Adoptivbarn...?

Nå?

• Antal röstningar
    0

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Undrar lite över den allmäna uppfattningen av adoptivbarn.
Har inte några vidare erfarenheter av "dessa" själv men vänners erfarenheter lutar åt samma håll allihopa: inte bra. :s

Trasiga innombords på liknande sätt, en ska ha ihjäl allt och alla så fort han blir full, en annan nöjer sig(?) med gammal hederlig flickvänsmisshandel.

Har trillat in en snubbe på gymet nu som själv är adopterad och var osäker på om han klarat sig bättre hos sina adoptivföräldrar än han hade gjort på ett barnhem i colombia, och ju mer jag lär känna honom desto mer tror jag att jag fattar vad han snackar om..

Så vad tycker ni, ärade orakel av SH, "ska man" adoptera eller är det som att smälla till en fluga på polarens axel med en spikklubba? :va

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
gissar att chanserna är bättre med adoptiv, finns ju större möjlighet till omvårdnad då

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Ja det finns två sidor av detta mynt.

Jag ska erkänna att jag var helt emot det. Just på grund av det som trådskaparen nämner.

Dom adopterade som jag känner, och känner till har alla lite psykiska problem och svårt med sin identitet. En tog dessvärre oxå livet av sig. Nu behöver såklart inte det bara bero på att dom är adopterade men det finns ett samband.

Men så fick jag ta del av ett barnlöst pars resa att hämta sitt adoptivbarn.
Och den glädjen dom beskrev...ja.. det var så att man började gråta.

Jag hoppas att det barnet inte ska känna sig förvirrat när det sen växer upp. Men sånt kan man ju inte veta.

Så jag tycker...å ena sidan OK, men å andra sidan inte.

//M

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag har aldrig upplevt att adoptivbarn skulle vara trasigare än några andra barn.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
gissar att chanserna är bättre med adoptiv, finns ju större möjlighet till omvårdnad då

Jag borde ha varit tydligare. Jag vill veta vad folk har för erfarenheter, gissar man så vet man inte= mellersta rutan: "Jag vet inte".

Men som du tror även jag att chanserna till ett halvlyckat liv är större i en adoptivfamilj vs barnhem. Men som sagt, jag vet inte.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
, gissar man så vet man inte= mellersta rutan: "Jag vet inte"

istället för att jag gissar så skulle jag nog formulera mig att det rimligen är bättre att bli att adopterad än bli kvar på barnhem, någon som sett bilder från barnhem i öst :gnissla

Jag ska erkänna att jag var helt emot det.

Ser man ett reportage från ex. barnhem i öst så ändrar man sig fort.

starka bilder från barnhem

http://svt.se/content/1/c6/86/40/16/IRAKBARNHEM.asx

från serbien

http://svt.se/content/1/c6/97/30/60/1800SERBBARN.asx

Ett tv-reportage som avslöjat vedervärdiga förhållanden på ett barnhem i staden Malatya i östra Turkiet har skakat nationen. Reportaget visade hur barn under sex års ålder blir slagna och verbalt kränkta av personalen.

Spädbarn blev slagen med sko
I tv-reportaget får man se hur en anställd slår två pojkars huvuden mot varandra och sedan knuffar omkull dem. En annan anställd slår ett spädbarn med en sko, någon sprutar skållhett vatten på en pojke som står naken i en rad tillsammans med andra och väntar på att bli badad.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=1

Många svenskar på barnhem utsattes för övergrepp

Omkring 100.000 svenskar har någon gång suttit på barnhem. I många fall har de då blivit misshandlade och utsatta för övergrepp. Det avslöjas i Dokument inifrån på söndag. Socialminister Morgan Johansson ber nu alla dessa personer om ursäkt och säger att Socialstyrelsen ska få i uppdrag att undersöka hur många som har drabbats.

http://svt.se/content/1/c6/49/40/62/21barn.asx

Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det finns väl knappast något som talar för att adoptivbarn skulle ha det bättre som oadopterade. Åtminstone om vi talar om barn som kommer från andra länder. Sen kommer man kanske inte till paradiset, bara för att man får en ny familj i Sverige. Även svenskfödda med biologiska föräldrar har ju problem av allehanda slag.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har träffat på två adoptivbarn. En tjej från Costa Rica och en annan från Korea.

Costa Rica tjejen hade svårt med sitt intellekt och det var på vippen att hon blev satt i särskola. Hon utvecklades tidigt fysiskt och blev snabbt till en "madrass". Adoptivföräldrarna var mycket välordnade.

Koreanskans uppväxt känner jag inte till, men hon blev alkoholiserad i unga år.

Dominator-Rocks

Guest
Hur faan skall man kunna svara på den frågan?

:va

Jag känner 2 st adoptiver den ena är snäll och den andra är dum!

Båda är snälla mot mig men den ena är välldigt osnäll mot damer! (stryk borde han ha!)

Men om han är dum för att han är adopterad är ju svårt att säga och svårt att tro! Jävligt otäck å otrevlig är han iaf! :fakta :mad:

Jag umgås inte med någon av dem då jag är nynazist!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
När du säger "trasiga inombords" funderar jag på om du blandar ihop adoptivbarn med fosterbarn. Fosterbarn är oftast äldre när de tas om hand och då kan skadan redan vara skedd om man får uttrycka sig så. Men ett adoptivbarn är ju ett oskrivet blad.

Har själv två adoptivsystrar som kom till familjen när de var cirka 9 månader. Vad jag kan se, och vad de själva tycker, är dom helt normala. Själv är jag yngre än dem så jag har alltid haft dem i mitt liv, men även storebror som är ett par år äldre än syrrorna tänker aldrig på dom annat än som sina systrar.

Att dom är adopterade kommer egentligen bara upp när man blir påmind, som vid sådana här diskussioner. Mamma råkade fylla i något sjukhusformulär att hon fött 4 barn för hon tänkte inte på att hon bara fött 2 av sina 4 barn :D

Edit: De adoptivbarn jag tycker verkar få det svårast är sådana som växer upp som ensamt barn hos några överbeskyddande föräldrar. Får man bara syskon, adopterade eller ej, verkar det bli lite mer normal uppväxt med föräldrar som inte har tid att oroa sig över barnens varje steg.

Bara en tanke.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
En tänkvärd sak är ändå att de som adopterar får anstränga sig för att få adoptera, till skillnad från vanligt folk där några sekunders missbedömning kan leda till en graviditet...

Att adoptera kostar flis, + att man undersöks av folk är långt mer än snittsvennsons fylleknull.

Jag vet å andra sidan inte hur det ligger till med statistiken, men det borde finnas en hel del forskning inom området. Jag inbillar mig att adopterade har det lika bra som icke adopterade, men det räcker inta att inbilla sig. Sök efter forskning på området är mitt tips!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hm... Alla, eller iaf de allra flesta, jag stött på har varit mer eller mindre trasiga i ungdomen.

Det är på modet nu, att vara lite trasiga...
Eller menar du på allvar att hela EMO generationen är adoptivbarn? :D

För att vara lite seriös (för omväxlings skull) så tror jag att det är så här:

Tonåren är en kämpig tid för dom flesta, identitetskriser och sökande efter sig själv är fullständigt naturligt, även hos barn i traditionella kärnfamiljer.
Att spä på den osäkerheten med ytterligare faktorer (att man är adopterad, att föräldrarna skiljer sig, droger, konstiga religioner, politiska ungdomsförbund på bägge kanter, taskiga sexuella erfarenheter osv) kan göra att man hamnar väldigt snett.

Att få starta sitt vuxna liv lite ur spår kan göra att man spårar ur mer, och det kan vara det som gör att man märker en tendens hos många adoptivbarn.

Jag är så jävla tråkig och konservativ att jag anser att den tryggaste grogrunden är en kärnfamilj, därmed inte sagt att andra familjekonstellationer inte fungerar, dom kanske bara kräver ett lite annat upplägg...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är på modet nu, att vara lite trasiga...
Eller menar du på allvar att hela EMO generationen är adoptivbarn? :D

För att vara lite seriös (för omväxlings skull) så tror jag att det är så här:

Tonåren är en kämpig tid för dom flesta, identitetskriser och sökande efter sig själv är fullständigt naturligt, även hos barn i traditionella kärnfamiljer.
Att spä på den osäkerheten med ytterligare faktorer (att man är adopterad, att föräldrarna skiljer sig, droger, konstiga religioner, politiska ungdomsförbund på bägge kanter, taskiga sexuella erfarenheter osv) kan göra att man hamnar väldigt snett.

Att få starta sitt vuxna liv lite ur spår kan göra att man spårar ur mer, och det kan vara det som gör att man märker en tendens hos många adoptivbarn.

Jag är så jävla tråkig och konservativ att jag anser att den tryggaste grogrunden är en kärnfamilj, därmed inte sagt att andra familjekonstellationer inte fungerar, dom kanske bara kräver ett lite annat upplägg...

Jag håller till fullo med i det resonemanget.

Fosgate

Singel och glad
Gick med
25 Sep 2005
Hoj
KAWASAKI Z1000 -03
Tycker det är en jävla skit tråd detta, folk som sitter å gissar å inte har en aning... ja själv är adopterad, och ja har det hur bra som helst och är enormt tacksamt över att ja fick chansen att komma till SVERIGE!... Så sluta snacka ni som inte vet någonting!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Alla adoptivbarn blir ju inte som Tom Hjelte eller Jackie Arklöv...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Tycker det är en jävla skit tråd detta, folk som sitter å gissar å inte har en aning... ja själv är adopterad, och ja har det hur bra som helst och är enormt tacksamt över att ja fick chansen att komma till SVERIGE!... Så sluta snacka ni som inte vet någonting!

Ok. Så du vet allt om alla då bara för att du är ett av flera tusen adoptivbarn?

Jag menar, ingår alla adoptivbarn in någon förening där ni delar erfarenheter eller drar du slutsatser att alla har det bra bara för att du har det bra?

Eller är det möjligen så att du eg. inte vet någonting om de andra och sitter och gissar?

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag var ihop med ett en adopterad tjej ett tag...och det går att ligga? :tuttar med dom oxå så jag säger:
Bra skit! :tummenupp

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Du blandar inte ihop adoptivbarn och fosterbarn nu?

Fosterbarn kommer väl ganska ofta från trasiga familjer, och är då oftast trasiga innan de nya föräldrarna tar över. Är skadan redan skedd är det svårt att rätta till det.
Adoptivbarnen är generellt yngre när de byter familj, och det minskar risken för identitetsproblem.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy