Africa twin däck

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Ort
Danmark
Hoj
KTM LC4 x2
Jag vet inte varför de påstås att de har dåligt våtgrepp de är helt ok med mina mått mätt och jag har testa en hel del däck genom åren.

Har kört lite K60 Scout (fram & bak) på mina LC4'or och just våtgreppet är min enda reservation med det däcket. Har inte gått i backen eller fått märkliga släpp på våt väg så grepp verkar finnas men jag upplever hojen som något orolig eller ormig i regn med K60 däcken. Lite svårbeskrivet och kanske sitter det mest i huvudet.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här posten skrev jag redan i helgen, men jag vilade på hanen.
Dels för att jag... ...eh... ...är så kategorisk, och dels för att mina rekommendationer går så på tvärs med er andras.

Men, jag är inte här för att skaffa vänner, och en del av era förslag är så värdelösa att det bara sjunger om det, så here we gå:

Killen skall börja köra grus - på en gammal AT.
Det sista han behöver är 1000 mila-däck, eller rent av 2000 mila-dito.
Vad Eken behöver är en ingång till gruset som är pålitligt, roligt och billigt - så han kan prova sig fram och hitta vad som passar just honom.



Ja alltså jag erkänner att det kanske är mer grus än ren offroad. Ska man ut på myren behövs det kanske kanske andra bullar

Bra, grusväg och asfalt alltså.
Sanningen är den att grusväg kan du köra med vilket landsvägsdäck som helst.
Så länge du kör som folk och med lite framförhållning så funkar ett bra landsvägsdäck bättre på grus, än vad ett bra grusdäck gör på asfalt. Mycket bättre!

Du förlorar helt enkelt fler viktiga egenskaper på gatan med grusdäck, än tvärt om.
"Viktiga egenskaper" som har betydelse för liv och välbefinnande, alltså.

Angeläget att ha klart för sig.

Jag börjar med att såga Boost - han har varit med länge nog att tåla det.
En del andra kanske blir ledsna i ögat, men så får det bli.







De däck jag provat som touringgubbar lovar 1500-2000 mil på kommer jag 300-500 mil på och då är nästan korden framme. Men de är bakdäcken som ryker fram håller samma däck 1000-1500 mil. Underligt nog har jag lika stort slitage på allt från Honda xr650 enstånka eller liknade Afrika twin en Cagiva elefant 750 som jag haft. Enda skillnad med ktm 990 som är ganska motorstark är att jag får hägda mig lite med gasen annars svarvar jag sönder ett bakdäck på bara 100 mil. Rekordet jag har i att köra ner ett nytt offroaddäck till korden är 3 mil med ktmen men de va drifting på asfaltsbana:D

Förstår du att du inte är speciellt representativ för en snubbe som just skall lära sig köra grus på en 60-hästars XRV 750?

Jag håller inte med tidigare talare att inte lägga på TKC 80 fram för de däcket släpper sällan och när de gör det så är de snälla släpp. De håller över 1500 mil fram för de flesta som inte kör som jag. De finns ännu säkrare framdäck för grus men då blir de mer åt crossdäckhållet de sitter såklart ännu bättre i druskurvor och inbromsning men de håller extrekt dåligt och är liute väl sladdriga på asfalt. Tkc 80 är bästa allrounddäcket om man är rädd att vurpa och vill ha bra livslängd.

TKC 80 är förvånansvärt bra på asfalt, det är någorlunda okay på grus men det är värdelöst i väta, på gräs och i lera.
Men, det som är bra på asfalt blir akilleshälen på dom andra underlagen. Däcket har för få ingreppslinjer för att fungera i väta, och för låga klackar för att prestera i lösare underlag och i lera. Det är ett posördäck - något som ser ut att vara ett crossdäck utan att vara det. Dessutom slits det trist fram. Sågtandas som ett gammalt trialdäck ute på gatan.

Men, det som gör att jag dömer ut TKC 80 fram är att det är elakt när man hamnar i längsgående spår.
Det beror på klackningen som "pekar för mycket uppåt".
Lite luddigt, men där ett mer crossbetonat däck har klackarna mer radiellt ut åt sidorna som exvis Mitas C-09

Ga0Yerf.jpg


så pekar klackarna mer rakt upp på TKC 80.

vmhhCw4.gif



Det syns ännu tydligare på denna bilden...

2obafpa.jpg


...som jag INTE har manipulerat. Lovar!
Det ser helt flängt ut, men det är faktiskt så det känns att köra på, när man har TKC 80 fram

"Men vadå? Jag kommer inte lägga ner så mycket ändå."

Det handlar inte om nedlägg. Det handlar om kursstabilitet där det är spårigt.
Direkt när man börjar köra något som är mindre än grusväg så börjar TKC 80 fram att motarbeta föraren. Så fort man vill byta spår, eller ta sig över gräsvallen i mitten så tar framdäcket styrning på kanten och man hamnar ungefär där man var, istället för dit man ville.
Avsaknaden av klackar som "spretar ut åt sidorna" gör att däcket inte får fäste i kanten och börjar klättra över som det skall. Istället så stöts man bort från den tänkta kursen som i radiobilarna på Liseberg och färden blir vinglig och otrygg. Ett ben åker ut för att stötta och vips är allt borta - fart, riktning, självförtroende, glädje.
TKC 80 fram gör dig till en så mycket sämre förare än du egentligen är.

K60 Scout bak är de bästa jag kört i livslängd och de är de säkraste däcketjag provat på grusväg för hojen sätter fast sig mer o mer ju mer man spinner genom kurvor. Hojen kastar inte lika mycket hit o dit när man kör med ställ helt enkelt och de är grymt grepp innan de släpper. Däremot drar de inte så bra rakt fram i lera och grus om man väljer k60 med hel gummiklack i mitten. k60 med öppna mönster i mitten är såklart bättre driv rakt fram men håller sämre.

Vi kan göra det enkelt genom att säga att K60 Scout med mittribban börjar i 140-bredd och att detta är för brett för att vara roligt på en AT.
XRV 750 maxar på 130/80 x 17, och 120/90 x 17 funkar utmärkt i många fall.
140-bredd är overkill på en AT och dummar bara ner cykeln.


Men, jag skall förklara varför du gillar just Scout och jag inte gör det - i just denna applikationen.
Jag har sagt det förut - däcket har ett Janusansikte som inte passar oerfarna förare.

Om man kör på en motorsvag hoj som vi ändå får kalla XRV 750 numer, och klämmer på ett 140-brett K60 Scout

EuFW1nI.jpg


så kommer cykeln spinna som satan genom att den obrutna mittribban inte tillåter att däcket kommer ner i underlaget och börjar arbeta.
Det kan kännas fräckt, men vanligt folk skiter på sig i nästa steg.
Du, med körerfarenhet och massa effekt i hojarna kan låta rumpan flyta ut och låta det grövre mönstret i sidorna sköta skottandet under sladd.
Det blir jättekul körning, speciellt som mittribban hjälper till att "rulla över" hojen på andra sidan när du ställer upp åt det nya hållet. Kilometer efter kilometer på ställ, fun fun fun.

Men, en XRV 750 har inte effekten att dra runt däcket på det viset på 4an, eller ens 3an.
Istället spinner det rakt fram - men så fort du försöker lägga upp en sladd som greppar det som fan, och både sladd och spinn får ett abrupt slut.
Inte kul när cykeln byter uppträdande mitt i böjen, reser upp sig och sticker iväg rakt fram - trots att du gjorde allt rätt. Har man ingen med sig som kan förklara varför det blir som det blir så lägger man snabbt skulden på sig själv och säger: "Detta med grus är inget för mig".

Fel fel fel!

Rätt däck på rätt hoj betyder upp mot 80% av glädjen ute på gruset.
Fel däck svarar för 100% av eländet och frustrationen - utan att man vet vad det är som skaver.

K60 Scout är ett utmärkt däck - rakt fram på resa under massa tyskepackning.
Kör man handikappfordon med Traction Control, ABS och stödstrumpor så tar systemen hand om och maskerar däckets svagheter med längsgående fäste.
Däcket är hårt som skam och klarar verkligen att plågas, men det är inget roligt däck att köra grus med. Just däckstommens styvhet är ytterligare en nackdel för känslan på grus.

Vanliga Heidenau K60 är ett helt annat däck.

V50S0gV.jpg


Det funkar att köra bak på en AT i 130-bredd, men det slits lite trist.
Blir snabbt platt bak och gör därmed hela hojen lite trög och spårkänslig dessutom.
Och priset sedan!

1.629.- i förstärkt 69T-utförande

https://www.mcdackonline.com/motorcykeldaeck-heidenau/k60/130-80-17-69-t/d-105201


...och 1.369 som vanligt 65T.
Fotnot: Kallas för "Scout" på Delticoms hemsida, men det är mönstrat och uppbyggt som det vanliga K60. Ingen mittribba. Rubriken stämmer inte.

Okay däck, men absolut inte värt ett premiumpris.



Så, vad skall man ha då?

Tja, typ vad som helst - utöver det som rekommenderats hittills.

Strunta i mil och slitstyrka. Du skall lära dig, och du skall ha roligt - annars lär du dig ingenting!



Jag väljer att ge dig en rekommendation på en combo som är så grovmönstrad det bara går, utan att för den sakens skull vara direkt livsfarlig på asfalten - till just din hoj.

Vill du härifrån gå grövre ändå så finns det massor av riktiga crossdäck att botanisera bland, och vill du se snällare mönster och tryggare uppträdande på gatan - ja då finns det äännddåå mer att välja på.



Framdäcket är givet.

STxvsPk.jpg



Michelin Starcross 5 i gummiblandning "hard"
Det där sista är viktigt som tusan, eftersom de andra compounden i Starcrosserien har helt annat mönster och funkar skitkass på gata.
Det skall se ut som på bilden ovan.
Tusen spänn just nu på Motoaction.


https://www.motoaction.se/michelin-...X16QIV0YeyCh2d6gPoEAQYCCABEgKML_D_BwE#v532483

Finns säkert billigare någon annanstans, men detta är ett däck jag förbehållslöst kan rekommendera till någon som skall börja köra grus, som har hållit på ett tag - eller som är lever på gruset.
Däcket är tryggt för alla användare, men öppnar upp och bjuder på fler och fler bra egenskaper ju mer man pressar det.
Det kommer i 100-profil, och det är ytterligare en bra sak, så man slipper oroa sig så mycket för genomslag. Det har ett mönster där klackarna avlastar varandra och det betyder mycket för uppträdandet på asfalt, samt även slitagebilden.
Mycket pengar för ett framdäck? Tja, framdäcket är typ dubbelt så viktigt som bakdäcket när man börjar köra, och håller dubbelt så länge. Snåla inte fram!



Det gör vi däremot bak! Där kränger vi på ett riktigt skitdäck!


OKtP2c3.jpg


Ja...?
Det klart att ett Taiwanesiskt Maxxis måste vara skit? Eller...?
Det säger ju alla!?

Nope! Detta är ett litet glädjehjul till just TS behov och hoj.
Det är ROLIGT att köra på. Det erbjuder INTE maxgrepp, och slits ner ganska snabbt.
Men, det är roligt! Det är sladdvilligt, och det kan man behöva på en kvartstonnare med effektkurva som en bevattningspump.
Däcket är en gyllene nyckel till att förstå vad grusvägskörning går ut på.
Vill du hålla spår så gör det så, vill du prova att sladda så är däcket som en gammal läromästare på dressyrbanan. Det frågar försynt: "Vill du sladda?" och om du inte avbryter något så kliver det ut i ett snygg, prydligt och underhållande ställ som varar precis så länge du själv vill, och är problemlöst att hämta hem igen.
Gång på gång. Däckets uppträdande gör det möjligt för den oerfarne föraren att duplicera det som funkade bra förra gången.
Det ger alltså inget random kringsladdande som avslutas i slumpgeneratorriktning, utan mjuka, kontrollerade ställ som inte bara känns proffsiga, utan verkligen ser snygga ut.
Bra på gruppkörningar!

Men, det är ändå ett skitdäck. Det går inte att montera på en LC8 och knappt ens på en LC4 som körs hårt. Då går det i smulor på nolltid.

Men på en AT, utan massa packning så funkar det kalas - och även andra snälla stånkor, gärna med ryckutjämnare.

Priset är löjligt lågt för så mycket glädje som däcket ger:

https://www.mcdackonline.com/motorcykeldaeck-maxxis/m6006/130-80-17-65-s/r-268187

699 spänn just nu. Yi-haaa! Tjööp!

Det är lätt, det är lätt att kränga och - det slits lätt. Ändå värt!
Dessutom roligt! Nämnde jag det?

Jämför man med exvis MotoZ Tractionator som varit uppe i tråden så är ju det ett däck som kräver 100 häst eller mer för att funka någorlunda - men det blir liksom aldrig roligt.
Och, ett trist däck som är långlivat - kan man ha så mycket mer otur på sina första grusturer...?

Just Maxxis M6006 var det däck jag tänkte rekommendera till Bosse och hans KLR i den andra tråden - men just då fanns det inte att få tag på någonstans.
Jag tror produktionen går lite i vågor, och jag antar att den amerikanska marknaden slukar en del däck tid från annan.

Så, passa på att köp medans det går.
På grus är det tryggt, underhållande och mycket prisvärt däck för hojar upp till 65 häst eller så. På gata är det lite lurigare, speciellt i väta - men det får man säga att alla grovmönstrade däck är. Detta är inte värre, snarare tvärt om. Dock inte okomplicerat.


Så, hur många ovänner fick jag nu...? :öga
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, ingen blir åtminstone min ovän bara genom att ha rätt... :hej

Däck är - liksom olja - den ultimata mixen av vetenskap, religion och rent hokus-pokus som gör att både högsta kvalitet och rent skit har sina förespråkare utifrån ett oändligt antal ståndpunkter.

Svårigheten ligger i att försöka tänka ur en annan människas perspektiv, kunskaper, hoj osv. Det person 1 menar med gruskörning är något helt annat n vad person 2 avser. Osv. 250 kilo hoj med 50 hk på bakhjulet något annat än 170 kilo med 70 hk. Osv osv.


Buy quality, cry once
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag kör på Maxxis 6006 bak på min XT660R och kan bara hålla med om att det funkar riktigt bra.
Har bara hunnit köra 100 mil med det än så man får väl se hur livslängden är.

Kör på TKC 80 fram och det funkar också riktigt bra men jag håller mig på grusvägar.Ger
man sig ut i brötig terräng är det säkert inte lika roligt.Väldigt tätt mönster på dom.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har ingen aning om det Notrightrider skriver stämmer, men det låter rimligt när man läser och studerar bilderna.
Förutsägbart beteende känns vettigt för nybörjare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har ingen aning om det Notrightrider skriver stämmer, men det låter rimligt när man läser och studerar bilderna.
Förutsägbart beteende känns vettigt för nybörjare.

Jag har K60 Scout på vinterdäcken och mittribba må vara en bra idé på landsväg men är underlaget vått eller halt finns det betydligt bättre val... Även dubbat är det rent skit, men fördelen är väl att det släpper fortare bak än fram.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Bra tråd. Nu har jag lärt mig varför mina K60 Scout aldrig kändes sådär jättebra för mig under mina senaste experiment på äventyrshoj. Nu ska jag visserligen inte heller låtsas vara någon erfaren grusvägssmiskare, men jag gillade verkligen inte de däcken. Tyckte livslängden var starkt överdriven (hade de både fram och bak). Gummit stenhårt och slitaget...konstigt. Alla sladdar jag försökte mig på slutade oftast precis när det roligaste borde kommit. På asfalt hade de tveksamt våtgrepp och jag gillade definitivt inte känslan vid nedlägg.

Bytte till mer landsvägsorienterade däck, Avon TrailRider. Kunde därefter köra precis likt snabbt (långsamt) på grus, samtidigt som uppförandet och känslan på asfalt förbättrades markant.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Den här posten skrev jag redan i helgen, men jag vilade på hanen.
Dels för att jag... ...eh... ...är så kategorisk, och dels för att mina rekommendationer går så på tvärs med er andras.

Men, jag är inte här för att skaffa vänner, och en del av era förslag är så värdelösa att det bara sjunger om det, så here we gå:

Killen skall börja köra grus - på en gammal AT.
Det sista han behöver är 1000 mila-däck, eller rent av 2000 mila-dito.
Vad Eken behöver är en ingång till gruset som är pålitligt, roligt och billigt - så han kan prova sig fram och hitta vad som passar just honom.





Bra, grusväg och asfalt alltså.
Sanningen är den att grusväg kan du köra med vilket landsvägsdäck som helst.
Så länge du kör som folk och med lite framförhållning så funkar ett bra landsvägsdäck bättre på grus, än vad ett bra grusdäck gör på asfalt. Mycket bättre!

Du förlorar helt enkelt fler viktiga egenskaper på gatan med grusdäck, än tvärt om.
"Viktiga egenskaper" som har betydelse för liv och välbefinnande, alltså.

