Den här posten skrev jag redan i helgen, men jag vilade på hanen.
Dels för att jag... ...eh... ...är så
kategorisk, och dels för att mina rekommendationer går så på tvärs med er andras.
Men, jag är inte här för att skaffa vänner, och en del av era förslag är så värdelösa att det bara sjunger om det, så here we gå:
Killen skall
börja köra grus - på en gammal AT.
Det sista han behöver är 1000 mila-däck, eller rent av 2000 mila-dito.
Vad Eken behöver är en ingång till gruset som är pålitligt, roligt och billigt - så han kan prova sig fram och hitta vad som passar just honom.
Bra, grusväg och asfalt alltså.
Sanningen är den att grusväg kan du köra med vilket landsvägsdäck som helst.
Så länge du kör som folk och med lite framförhållning så funkar ett bra landsvägsdäck bättre på grus, än vad ett bra grusdäck gör på asfalt. Mycket bättre!
Du förlorar helt enkelt fler viktiga egenskaper på gatan med grusdäck, än tvärt om.
"Viktiga egenskaper" som har betydelse för liv och välbefinnande, alltså.
Angeläget att ha klart för sig.
Jag börjar med att såga Boost - han har varit med länge nog att tåla det.
En del andra kanske blir ledsna i ögat, men så får det bli.
Förstår du att du inte är speciellt representativ för en snubbe som just skall lära sig köra grus på en 60-hästars XRV 750?
TKC 80 är förvånansvärt bra på asfalt, det är någorlunda okay på grus men det är värdelöst i väta, på gräs och i lera.
Men, det som är bra på asfalt blir akilleshälen på dom andra underlagen. Däcket har för få ingreppslinjer för att fungera i väta, och för låga klackar för att prestera i lösare underlag och i lera. Det är ett posördäck - något som ser ut att vara ett crossdäck utan att vara det. Dessutom slits det trist fram. Sågtandas som ett gammalt trialdäck ute på gatan.
Men, det som gör att jag dömer ut TKC 80 fram är att det är elakt när man hamnar i längsgående spår.
Det beror på klackningen som "pekar för mycket uppåt".
Lite luddigt, men där ett mer crossbetonat däck har klackarna mer radiellt ut åt sidorna som exvis Mitas C-09
så pekar klackarna mer rakt upp på TKC 80.
Det syns ännu tydligare på denna bilden...
...som jag INTE har manipulerat. Lovar!
Det ser helt flängt ut, men det är faktiskt så det känns att köra på, när man har TKC 80 fram
"Men vadå? Jag kommer inte lägga ner så mycket ändå."
Det handlar inte om nedlägg. Det handlar om kursstabilitet där det är spårigt.
Direkt när man börjar köra något som är mindre än grusväg så börjar TKC 80 fram att motarbeta föraren. Så fort man vill byta spår, eller ta sig över gräsvallen i mitten så tar framdäcket styrning på kanten och man hamnar ungefär där man var, istället för dit man ville.
Avsaknaden av klackar som "spretar ut åt sidorna" gör att däcket inte får fäste i kanten och börjar klättra över som det skall. Istället så stöts man bort från den tänkta kursen som i radiobilarna på Liseberg och färden blir vinglig och otrygg. Ett ben åker ut för att stötta och vips är allt borta - fart, riktning, självförtroende, glädje.
TKC 80 fram gör dig till en så mycket sämre förare än du egentligen är.
Vi kan göra det enkelt genom att säga att K60 Scout med mittribban börjar i 140-bredd och att detta är för brett för att vara roligt på en AT.
XRV 750 maxar på 130/80 x 17, och 120/90 x 17 funkar utmärkt i många fall.
140-bredd är overkill på en AT och dummar bara ner cykeln.
Men, jag skall förklara varför du gillar just Scout och jag inte gör det - i just denna applikationen.
Jag har sagt det förut - däcket har ett Janusansikte som inte passar oerfarna förare.
Om man kör på en motorsvag hoj som vi ändå får kalla XRV 750 numer, och klämmer på ett 140-brett K60 Scout
så kommer cykeln spinna som satan genom att den obrutna mittribban inte tillåter att däcket kommer ner i underlaget och börjar arbeta.
Det kan kännas fräckt, men vanligt folk skiter på sig i nästa steg.
Du, med körerfarenhet och massa effekt i hojarna kan låta rumpan flyta ut och låta det grövre mönstret i sidorna sköta skottandet under sladd.
Det blir jättekul körning, speciellt som mittribban hjälper till att "rulla över" hojen på andra sidan när du ställer upp åt det nya hållet. Kilometer efter kilometer på ställ, fun fun fun.
Men, en XRV 750 har inte effekten att dra runt däcket på det viset på 4an, eller ens 3an.
Istället spinner det rakt fram - men så fort du försöker lägga upp en sladd som greppar det som fan, och både sladd och spinn får ett abrupt slut.
Inte kul när cykeln byter uppträdande mitt i böjen, reser upp sig och sticker iväg rakt fram - trots att du gjorde allt rätt. Har man ingen med sig som kan förklara varför det blir som det blir så lägger man snabbt skulden på sig själv och säger: "Detta med grus är inget för mig".
Fel fel fel!
Rätt däck på rätt hoj betyder upp mot 80% av glädjen ute på gruset.
Fel däck svarar för 100% av eländet och frustrationen - utan att man vet vad det är som skaver.
K60 Scout är ett utmärkt däck - rakt fram på resa under massa tyskepackning.
Kör man handikappfordon med Traction Control, ABS och stödstrumpor så tar systemen hand om och maskerar däckets svagheter med längsgående fäste.
