notrightrider
Thought is the enemy of flow
Tyska myndigheters sätt att hantera ombyggda motorcyklar skiljer sig från Sveriges.
Trafikkontroll i Bayern:
Att köra omkring med ombyggd hoj där ändringarna inte står inskrivna i registreringshandlingarna kostar skjortan.
I detta fallet tas hojen i beslag för obestämd tid.
Bärgning kostar € 400.-
Speciell besiktningsman skall gå igenom hela hojen för att slå fast vilka ändringar som är genomförda och varifrån de olika delarna kommer.
Kostnad räknas löpande per timme, men 300- 600 € är det spann som polisen indikerar.
Vidare tillkommer böter, och prick i körkortet.
Minst 1000€ skall föraren punga ut med till att börja med, plus ordna något sätt att ta sig hem på.
Han har packning på hojen, det ser ut som tält sovsäck och annat för någon eller några övernattningar.
Kanske en MC-träff som går om intet..?
På mig känns det som polismannen bara bestämt sig för att här är det stopp redan från start, och en dåligt klamrad bromsledning blir den formella anledningen att ta hojen i beslag.
Jag är övertygad att just den polisen hade kunnat hitta någon annan anledning att ordna en "stillegung" på, men hur som helst: i Tyskland har han rätten på sin sida.
...och i Sverige, faktiskt. Om våra myndigheter valde att tolka lagen på samma sätt.
Vill vi ha det så i Sverige?
Kan vi påverka utvecklingen här?
Trafikkontroll i Bayern:
Att köra omkring med ombyggd hoj där ändringarna inte står inskrivna i registreringshandlingarna kostar skjortan.
I detta fallet tas hojen i beslag för obestämd tid.
Bärgning kostar € 400.-
Speciell besiktningsman skall gå igenom hela hojen för att slå fast vilka ändringar som är genomförda och varifrån de olika delarna kommer.
Kostnad räknas löpande per timme, men 300- 600 € är det spann som polisen indikerar.
Vidare tillkommer böter, och prick i körkortet.
Minst 1000€ skall föraren punga ut med till att börja med, plus ordna något sätt att ta sig hem på.
Han har packning på hojen, det ser ut som tält sovsäck och annat för någon eller några övernattningar.
Kanske en MC-träff som går om intet..?
På mig känns det som polismannen bara bestämt sig för att här är det stopp redan från start, och en dåligt klamrad bromsledning blir den formella anledningen att ta hojen i beslag.
Jag är övertygad att just den polisen hade kunnat hitta någon annan anledning att ordna en "stillegung" på, men hur som helst: i Tyskland har han rätten på sin sida.
...och i Sverige, faktiskt. Om våra myndigheter valde att tolka lagen på samma sätt.
Vill vi ha det så i Sverige?
Kan vi påverka utvecklingen här?