Angeläget att ha klart för sig.

Jag börjar med att såga Boost - han har varit med länge nog att tåla det.
En del andra kanske blir ledsna i ögat, men så får det bli.









Förstår du att du inte är speciellt representativ för en snubbe som just skall lära sig köra grus på en 60-hästars XRV 750?



TKC 80 är förvånansvärt bra på asfalt, det är någorlunda okay på grus men det är värdelöst i väta, på gräs och i lera.
Men, det som är bra på asfalt blir akilleshälen på dom andra underlagen. Däcket har för få ingreppslinjer för att fungera i väta, och för låga klackar för att prestera i lösare underlag och i lera. Det är ett posördäck - något som ser ut att vara ett crossdäck utan att vara det. Dessutom slits det trist fram. Sågtandas som ett gammalt trialdäck ute på gatan.

Men, det som gör att jag dömer ut TKC 80 fram är att det är elakt när man hamnar i längsgående spår.
Det beror på klackningen som "pekar för mycket uppåt".
Lite luddigt, men där ett mer crossbetonat däck har klackarna mer radiellt ut åt sidorna som exvis Mitas C-09

Ga0Yerf.jpg


så pekar klackarna mer rakt upp på TKC 80.

vmhhCw4.gif



Det syns ännu tydligare på denna bilden...

2obafpa.jpg


...som jag INTE har manipulerat. Lovar!
Det ser helt flängt ut, men det är faktiskt så det känns att köra på, när man har TKC 80 fram

"Men vadå? Jag kommer inte lägga ner så mycket ändå."

Det handlar inte om nedlägg. Det handlar om kursstabilitet där det är spårigt.
Direkt när man börjar köra något som är mindre än grusväg så börjar TKC 80 fram att motarbeta föraren. Så fort man vill byta spår, eller ta sig över gräsvallen i mitten så tar framdäcket styrning på kanten och man hamnar ungefär där man var, istället för dit man ville.
Avsaknaden av klackar som "spretar ut åt sidorna" gör att däcket inte får fäste i kanten och börjar klättra över som det skall. Istället så stöts man bort från den tänkta kursen som i radiobilarna på Liseberg och färden blir vinglig och otrygg. Ett ben åker ut för att stötta och vips är allt borta - fart, riktning, självförtroende, glädje.
TKC 80 fram gör dig till en så mycket sämre förare än du egentligen är.



Vi kan göra det enkelt genom att säga att K60 Scout med mittribban börjar i 140-bredd och att detta är för brett för att vara roligt på en AT.
XRV 750 maxar på 130/80 x 17, och 120/90 x 17 funkar utmärkt i många fall.
140-bredd är overkill på en AT och dummar bara ner cykeln.


Men, jag skall förklara varför du gillar just Scout och jag inte gör det - i just denna applikationen.
Jag har sagt det förut - däcket har ett Janusansikte som inte passar oerfarna förare.

Om man kör på en motorsvag hoj som vi ändå får kalla XRV 750 numer, och klämmer på ett 140-brett K60 Scout

EuFW1nI.jpg


så kommer cykeln spinna som satan genom att den obrutna mittribban inte tillåter att däcket kommer ner i underlaget och börjar arbeta.
Det kan kännas fräckt, men vanligt folk skiter på sig i nästa steg.
Du, med körerfarenhet och massa effekt i hojarna kan låta rumpan flyta ut och låta det grövre mönstret i sidorna sköta skottandet under sladd.
Det blir jättekul körning, speciellt som mittribban hjälper till att "rulla över" hojen på andra sidan när du ställer upp åt det nya hållet. Kilometer efter kilometer på ställ, fun fun fun.

Men, en XRV 750 har inte effekten att dra runt däcket på det viset på 4an, eller ens 3an.
Istället spinner det rakt fram - men så fort du försöker lägga upp en sladd som greppar det som fan, och både sladd och spinn får ett abrupt slut.
Inte kul när cykeln byter uppträdande mitt i böjen, reser upp sig och sticker iväg rakt fram - trots att du gjorde allt rätt. Har man ingen med sig som kan förklara varför det blir som det blir så lägger man snabbt skulden på sig själv och säger: "Detta med grus är inget för mig".

Fel fel fel!

Rätt däck på rätt hoj betyder upp mot 80% av glädjen ute på gruset.
Fel däck svarar för 100% av eländet och frustrationen - utan att man vet vad det är som skaver.

K60 Scout är ett utmärkt däck - rakt fram på resa under massa tyskepackning.
Kör man handikappfordon med Traction Control, ABS och stödstrumpor så tar systemen hand om och maskerar däckets svagheter med längsgående fäste.
Däcket är hårt som skam och klarar verkligen att plågas, men det är inget roligt däck att köra grus med. Just däckstommens styvhet är ytterligare en nackdel för känslan på grus.

Vanliga Heidenau K60 är ett helt annat däck.

V50S0gV.jpg


Det funkar att köra bak på en AT i 130-bredd, men det slits lite trist.
Blir snabbt platt bak och gör därmed hela hojen lite trög och spårkänslig dessutom.
Och priset sedan!

1.629.- i förstärkt 69T-utförande

https://www.mcdackonline.com/motorcykeldaeck-heidenau/k60/130-80-17-69-t/d-105201


...och 1.369 som vanligt 65T.
Fotnot: Kallas för "Scout" på Delticoms hemsida, men det är mönstrat och uppbyggt som det vanliga K60. Ingen mittribba. Rubriken stämmer inte.

Okay däck, men absolut inte värt ett premiumpris.



Så, vad skall man ha då?

Tja, typ vad som helst - utöver det som rekommenderats hittills.

Strunta i mil och slitstyrka. Du skall lära dig, och du skall ha roligt - annars lär du dig ingenting!



Jag väljer att ge dig en rekommendation på en combo som är så grovmönstrad det bara går, utan att för den sakens skull vara direkt livsfarlig på asfalten - till just din hoj.

Vill du härifrån gå grövre ändå så finns det massor av riktiga crossdäck att botanisera bland, och vill du se snällare mönster och tryggare uppträdande på gatan - ja då finns det äännddåå mer att välja på.



Framdäcket är givet.

STxvsPk.jpg



Michelin Starcross 5 i gummiblandning "hard"
Det där sista är viktigt som tusan, eftersom de andra compounden i Starcrosserien har helt annat mönster och funkar skitkass på gata.
Det skall se ut som på bilden ovan.
Tusen spänn just nu på Motoaction.


https://www.motoaction.se/michelin-...X16QIV0YeyCh2d6gPoEAQYCCABEgKML_D_BwE#v532483

Finns säkert billigare någon annanstans, men detta är ett däck jag förbehållslöst kan rekommendera till någon som skall börja köra grus, som har hållit på ett tag - eller som är lever på gruset.
Däcket är tryggt för alla användare, men öppnar upp och bjuder på fler och fler bra egenskaper ju mer man pressar det.
Det kommer i 100-profil, och det är ytterligare en bra sak, så man slipper oroa sig så mycket för genomslag. Det har ett mönster där klackarna avlastar varandra och det betyder mycket för uppträdandet på asfalt, samt även slitagebilden.
Mycket pengar för ett framdäck? Tja, framdäcket är typ dubbelt så viktigt som bakdäcket när man börjar köra, och håller dubbelt så länge. Snåla inte fram!



Det gör vi däremot bak! Där kränger vi på ett riktigt skitdäck!


OKtP2c3.jpg


Ja...?
Det klart att ett Taiwanesiskt Maxxis måste vara skit? Eller...?
Det säger ju alla!?

Nope! Detta är ett litet glädjehjul till just TS behov och hoj.
Det är ROLIGT att köra på. Det erbjuder INTE maxgrepp, och slits ner ganska snabbt.
Men, det är roligt! Det är sladdvilligt, och det kan man behöva på en kvartstonnare med effektkurva som en bevattningspump.
Däcket är en gyllene nyckel till att förstå vad grusvägskörning går ut på.
Vill du hålla spår så gör det så, vill du prova att sladda så är däcket som en gammal läromästare på dressyrbanan. Det frågar försynt: "Vill du sladda?" och om du inte avbryter något så kliver det ut i ett snygg, prydligt och underhållande ställ som varar precis så länge du själv vill, och är problemlöst att hämta hem igen.
Gång på gång. Däckets uppträdande gör det möjligt för den oerfarne föraren att duplicera det som funkade bra förra gången.
Det ger alltså inget random kringsladdande som avslutas i slumpgeneratorriktning, utan mjuka, kontrollerade ställ som inte bara känns proffsiga, utan verkligen ser snygga ut.
Bra på gruppkörningar!

Men, det är ändå ett skitdäck. Det går inte att montera på en LC8 och knappt ens på en LC4 som körs hårt. Då går det i smulor på nolltid.

Men på en AT, utan massa packning så funkar det kalas - och även andra snälla stånkor, gärna med ryckutjämnare.

Priset är löjligt lågt för så mycket glädje som däcket ger:

https://www.mcdackonline.com/motorcykeldaeck-maxxis/m6006/130-80-17-65-s/r-268187

699 spänn just nu. Yi-haaa! Tjööp!

Det är lätt, det är lätt att kränga och - det slits lätt. Ändå värt!
Dessutom roligt! Nämnde jag det?

Jämför man med exvis MotoZ Tractionator som varit uppe i tråden så är ju det ett däck som kräver 100 häst eller mer för att funka någorlunda - men det blir liksom aldrig roligt.
Och, ett trist däck som är långlivat - kan man ha så mycket mer otur på sina första grusturer...?

Just Maxxis M6006 var det däck jag tänkte rekommendera till Bosse och hans KLR i den andra tråden - men just då fanns det inte att få tag på någonstans.
Jag tror produktionen går lite i vågor, och jag antar att den amerikanska marknaden slukar en del däck tid från annan.

Så, passa på att köp medans det går.
På grus är det tryggt, underhållande och mycket prisvärt däck för hojar upp till 65 häst eller så. På gata är det lite lurigare, speciellt i väta - men det får man säga att alla grovmönstrade däck är. Detta är inte värre, snarare tvärt om. Dock inte okomplicerat.


Så, hur många ovänner fick jag nu...? :öga

Har alltid skytt 6006 som pesten. Utan att någonsin prövat det. Men nu blev jag sugen på att testa det, och la en beställning. Snart dags att byta bak på XTn. Vem vet, jag kanske tom får snyggare sladdar :)...

Men det tog emot att inte välja Mitas C02, som också fanns billigt...
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Har 200 mil på 6006, fungerar bra på grusväg. Kontroll på sladdarna, och går "stabilt" på lösgrus. Lite surt att klackarna på framdäcket har blivit snedslitna, kanske för lite luft är boven. Verkar som framdäcket slits mer än bakdäcket. Sitter på en F650gs enstånka. Kommer att fungera på en Affe, om man inte åker endurospår.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag omnämns ju i denna tråd och är ju nybörjare på detta med grus och har efter att diskuterat i andra tråden kört med Starcross 5 Hard fram och det däcket verkar vara bra och funkar hyfsat på asfalt och för mig förvånande bra grepp på grus.

Bak blev det Mitas C-02 och är väl nöjd hittils men körde 3 km asfalt i måndags och detta däck verkar inte så bra på asfalt utan känns ut att vilja vandra efter vägen. På grus känns det ut som att man ska hålla koll på gasen främst på avslag då man lätt kan få "för bra grepp" för fort. Jag hittils kört ca 5 km asfalt och 30 mil grus med dessa däck så att C-02 är dåliga på asfalt gör inte så mycket då jag troligtvis kommer att 98% grus. Har även hunnit med missbedömma bärigheten på en väg där det spolade vatten i spåren, trodde det var det var stenigbotten på spåret som skulle bära men hojen gick ner till motorn och då var det nog tur att jag hade det grova C-02 däcket bak för det var nog väldigt nära att plantera hojen ordentligt.

Kunde inte hålla nu mig utan beställde ett Maxxis 6006 vad kan man säga om skillnaden mellan Mitas C-02 och Maxxis 6006? Är det snällare och mer förlåtande på grus men på bekostnad om man som jag gjorde råkas köra ner i ett lerhål?
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Om du smyger på tomgång kommer du fram med 6006: or. Om du däremot försöker skotta dig ur blöthål på fullgas, endurostyle, kommer du att sitta fast.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag körde mycket C-02 bak på min gamla XT660 bak, när det begav sig. Upplevde också att det var svajigt på asfalt och hårda grusvägar när det var nytt. Inget konstigt med så höga klackar. Blir stabilare ju mer slitet det blir faktiskt.

Och nu ångrar jag att jag avstod att köpa C-02, till förmån för 6006 alldeles nyss. Är för att notrightrider är en så bra säljare :hihi...
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Och nu ångrar jag att jag avstod att köpa C-02, till förmån för 6006 alldeles nyss. Är för att notrightrider är en så bra säljare :hihi...[/QUOTE]

Ja, han har en förmåga att uttrycka sig som att det han skriver är facit:D Om man kan köra som honom så är det förmodligen det också:huvet:Bugar:fakta
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för uppskattningen, allihop!

Ja, Mitas C-02 kräver mer av föraren, både på asfalt och grus. Det fladdrar och far på asfalt. Inget man tänker på efter ett tag. Däremot vill det ha mycket pisk på gruset. Det blir roligare och roligare ju hårdare man kör. Det lockar fram det sämsta i förarens personlighet...

Problemet är om man blir trött och börjar fisköra.
Då ledsnar C-02 och börjar arbeta mot föraren.
Mitasdäcket är inget man pratar med eller för en verserad konversation med.

Nej, här är det imperativ och massa!!! utropstecken som gäller, handsignaler och stort kroppsspråk.
Då trivs C-02 som bäst och gör sitt yttersta.

Maxxis M-6006 är snällare när man tar det lugnt, bra på grus men inget för gyttjebrottning.
Blött gräs ligger också lite utanför komfortzonen...:crash

Och - det kunde jag varit tydligare med:
M-6006 är värdelöst som 21" framdäck.
För låga klackar, svårt att komma ner i underlaget, slits illa och är vekt i sidorna så man riskerar bulor i fälgarna om man kör undan.
Det finns inte en enda förlåtande egenskap på däcket, det är inte ens bra på asfalt.
Billigt? Tja, men billig skit är fortfarande skit.


Det är för övrigt märkligt hur få fram- och bakdäck av samma märke/modell som enligt katalogbilderna skall gå ihop som verkligen gör det.

Oftast får man bättre utbyte av hojen sin när man plockar lösgodis efter eget huvud.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Och nu ångrar jag att jag avstod att köpa C-02, till förmån för 6006 alldeles nyss. Är för att notrightrider är en så bra säljare :hihi...

Ja, han har en förmåga att uttrycka sig som att det han skriver är facit:D Om man kan köra som honom så är det förmodligen det också:huvet:Bugar:fakta[/QUOTE]


Säljare, moi...? :tuttar

Det finns lika många facit som det finns förare - och förmodligen 10-potens på det som grädde på löklaxen.

Jag kommer med förslag, sedan får folk göra som dom vill. Jag blir lite sur om folk som frågar ändå går och köper Bridgestone Death Wing eftersom det satt på från början och dom är nöjda så.
Fine - MEN FRÅGA INTE DÅ!

Det finns så otroligt mycket mer att locka ur en cykel med rätt sorts däck, och jag gillar att leka och labba.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ja, han har en förmåga att uttrycka sig som att det han skriver är facit:D Om man kan köra som honom så är det förmodligen det också:huvet:Bugar:fakta


Säljare, moi...? :tuttar

Det finns lika många facit som det finns förare - och förmodligen 10-potens på det som grädde på löklaxen.

Jag kommer med förslag, sedan får folk göra som dom vill. Jag blir lite sur om folk som frågar ändå går och köper Bridgestone Death Wing eftersom det satt på från början och dom är nöjda så.
Fine - MEN FRÅGA INTE DÅ!

Det finns så otroligt mycket mer att locka ur en cykel med rätt sorts däck, och jag gillar att leka och labba.[/QUOTE]

Det var ingen ironi från min sida, inte heller menat som kritik. Du är fantastisk på att uttrycka dig och det du skriver upplevs mycket trovärdigt. I alla fall av mig.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej nej - jag tog det inte så.

Jag ÄR säljare, nasare, säljarjävel - man kan kalla det vad man vill, men jag är verkligen säljare.

Stolt över att vara det, bra på det - och stolt över det med.

So shoot me - bara myndigheter och kommunal förvaltning klarar sig utan säljare. :rock
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
I min bekantskapskrets, där många kör stora tunga hojar på väldigt märkliga ställen, har många provat MotoZ sista året. Nämnde dessa i förbigående i något tidigare inlägg, men de förtjänar nog ett lite tydligare omnämnande.

https://eventmc.weebly.com/motoz-daumlck.html

Beroende på hojtyp så finns lite olika däck och vissa finns både i slangversion och som slanglösa. Om man kör mycket grus och är beredd att sälja lite kurvgrepp på asfalt så kan de vara mycket intressanta.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top