Adventure pros ´n cons

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej, i våras körde jag av vägen och fick skota min 950 adventure. Jag hade inte den särskilt länge men var under tiden väldigt nöjd med den. Tanken har varit att köpa en exakt likadan nu inför hösten men tanken slog mig att jag ska fråga internet först för att kanske tänka utanför min egen box.
Det jag ska använda den till är väl som alla andra i den klassen, touring men med större inslag av terrängkörning. Vad skulle du rekommendera? Prisklass är ca 0-50000kr. Jag har sneglat på 690 enduro, super enduro, AT som jag ägt innan, och hojar i det stuket och jag är verkligen intresserad av vad ni här tycker är värt att satsa på. Högt o lågt.

Väl mött

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hej, i våras körde jag av vägen och fick skota min 950 adventure. Jag hade inte den särskilt länge men var under tiden väldigt nöjd med den. Tanken har varit att köpa en exakt likadan nu inför hösten men tanken slog mig att jag ska fråga internet först för att kanske tänka utanför min egen box.
Det jag ska använda den till är väl som alla andra i den klassen, touring men med större inslag av terrängkörning. Vad skulle du rekommendera? Prisklass är ca 0-50000kr. Jag har sneglat på 690 enduro, super enduro, AT som jag ägt innan, och hojar i det stuket och jag är verkligen intresserad av vad ni här tycker är värt att satsa på. Högt o lågt.

Väl mött
Touring och terrängkörning är som du vet redan svårt att få till. 690 som du nämnde är mer terräng, mindre touring osv.

Var det något speciellt du saknade med gamla hojen? Om allt kändes tiptop så hade jag satsat på en likadan.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Nackdelen med Både Africa och 950 har jag väl känt varit sitthöjden för mig på 178cm. Iom så har vikten också varit ett problem när man kör på stig o mindre vägar trots att jag är rätt stark. Utöver det så fanns det egentligen inga nackdelar med den. Lite turbulens över rutan typ som jag gärna hade blivit av med. African var bättre rent touringmässigt än ktmen som har klar fördel i "Rallykänslan". Inte jättekonstigt med tanke på att den är rätt mycket vassare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nackdelen med Både Africa och 950 har jag väl känt varit sitthöjden för mig på 178cm. Iom så har vikten också varit ett problem när man kör på stig o mindre vägar trots att jag är rätt stark. Utöver det så fanns det egentligen inga nackdelar med den. Lite turbulens över rutan typ som jag gärna hade blivit av med. African var bättre rent touringmässigt än ktmen som har klar fördel i "Rallykänslan". Inte jättekonstigt med tanke på att den är rätt mycket vassare.
Likadan ktm som innan fast sänkt och annan vindruta?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Triumph Tiger 800XC?
Trippeln gör en trevlig karaktär för både touring och grus.
Lite över din budget men finns några för 60' som nog har prutmån.
Jag hade den "vanliga" Tigern och var väldigt nöjd med den.
Men då var det 90% asfalt och 10% grus för mig.
Kompisen hade XC'n som definitivt rekommenderas om du kör mycket grus.
Lycka till!

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Tråkigt svar kanske. Varje gång jag velat byta hoj så har jag alltid saknat något. Kåpor, abs eller något annat.

Nu saknar jag hästkrafter och massa onödig elektronik. Lutar åt en ninja H2 ?
Ja nu när du sa det, Abs hade inte varit helt fel, det kan vara värt att kika på 990 istället, jag tror iaf vissa av dom har. Dyrare dock:O

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Triumph Tiger 800XC?
Trippeln gör en trevlig karaktär för både touring och grus.
Lite över din budget men finns några för 60' som nog har prutmån.
Jag hade den "vanliga" Tigern och var väldigt nöjd med den.
Men då var det 90% asfalt och 10% grus för mig.
Kompisen hade XC'n som definitivt rekommenderas om du kör mycket grus.
Lycka till!
Jag ska kika på den, Triumph går alltid mig förbi faktiskt annars:O

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende