AEC:n Suzuki RG 250 Gamma 1987

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Finns de någon som har haft problem med AEC:n på sin RG?

Jag köpte just min och tyckte redan vid provkörningen att den verkade lite underligt slö på lågt varvtal och sen jävligt snabb när den kom upp till cirka 6000-7000 varv, tänkte inte mera på de då trodde att de kanske berode på att den var kall eller att ackun var dålig eller så tändstiften, så jag köpte den. Men när jag kom hem och hade byt tändstiften, laddat ackun, och kört den varm så var det ingen skillnad. Då kom jag och tänka på AEC:n, kan de vara den som är sönder?

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
retta -99 och miniretta -04
låter precis som när expantionskammaren kickar in på en rd 125 lc.. för den sköt iväg vid 6500 varv om man inte hade effektkrök för då gick det vid 5500 istället.. :D

Solid snake

Guest
Perkidde skrev:
låter precis som när expantionskammaren kickar in på en rd 125 lc.. för den sköt iväg vid 6500 varv om man inte hade effektkrök för då gick det vid 5500 istället.. :D

Effektkrök flyttar upp registret, iaf på tvåtakt.

Om den gick igång på 5500 så borde inte den kröken ha gett mycket på topp, tvärtom, den skulle ha tagit från toppen o lämnat på mellanregistret.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Är det någon som vet om RG:n ens har AEC eller är det något som jag bara tror, letade lite efter den igår men, såg ingen, orkade inte skruva bort kåpan, men kanske jag måste göra det om jag inte får något svar.
Och ja jag vet att den är slö på låga varv men så slö som den e så kan den inte vara frisk.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Perkidde skrev:

Expantionskammaren kickar in? Du menar när hojen har effekt, expantionskammaren finns alltid där och gör inget mer än att finnas.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Det som jag fundera är om RG har något sånt i stil med TZR:ns YPVS eller inte? Tänkte i så fall att det var den som kan ha krångla, t.ex fastnat i fult läge.

Solid snake

Guest
Casanova skrev:
Det som jag fundera är om RG har något sånt i stil med TZR:ns YPVS eller inte? Tänkte i så fall att det var den som kan ha krångla, t.ex fastnat i fult läge.

RG 125 har ju det så din har nog också det, kolla in i avgasporten om du ser nån.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Solid snake skrev:
RG 125 har ju det så din har nog också det, kolla in i avgasporten om du ser nån.

Du råkar inte veta hur den skall fungera? Är den elektronisk eller mekanisk? skall den rör sig när man lägger på strömen?

Solid snake

Guest
Casanova skrev:
Du råkar inte veta hur den skall fungera? Är den elektronisk eller mekanisk? skall den rör sig när man lägger på strömen?

Jag TROR den är elektronisk, iaf så var den det på min tzr från 87, men nu har ju du sukka så, hmm njaeee, kolla efter vajrar o sånt skit vid cylindrarna.

Elmotorn som driver det brukar sitta under tanken, kolla om du hittar en motor där med varjrar till.

Casanova

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Suzuki RG 250 Gamma
Nu vet jag hur de ligger till, jag har inte ventil. Jag hade bort avgasrören igår och skulle byta packningar (som inte passade :mad: ), och märkte att jag inte hade någon avgasventil.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept