Nix. Samerna, den grupp som valt att leva som samer och inte integrerats, håller väl på att dö ut?
Jag förstår lite din analogi där. Angående ökenfolken verkar det som att man måste få många ungar för att flera av dom dör. Och så har det alltid varit. Livet på landet är hårt, utan tvekan. Vi har ju själva varit i på den nivån, men vi har fått utvecklats under en lång tid. Att tvinga en "utveckling" på dessa folkslag i den takt vi gör, och tror att det blir bättre, är ett misstag.
Om man ser folkgrupper som EN individ så behöver varje grupp sin egen tid på sig att utvecklas, och gör i så fall det efter behov. DÄR verkar det inte finnas nåt direkt behov. För att antingen utvecklas man, eller så dör man ut. Naturen sköter sånt helt perfekt av sig självt.
Sen, grejen med att "hjälpa stackarna i Afrika" är ett fåfängt försök till att 'rädda hela världen'. Hur länge har inte hjälporganisationer i väst försökt modernisera Afrikanska landsbyggden? Bygga sjukhus, vägar, vattenverk, och civilisera samhället? Och nu menar jag inte dom kristna galningarna som förbjuder preventivmedel och använder trolleri som motivering, utan faktiska praktiska försök att få folk att leva ett bättre liv. Hur har det gått? Inget vidare va?
Så fort dom blir "moderna" och får tillgång till allt vi andra har här i väst så blir inte deras liv bättre. Dom börjar kriga och åka runt i dyra jeepar och kidnappa barn, skjuta folk och våldta kvinnor, och all material vi bidrar med som mediciner, mat och kläder tas omhand och säljs med vinst, det kommer aldrig till dom som behöver det. Om dom anser DET är vägen till ett bättre samhälle så vill jag inte "hjälpa" någon i Afrika.
Dock är Afrika stort, så jag menar bara dom ställen där det faktiskt är nöd. Afrika har ju sedan koloniseringen faktiskt en hel del framgångar också. Därför är jag inte helt främmande för att flytta till Gambia, eller kanske Sydafrika. Dom har ju fantastisk natur där att rulla igenom.