (så den blir jordad).
Anslut en av tåtarna till Generator och du har likström mellan Batteri (+) och Batteri (-).
Ja och så hade jag satt en säkring mellan tåten och prylen. För hindra att felkoppling gör att jag eldar upp (förstör) AC spolen i moppen genom kortslutning. Högst på 10 A, 5A säkrare.
 

Chabo33

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2024
Hoj
Reiju Drace 2017
Är nog bra om trådstartaren informerar om vad det är för hoj.

Som nämnts: äldre mopeder har oftast bara oreglerad AC ut från generatorn, med olika trådar från olika spolar till vardera förbrukare. Chassit är jord.

Billiga kinesiska regulatorer har ofta 4 stift. En till jord. En till generatorn. 12V AC ut. 12V DC ut.
Vilken hoj spelar väl ingen roll tänker jag...

Jag kommer med två trådar som kopplas till en baklamapa med glödlampa i (AC).
Nu har jag en baklampa med LED som kräver DC
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vilken hoj spelar väl ingen roll tänker jag...

Jag kommer med två trådar som kopplas till en baklamapa med glödlampa i (AC).
Nu har jag en baklampa med LED som kräver DC
Du ansluter dom två trådarna som du kommer med
En tråd till skruven på baksidan, den som ska hålla fast "prylen från TEMU" på moppen.
En tråd till kontakten för GENERATOR på "prylen från TEMU"
Baklampan LED ansluter du mellan Batteri(+) och Batteri (-)
Gissningsvis ska en RÖD sladd från LED bakljuset anslutas till Batteri(+) och SVART sladd från LED bakljuset till Batteri(-)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är alltid lättare att ge råd om man vet märke och modell för då kan man söka fram kopplingsschema, just kopplingsschema och multimeter är två underskattade saker då man håller på med el😉

Men om det rör sig om en baklampa skulle jag bara sätta en diod på ena kabeln och strunta i TEMU laddregulatorn.

På de hojar med AC system som jag kopplat in LED-bakljus på (om man nu kan kalla PY80 och CRF100 för hojar som fått stator och lysen) har jag bara kopplat in en diod 1N4007 i serie på ena kabeln till LED-baklamporna och det funkar nog bra på dom hojarna. Att det blev 1N4007 beror på att jag har såna hemma till likriktning i gitarrförstärkare men 1000V är väl att ta i https://www.electrokit.com/1n4007-do-41-1000v-1a

Sen vet jag en forummedlem som bara kopplat in LED-baklyset i form av en sån där enduroskärm med lyse på AC och det har funkat det med, men jag valde som sagt att sätta en diod innan lyset. LED-lyset lär väl då lysa på halva vågen, sen hur bra det är med AC till lysdioder vet jag inte så jag valde att likrikta innan.

Som Comeback skriver lär väl TEMU prylen funka men tycker det är ju lite overkill istället för en diod för 1.25 kr.

Fram valde jag en lampa som funkade med både AC och DC, troligtvis har väl den lampan inbyggd likriktning.
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top