Däcket är hårt som skam och klarar verkligen att plågas, men det är inget roligt däck att köra grus med. Just däckstommens styvhet är ytterligare en nackdel för känslan på grus.
Vanliga Heidenau K60 är ett helt annat däck.
Det funkar att köra bak på en AT i 130-bredd, men det slits lite trist.
Blir snabbt platt bak och gör därmed hela hojen lite trög och spårkänslig dessutom.
Och priset sedan!
1.629.- i förstärkt 69T-utförande
https://www.mcdackonline.com/motorcykeldaeck-heidenau/k60/130-80-17-69-t/d-105201
...och 1.369 som vanligt 65T.
Fotnot: Kallas för "Scout" på Delticoms hemsida, men det är mönstrat och uppbyggt som det vanliga K60. Ingen mittribba. Rubriken stämmer inte.
Okay däck, men absolut inte värt ett premiumpris.
Så, vad skall man ha då?
Tja, typ vad som helst - utöver det som rekommenderats hittills.
Strunta i mil och slitstyrka. Du skall lära dig, och du skall ha roligt - annars lär du dig ingenting!
Jag väljer att ge dig en rekommendation på en combo som är så grovmönstrad det bara går, utan att för den sakens skull vara direkt livsfarlig på asfalten - till just din hoj.
Vill du härifrån gå grövre ändå så finns det massor av riktiga crossdäck att botanisera bland, och vill du se snällare mönster och tryggare uppträdande på gatan - ja då finns det äännddåå mer att välja på.
Framdäcket är givet.
Michelin Starcross 5 i gummiblandning "hard"
Det där sista är viktigt som tusan, eftersom de andra compounden i Starcrosserien har helt annat mönster och funkar skitkass på gata.
Det skall se ut som på bilden ovan.
Tusen spänn just nu på Motoaction.
https://www.motoaction.se/michelin-...X16QIV0YeyCh2d6gPoEAQYCCABEgKML_D_BwE#v532483
Finns säkert billigare någon annanstans, men detta är ett däck jag förbehållslöst kan rekommendera till någon som skall börja köra grus, som har hållit på ett tag - eller som är lever på gruset.
Däcket är tryggt för alla användare, men öppnar upp och bjuder på fler och fler bra egenskaper ju mer man pressar det.
Det kommer i 100-profil, och det är ytterligare en bra sak, så man slipper oroa sig så mycket för genomslag. Det har ett mönster där klackarna avlastar varandra och det betyder mycket för uppträdandet på asfalt, samt även slitagebilden.
Mycket pengar för ett framdäck? Tja, framdäcket är typ dubbelt så viktigt som bakdäcket när man börjar köra, och håller dubbelt så länge. Snåla inte fram!
Det gör vi däremot bak! Där kränger vi på ett riktigt skitdäck!
Ja...?
Det klart att ett Taiwanesiskt Maxxis måste vara skit? Eller...?
Det säger ju alla!?
Nope! Detta är ett litet glädjehjul till just TS behov och hoj.
Det är ROLIGT att köra på. Det erbjuder INTE maxgrepp, och slits ner ganska snabbt.
Men, det är roligt! Det är sladdvilligt, och det kan man behöva på en kvartstonnare med effektkurva som en bevattningspump.
Däcket är en gyllene nyckel till att förstå vad grusvägskörning går ut på.
Vill du hålla spår så gör det så, vill du prova att sladda så är däcket som en gammal läromästare på dressyrbanan. Det frågar försynt:
"Vill du sladda?" och om du inte avbryter något så kliver det ut i ett snygg, prydligt och underhållande ställ som varar precis så länge du själv vill, och är problemlöst att hämta hem igen.
Gång på gång. Däckets uppträdande gör det möjligt för den oerfarne föraren att
duplicera det som funkade bra förra gången.
Det ger alltså inget random kringsladdande som avslutas i slumpgeneratorriktning, utan mjuka, kontrollerade ställ som inte bara känns proffsiga, utan verkligen ser snygga ut.
Bra på gruppkörningar!
Men, det är ändå ett skitdäck. Det går inte att montera på en LC8 och knappt ens på en LC4 som körs hårt. Då går det i smulor på nolltid.
Men på en AT, utan massa packning så funkar det kalas - och även andra snälla stånkor, gärna med ryckutjämnare.
Priset är löjligt lågt för så mycket glädje som däcket ger:
https://www.mcdackonline.com/motorcykeldaeck-maxxis/m6006/130-80-17-65-s/r-268187
699 spänn just nu. Yi-haaa! Tjööp!
Det är lätt, det är lätt att kränga och - det slits lätt. Ändå värt!
Dessutom roligt! Nämnde jag det?
Jämför man med exvis MotoZ Tractionator som varit uppe i tråden så är ju det ett däck som kräver 100 häst eller mer för att funka någorlunda - men det blir liksom aldrig roligt.
Och, ett trist däck som är långlivat - kan man ha så mycket mer otur på sina första grusturer...?
Just Maxxis M6006
var det däck jag tänkte rekommendera till Bosse och hans KLR i den andra tråden - men just då fanns det inte att få tag på någonstans.
Jag tror produktionen går lite i vågor, och jag antar att den amerikanska marknaden slukar en del däck tid från annan.
Så, passa på att köp medans det går.
På grus är det tryggt, underhållande och mycket prisvärt däck för hojar upp till 65 häst eller så. På gata är det lite lurigare, speciellt i väta - men det får man säga att alla grovmönstrade däck är. Detta är inte värre, snarare tvärt om. Dock inte okomplicerat.
Så, hur många ovänner fick jag nu...?