Adventure Days 2013

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nyss hemkommen. Någon mer som var där? Lika kul som vanligt, men i år var skadorna många.

Såg många kvaddade hojar och räknade till 5 ambulanstransporter. Tror inte vi haft en enda ambulans där tidigare år....

Lämnar en lite besk eftersmak eftersom en bekant råkade illa ut.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Tråkigt om det var många olyckor och skadade, var där för några år sedan och var imponerad över att det var så pass få och lindriga vurpor.

Annars ett väldigt trevligt evenemang.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag var där för tredje året i rad och hade lika skoj som alltid men det var ju jäkligt trist att det skedde så många olyckor. Vet du om nån blev alvarligt skadad?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag var där för tredje året i rad och hade lika skoj som alltid men det var ju jäkligt trist att det skedde så många olyckor. Vet du om nån blev alvarligt skadad?

Såvitt jag vet låg en snubbe kvar på intensiven igår. Det går säkert bra, men det är jäkligt trist.
Själv hittade jag en snubbe i ett djupt dike. Där hade han nog legat i 20-30 min innan vi hittade honom. Kommit för fort in i en kurva med en 1200 Adv och sen fortsatt ut i spenaten innan det tog tvärstopp mot dikeskanten. Det såg inte bra ut, men han var faktiskt på benen till middagen!
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Såvitt jag vet låg en snubbe kvar på intensiven igår. Det går säkert bra, men det är jäkligt trist.
Själv hittade jag en snubbe i ett djupt dike. Där hade han nog legat i 20-30 min innan vi hittade honom. Kommit för fort in i en kurva med en 1200 Adv och sen fortsatt ut i spenaten innan det tog tvärstopp mot dikeskanten. Det såg inte bra ut, men han var faktiskt på benen till middagen!

Det där är en risk med att köra ensam ute i skogarna, för det måste han ju ha gjort, eller? Man kan bli liggande länge om man vurpar.

Lite märkligt att det var så det blev så många ambulansresor i år, men å andra sida har äventyrshojjarna sålt bra de senaste åren. Det kanske är många nya förare i denna kategori just nu? Motoreffekten börjar ju stiga även i denna hojklass.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Adventure Days är ett himla bra evenemang. Framförallt kurserna där man kan ta sina färdigheter ett par snäpp längre. Kan tänka mig att det är under utfärderna som det händer olyckor. Sambon var ledare under en av utfärderna och blev satt sist i ledet för att hålla koll på dom som inte körde så fort. Fanns ingen chans i helvetet att hänga på när dragspelseffekten satte in och fältet spreds som frön i vinden. Det vart mer solokörning än gruppkörning. Och om någon försöker köra ikapp ute på någon grusväg och man kör av vägen så händer det väldigt lätt att man inte blir hittad under lång tid. Sambon skällde mer eller mindre ut den raceputten som körde först och sen avbröt hon sitt deltagande som utfärdsledare. Hon tyckte att säkerhetstänkandet inte räckte till. Inga direktiv om att hålla ihop gruppen så pass att det åtminstone fanns chans till ögonkontakt mellan förarna. Kör första gubben för fort så är det kört och då börjar folk att gasa för att hänga med och det är då olyckorna händer. Förste-föraren har ett väldigt stort ansvar och kan inte ens ligga i närheten av gällande hastighetsbrgränsning. Det var exakt samma när jag körde Harley förr om åren och det skulle köras gruppkörning till olika evenemang eller i något klubb-sammanhang. Vi märkte snabbt att om första-gubben körde fortare än 50 på 70-väg så var det stört omöjligt att hålla ihop gruppen. Då spreds folk vind för våg och då handlade det ändå om asfaltskörning. Om man nu kör grupp ute i skogen så måste första-föraren hålla nere hastigheten och/eller stanna OFTA och vänta in gruppen. Det hände inte för två år sedan. Även då vart väl någon ute i skogen och vände av vad jag förstod. En till sjukhus i alla fall av vad jag minns. Tråkigt om statistiken går åt fel håll även om man ska komma ihåg att det är ca 700 hojåkare på plats vilket nog egentligen gör det lite förvånande att det inte händer mer när man ser till vilken typ av körning det biland handlar om. Men det är ett himla bra evenemang. Jag lärde mig väldigt mycket. Och en himla massa trevliga människor. Vi bodde i samma hus som några från Öhlins. Lärde mig väldigt mycket om dämpare..... :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Jag var uppe och körde mitt första adv days. Körde röd & svarta turer. Bra flyt men vissa ska barnen mig inte köra röda turer förrän de känner sig säkra. Skillnaden mellan röd & svart var inte tempot utan mer den tekniska delen. Tror det var grön, blå, röd, svart gällande turer. Nu provade jag aldrig blå turen men kan tänka mig att det är ett jäkla hopp & många förståsigpåare tycker just att de hör hemma i röda tyvärr. Hade en KTM på svarta turen visst han körde på bra efter jag valde att han skulle få prova på att köra efter turledaren. Han körde väldigt aggressivt inget flyt & mkt riktigt som jag befarade så körde han ner i diket. Tänkte att nu kanske han tänker sig för var han ska lägga sig i kurvan då han kom ut för långt till höger i en vänsterkurva men icke. Annars var adv days riktigt riktigt roligt & kommer försöka åka dit nästa år med. Trevligt folk & riktigt god mat & helt underbara grusvägar att jag ev måste tillbaka till säfsen om några veckor. Btw hade adv days dispens att köra på cykelstigarna eller kanske går det bra att puttra på dem?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top