Adventure Days 2010

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har skrivit samma sak i Stockholmstråden.

Vi är ett gäng som skall på Adventure Days i Säfsen nu i helgen.
Om nån mer från Sthlm skall dit så kommer vi mötas vid Statoil/ Järva Krog imorrn, torsdag kl 1100 för att åka tillsammans upp.
PMa mig om det är fler som vill haka.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Adventure days är någonting som jag ska försöka ta del av något år. Definitivt. Nyttigt. :tummenupp

//J

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
MUAHAHA. Vad kul vi hade. Det går att köra en 1200Adv i gegga, men det går inte fort. Dessutom lutar den konstigt ibland ;)

Duddan

Slide in - Burn out
Gick med
21 Sep 2003
Hoj
KTM 950 Super Enduro R 2006 och Yamaga YZ450F 2010
Tänkte testa att åka upp i år.
Kanske mest för atmosvären, naturen, myggen och träffa lite folk.

Har hört att det inte blir så värst advancerad körning, inte ens i de svarta grupperna, men det gör inte såå mkt, får väl koncentrera mig på att fota lite ist.
Tråkigt dock att de i år har valt att hindra vissa personer att komma, nämnligen dem som inte kör bussar, utan vanliga mindre skogsmaskiner.

Saxat från
http://www.adventuredays.se/

Fr.o.m. 2011 är dock inte enduro-motorcyklar tillåtna på eventet p.g.a. den känsliga naturen runt Säfsen och begränsade möjligheter att skapa utmanande turer för endurocyklar.

Med endurocyklar menar vi de modeller som i första hand är anpassade för tävling och träning på endurobanor såsom KTM EXC, BMW G450X, Yamaha WR, Honda CRF, Husaberg FE, GasGas EC och motsvarande.

Men jag har ju min 950 Super Enduro, den är väl "tung nog" :D
:arsele

Vi var bokade fem pers från Norrköping, men nu är vi bara två, eftersom de andra kör KTM 525 exc.

Ses där!

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Har hört att det inte blir så värst advancerad körning, inte ens i de svarta grupperna, men det gör inte såå mkt, får väl koncentrera mig på att fota lite ist.
Tråkigt dock att de i år har valt att hindra vissa personer att komma, nämnligen dem som inte kör bussar, utan vanliga mindre skogsmaskiner.

Saxat från

Fr.o.m. 2011 är dock inte enduro-motorcyklar tillåtna på eventet p.g.a. den känsliga naturen runt Säfsen och begränsade möjligheter att skapa utmanande turer för endurocyklar.

Med endurocyklar menar vi de modeller som i första hand är anpassade för tävling och träning på endurobanor såsom KTM EXC, BMW G450X, Yamaha WR, Honda CRF, Husaberg FE, GasGas EC och motsvarande.

Men jag har ju min 950 Super Enduro, den är väl "tung nog" :D

Eventet är avsett för offroadhojar, dvs INTE inte lätta endurohojjar. Ett av syftena är att utbilda och uppmuntra ägare av större offroadmaskiner att våga sig ut på dåliga vägar eftersom många drar sig för detta. Passager som man skulle klara plättlätt med en lätt enduro kan bli ganska intressanta med en tung hoj.

Tidigare om åren har grupper av enduroförare dykt upp och blandat sig med de större grupperna vilket har förstört för de som kör tunga och i naturen "långsamma" hojjar. Vissa av dessa enduroförare har kört som om det vore tävling, och det har aldrig varit poängen med Adventure days.

Vill man köra enduro finns det andra evenemang som är avsedda för detta.

Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj

Kolla websidan:

Organiseras av Touratech och BMW. Perfekt om man vill lära sig olika typer av körteknik på olika underlag och träffa likasinnade. 700 platser i år av vad jag förstått.

Körutbildning
för både nybörjare och proffs!
Utbildningen passar både nybörjare och avancerade åkare då du får en personlig utbildning med konstant feedback.

Årets kurs kommer vara mer anpassad för tyngre motorcyklar.

Våra instruktörer tar er via tre steg upp till högre höjder, bokstavligt talat.
På dryga 90 minuter får ni teori, träna balans, position på mc, bromsteknik, gaskontroll, terrängkörning, m.m.

Det är körutbildningarna som i första hand intresserar mig. Kan nog vara lämpligt inför trippen till Mongoliet 2012. Lite teknik och koll på olika underlag är ju inte helt fel.

//J

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kolla websidan:

Organiseras av Touratech och BMW. Perfekt om man vill lära sig olika typer av körteknik på olika underlag och träffa likasinnade. 700 platser i år av vad jag förstått.

Det är körutbildningarna som i första hand intresserar mig. Kan nog vara lämpligt inför trippen till Mongoliet 2012. Lite teknik och koll på olika underlag är ju inte helt fel.

//J

japp! låter intressant! ska kolla in lite noggrannare!

r33z

Livsnjutare
Gick med
27 Aug 2008
Hoj
KTM 690 Endurov, Honda 600 Hornet
Finns de något liknande lite mer söder ut?
65 mil enkelresa över en helg känns lite mastigt.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Finns de något liknande lite mer söder ut?
65 mil enkelresa över en helg känns lite mastigt.

Inte vad jag vet. Förra året kom det ett gäng danskar och en hel drös med norrmän. De gjorde det till en liten weekendsemester.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag ska till Adventure Days i år.

Kan någon av er som varit med tidigare berätta lite hur avanserad en medelsvår eller svår grustur är?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag ska till Adventure Days i år.

Kan någon av er som varit med tidigare berätta lite hur avanserad en medelsvår eller svår grustur är?

Kul, då ses vi där?

SVårighet, ptja. Det som är svårt med en stor hoj är ju mycket lättare med en liten. Generellt kan man säga att empot är mycket högre på det högre graderade turerna. Börja boka på dig på några lättare turer, sen kan man öka om det känns bra.

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Ja det gör vi.

Det får bli att börja med någon lätt tur för att se vilken nivå som passar mig. :)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Adventure Days 2011 är över. Varken jag eller min sambo hade varit med tidigare men vi är otroligt glada över att vi fick förfrågan om att hålla föredrag om våra resor och att vi faktiskt tackade Ja. Det var trevligt på riktigt! En rejäl bit över 600 trevliga hojåkare samlade och det kördes grusvägar, kördes tunga hojar med gatdäck i leriga skidbackar, förarutbildningar och föredrag i en salig blandning. Väldigt kul. Bästa helgen på väldigt lång tid. Inspirerande är bara förnamnet..... :tummenupp

Några bilder.....

5854334679_c176a2b1b1.jpg

5854334239_a1525674c3.jpg

5854885794_d97057022d.jpg

5854884772_4be1f6c331.jpg

5854885236_32884557af.jpg

5854335077_9d6438867e.jpg

5854332503_a8860c8251.jpg

5854883864_e5b2b1ba75.jpg

Fantastiskt roligt. Åker gärna tillbaka till Säfsen och Adventure Days. Touratech och BMW gjorde ett fantastiskt jobb med organiserandet. Nyttig träning och kul!! Har en jävulusisk träningsverk i framförallt lårmusklerna. :)

Litet tips för er som är intresserade av gruskörning och annat. Kolla upp Adventure Days. Skojjigaste jag gjort på väldigt länge.

MVH//J

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Fan missade detta event i år igen med dessa förb.... jourer

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...