Adapterplattor fotpinnar Gsxr

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Har sökt en hel del efter adapterplattor för att kunna höja/sänka fotpinnarna. Hittar bara till Srad och nyare gixxer. Jag skulle vilja ha tag i till en årsmodell - 90.
Någon som vet var jag kan få tag i såna eller lär man ställa sig och göra egna?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag gjorde ju om dom bakre på thunderacen så pinnarna sjönk 40mm för att sambon skulle sitta bättre. Kostade 50 spänn i aluminium plattor o ca 30 minuter i svarven.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag gjorde ju om dom bakre på thunderacen så pinnarna sjönk 40mm för att sambon skulle sitta bättre. Kostade 50 spänn i aluminium plattor o ca 30 minuter i svarven.
Okej, det kanske inte är något problem att fixa själv. Men var kan jag köpa så tjockt aluminium?

Bifogat

• Screenshot_20220521_103417.jpg
    Screenshot_20220521_103417.jpg
    213.4 KB · Visningar: 9
  • Screenshot_20220521_103405.jpg
    Screenshot_20220521_103405.jpg
    106.7 KB · Visningar: 9

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
www.metallbiten.se

Där köper jag allt jag behöver o det är en del. Visst inte billigast men super snabb leverans och att man köper i 10 cm längder= lite spill samt stort sortiment av ALU o mässing o koppar o stål samt plaster.

Behöver du längre finns flera val

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag köpte för att kunna flytta bakåt fotpinnarna (förarens fotpinnar) Aluminiumplåt 6x100x1000mm från maskindelen.
Använde dubbel 6 mm plåt dvs plattorna blev 12mm tjocka.
Det som begränsar när det gäller flytta fotpinnarna nedåt är i varje fall på GSX1300R avgasrören och för passagerarfotpinnarna antagligen ljuddämparna.
Men ljuddämparna kan gå att sänka.

Bifogat

• 2-Växelsida-GDSX1300R.jpg
    2-Växelsida-GDSX1300R.jpg
    3.7 MB · Visningar: 18
  • 1-Bromssida-GSX1300R.jpg
    1-Bromssida-GSX1300R.jpg
    3.3 MB · Visningar: 17

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag köpte för att kunna flytta bakåt fotpinnarna (förarens fotpinnar) Aluminiumplåt 6x100x1000mm från maskindelen.
Använde dubbel 6 mm plåt dvs plattorna blev 12mm tjocka.
Det som begränsar när det gäller flytta fotpinnarna nedåt är i varje fall på GSX1300R avgasrören och för passagerarfotpinnarna antagligen ljuddämparna.
Men ljuddämparna kan gå att sänka.
Är det inte bättre att ha skallarna utåt, det bygger mindre och mindre vasst? Lite snyggare också.

Är du riktigt obstinat så kör du fyrkantiga hål och vagnsbult, slätt och snyggt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så kan det vara.
Fan vad petig du är regnar det hos dej med?
Nej, men jag har sovit hälften av vad jag borde, 3 griniga ungar, grinig fru, och istället för att vara social vill jag köra hoj eller sitta utanför garaget och svetsa en grej jag behöver till skogen, men istället ska vi till närmsta shoppinglada :gnissla

Och jag är mest avundsjuk på din verkstad, det var inget illa menat :krama

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man sätter frässtålet i svarvchucken och plattan i stålhållaren, lite fantasi får ni väl ha :lol

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Man sätter frässtålet i svarvchucken och plattan i stålhållaren, lite fantasi får ni väl ha :lol
Nja man sätter pinfräsen i chucken o vinkelhyllan på svarven o sedan fräser man.

Man kan sedermera ta delning dockan o lägga den vertikalt 90° fräsaxeln o således svarva i fräsen.

Bara så att ni vet?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Köper du från metallbiten.se så tänk på att han har olika legeringar. 7075 är den starkaste - kanske kan vara bra att veta (man står ju inte på pinnarna på en sporthoj så 6082 kanske duger). Denna sida har lite mer info om olika kvaliteter, överkurs kanske eftersom vi som småkunder bara har ett par, tre sorter att välja på, https://www.alumeco.se/kunskap-teknik/data-aluminium/anvaenda-legering?s=0

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Är det inte bättre att ha skallarna utåt, det bygger mindre och mindre vasst? Lite snyggare också.

Är du riktigt obstinat så kör du fyrkantiga hål och vagnsbult, slätt och snyggt.
Du har rätt. Ett skäl som jag minns var att på kedjesidan var det rätt trångt.
Gick ner och mätte nu.
Det är 16 mm från plattan till plastskyddet under kedjan. Sexkantskallen bygger 5 mm.
Så 11 mm glapp.
På utsidan sticker låsmutter och skruven ut 10 mm. Med 16 mm avstånd 6 mm glapp, räcker.
Så med rätt skruv med en rundad insexskalle på utsidan så blir det snyggare som du skrev.
Att tänka på när jag gör om det. Flyttar fram ca 2,5 cm och ner ca 1 cm.
För vid framflyttning går det sänka fotpinnarna.
Det som begränsar nu nedåt är avgasrören.
Vid framflyttning tjänar jag dels på att avgasrören lutar nedåt framåt,
dels på att avgasrören går in mot mitten av hojen framåt.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Så med rätt skruv med en rundad insexskalle på utsidan så blir det snyggare som du skrev.
Finns även försänkta torx resp. insex i 10.9, 12.9 o rostfritt, någonstans har jag sett låga låsmuttrar. Eller låga muttrar + låsvätska. Sökte på metallbiten vad som fanns i 7075, tyvärr bara en dimension av plattstång 80x20, kanske lite smalt för alla varianter av fotpinnsadaptrar, och även lite tjockt om man inte har tillgång till fräs. https://metallbiten.se/aluminium/88-fyrkantsstang-frasamne/aluminium-plattstng-8020mm-en-aw-7075-t6

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Finns även försänkta torx resp. insex i 10.9, 12.9 o rostfritt, någonstans har jag sett låga låsmuttrar. Eller låga muttrar + låsvätska. Sökte på metallbiten vad som fanns i 7075, tyvärr bara en dimension av plattstång 80x20, kanske lite smalt för alla varianter av fotpinnsadaptrar, och även lite tjockt om man inte har tillgång till fräs. https://metallbiten.se/aluminium/88-fyrkantsstang-frasamne/aluminium-plattstng-8020mm-en-aw-7075-t6
Jag gjorde mina plattor med skruvstäd, bågfil, fil, handborrmaskin, borrmaskinsstativ och ilska.
Mer behövs inte.
Ilskan
av att Rearsets från Valter Moto för ca 4000kr i verkligheten var higher sets och max 2,5 cm bakåt.
(Någon som vill köpa Valter Moto Rearsets till GSX1300R, bra rabatt utlovas !)

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Jag gjorde mina plattor med skruvstäd, bågfil, fil, handborrmaskin, borrmaskinsstativ och ilska.
Viljan (ilskan) kan försätta berg säger man - men om du inte är tillräckligt f-bannad så har jag ibland tid över mellan egna projekt om det behövs lite enklare maskinbearbetning (svårare jobb tar sån j-la tid att jag bara gör dem till mig själv)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC