ADSL/VDSL utan hemtelefon?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Jag har hört att man kan stänga av hemtelefonen men ha kvar funktionen för data(trafik) i telejacket. Finns det någon här som vet till vem man vänder sig för att ordna detta?

Har idag VDSL men vill stänga av hemtelefonen d.v.s att jag vill bara ha datatrafik i jacket och inte telefoni (dessa utnyttjar ju olika resurser i jacket).

Är trött på att betala 125kr/mån för en telefon jag inte använder. Jag använder den inte till att ringa med och till den ringer bara morsan och telefonförsäljare.

Maverick

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SH300 -13
bara till att säga upp ditt teleabonnemang, vad jag har hört iaf.. jag hade bredband i jacket i fyramånader innan telefonab flyttades.

Ring din kundtjänst o fråga vad som gäller.

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Maverick skrev:
bara till att säga upp ditt teleabonnemang, vad jag har hört iaf.. jag hade bredband i jacket i fyramånader innan telefonab flyttades.

Ring din kundtjänst o fråga vad som gäller.

Det stämmer som maverick säger, bara att säga upp telefon abonnemanget.

//Mheel

heinz_p

Tzze Germanz
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
När jag blir stor så..
Mheel skrev:
Det stämmer som maverick säger, bara att säga upp telefon abonnemanget.

//Mheel

Märkligt..
När jag ringde runt innan jag skaffade bredband så sa samtliga leverantörer jag talade med (Felia, Glocalnet, Spray osv.) att jag dessutom var tvungen att ha ett fastnätsabonnemang hos dom.

Jag är, precis som trådskaparen, fast med ett fastnätsabonnemang som aldrig använts..känns som en big waste att betala 150:- i månaden för det..

// Henke

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Ok så här ligger det till:

Man kan säga upp telfonabbonemanget utan att påverka internetuppkopplingen. Detta gäller sålänge ingen annan börjar använda detta telefonnummer på ett annat abbonemang.

Detta kan man göra:

Göra om abbonemanget till ett vilande abbonemang. Detta kostar 62 kr/mån. Man har då ingen fungerande hemtelefon men en fungerande ADSL/VDSL-uppkoppling.

Att återuppta abbonemanget kostar 162kr

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Santo skrev:

Nu har jag talat med Telias kundtjänster och dom sa att det inte var ändrat ännu. Så vi måste väl fortfarande ha kvar abonemanget ett par månader till.

Ett stort finger till Teliasonera.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Victor skrev:
Nu har jag talat med Telias kundtjänster och dom sa att det inte var ändrat ännu. Så vi måste väl fortfarande ha kvar abonemanget ett par månader till.

Ett stort finger till Teliasonera.

Jag läste på PTS att det kommer att vara klart andra kvartalet 2006. De är i full gång med att lösa det tekniskt.

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jag sitter lite med samma problem, eftersom jag kör all min telefoni över mobilen, det blir billigast så. Var väldigt nära att skaffa Tele2:s trådlösa internetpaket via 3G-nätet. Inte übersnabbt med godkänt, begränsad trafik till 1GB per månad och 18 månaders bind.tid. Men sen kostade endast 199 kr/mån, surfa var du vill. Dock fick man köpa ett kort för en tusing, men men... Problemet var att dom tillhandahöll endast kort till bärbara datorer, tråkigt med sant.

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Santo skrev:
Jag har hört att man kan stänga av hemtelefonen men ha kvar funktionen för data(trafik) i telejacket. Finns det någon här som vet till vem man vänder sig för att ordna detta?

Har idag VDSL men vill stänga av hemtelefonen d.v.s att jag vill bara ha datatrafik i jacket och inte telefoni (dessa utnyttjar ju olika resurser i jacket).

Är trött på att betala 125kr/mån för en telefon jag inte använder. Jag använder den inte till att ringa med och till den ringer bara morsan och telefonförsäljare.

Det går alldeles utmärkt att göra iaf hos BBB. Jag hade ADSL via telejack utan att ha telefon förut. Det är bara så att alla operatörer vill att du ska ha ett abonnemang för att det är enklare då. Ska flytta snart från fiber till smalband och då blir det telejack utan abonnemang. Är bara bråka lite så löser det sig.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Mr_White skrev:
Det går alldeles utmärkt att göra iaf hos BBB. Jag hade ADSL via telejack utan att ha telefon förut. Det är bara så att alla operatörer vill att du ska ha ett abonnemang för att det är enklare då. Ska flytta snart från fiber till smalband och då blir det telejack utan abonnemang. Är bara bråka lite så löser det sig.

..och jag hävdar motsatsen. Snackade med BBB's kundtjänst om just detta för två dagar sedan och det gick minsann inte att lösa. Du kan skita i att ha deras telefoni för 99:-/mån men då tar dom en avgift på samma belopp i 'näthyra' eller nåt sånt.

Hur gick du tillväga för att bara betala för bredbandet?

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
heinz_p skrev:
Märkligt..
När jag ringde runt innan jag skaffade bredband så sa samtliga leverantörer jag talade med (Felia, Glocalnet, Spray osv.) att jag dessutom var tvungen att ha ett fastnätsabonnemang hos dom.

Jag är, precis som trådskaparen, fast med ett fastnätsabonnemang som aldrig använts..känns som en big waste att betala 150:- i månaden för det..

// Henke

Det e lustigt jag har kopplat in en kund till BBB utan telefon ab. idag.
Så jag vet att det går att slopa vanligt telefonab.

//Mheel

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Plåtniklas skrev:
Är det nån extra avgift?

Det vågar jag inte svara för då jag bara står för installationen.
Men jag har ett svagt minne av att det kom en lag för ett eller två år sen då det inte skulle krävas att man hade fast telefon. Men jag vet att det inte är något nytt påhitt (senaste månaden eller så). För jag har kopplat in några sådana förbindelser sedan januari då jag började jobba med detta.

//Mheel

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...