Afrika idag

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
It goes without saying menar jag. Men blir gärna motbevisad…
Jag tror hon varit själv i alla fall säsongerna i början.
Har inte sett Afrika-säsongen men hennes grej är ju att köra ensam.
Jag tror 70/30 på att hon är själv.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nu har jag inte sett alla hennes resor men i sydamerika o Afrika har hon varit tydlig med när hon haft någon lokal fixare eller hjälp.
Det är inte ofta men i en del länder går det bara inte att navigera systemet utan lokal hjälp eller få passera vissa områden utan eskort.
Men i övrigt säger hon sig köra helt ensam, det är ju det som är grejen.

Inte som Ewan och Charley med följebilar och tar buss eller flyg om det blir jobbigt.
Jag träffade en som jobbar på Rivian som berättade lite lite om hur det gick till på Long Way Up. Mest för han ville berätta hur bra Rivian är såklart.

Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Gjorde hon det? Det tror inte jag på. Även om hon är ensam på filmerna så är det en apparat runt henne som ställer vissa saker i ordning.
Ensam tjej på hoj i farliga länder är bra TV men har nog närapå 100% fail rate. Av många skäl.
Jag blir faktiskt nyfiken på riktigt, har du nån källa på det där? Alltså förutom "det är självklart att en tjej inte kan", för hennes varumärke bygger ju ändå en del på just att hon kan och hon är isf ganska bra på bedrägeriet. Vilket skulle göra mig lite besviken, för att vara helt ärlig.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blir faktiskt nyfiken på riktigt, har du nån källa på det där? Alltså förutom "det är självklart att en tjej inte kan", för hennes varumärke bygger ju ändå en del på just att hon kan och hon är isf ganska bra på bedrägeriet. Vilket skulle göra mig lite besviken, för att vara helt ärlig.
En kille kan inte heller men Afrika är Afrika…

Hon är uppenbart kapabel men inte helt dum i huvudet. Utan ”vänner på plats” eller någon möjliggörare med på turen (eller strax före osv) är det för stor risk. Ungefär så.

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Hoj
S1000R M
Jag är ganska säker på att hon kör själv faktiskt.
Som när hon kraschade och skadade sig ganska illa och fick avbryta Afrika-turen. Fick hjälp komma till läkarvård efter ganska lång tid av någon förbipasserande.
(se från 10:17)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ganska säker på att hon kör själv faktiskt.
Som när hon kraschade och skadade sig ganska illa och fick avbryta Afrika-turen. Fick hjälp komma till läkarvård efter ganska lång tid av någon förbipasserande.
(se från 10:17)
Ja då hade hon tur!

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Utan ”vänner på plats” eller någon möjliggörare med på turen
Stor skillnad på de två sakerna. Hon har ju många bekanta/vänner/fans/likasinnade som hon kan dra nytta av på plats både rent praktiskt och för information medan en "möjliggörare" som du säger förmodligen är avlönad personal och iaf som jag ser det en helt annan sak. Uttryck som "apparat runt henne" och "entourage" nedvärderar hennes bedrift avsevärt tycker jag.

Men jag tolkar det som att du bara känner att det är för svårt för en ensam person då, och inte har fakta. Det var lite det jag undrade.

(tillägg: Hon har ju vid åtminstone ett par olika tillfällen haft med sig en "möjligörare" eller lokal guide som säkert fick bra ersättning, och då har hon varit väldigt tydlig med detta.)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Stor skillnad på de två sakerna. Hon har ju många bekanta/vänner/fans/likasinnade som hon kan dra nytta av på plats både rent praktiskt och för information medan en "möjliggörare" som du säger förmodligen är avlönad personal och iaf som jag ser det en helt annan sak. Uttryck som "apparat runt henne" och "entourage" nedvärderar hennes bedrift avsevärt tycker jag.

Men jag tolkar det som att du bara känner att det är för svårt för en ensam person då, och inte har fakta. Det var lite det jag undrade.

(tillägg: Hon har ju vid åtminstone ett par olika tillfällen haft med sig en "möjligörare" eller lokal guide som säkert fick bra ersättning, och då har hon varit väldigt tydlig med detta.)
Ja apparat och entourage var väl inte mina ord? Jag utgår bara från att hon är smart nog att se till sin överlevnad, och då måste man vidta mått och steg som kanske inte syns på youtube… det finns ju rätt stora ekonomiska incitament att framstå som helt solokvist om inte annat.

Och ja, hon är imponerande i sitt sätt att ta sig an strapatser.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Gjorde hon det? Det tror inte jag på. Även om hon är ensam på filmerna så är det en apparat runt henne som ställer vissa saker i ordning.

Ja apparat och entourage var väl inte mina ord? Jag utgår bara från att hon är smart nog att se till sin överlevnad, och då måste man vidta mått och steg som kanske inte syns på youtube… det finns ju rätt stora ekonomiska incitament att framstå som helt solokvist om inte annat.
Bara en av två, men jag lägger till "glömsk" och "desillusionerad" på listan av ord som beskriver dig då. ;)

Och ja, hon är imponerande i sitt sätt att ta sig an strapatser.
Verkligen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
jag tror att hon är smart, inte beredd att ta 99% risk
Vi alla glömmer nog bort en sak; hon är holländare. Hon har äventyr i blodet.

Jag är ganska säker på att Noraly kör själv. Hon är bra på att pelja fram ställen att äta och övernatta på, hon har bra utrustning som GPS och grejer och hon är duktig på att använda dessa.

Vi får ge henne lite mer tillit, hon är en modig tjej utan att vara dumdristig. Ibland kan kvinnor faktiskt mer än män ;)

Aha, tackar där Geva. GPT har nog rätt i detta fall.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Vi alla glömmer nog bort en sak; hon är holländare. Hon har äventyr i blodet.

Jag är ganska säker på att Noraly kör själv. Hon är bra på att pelja fram ställen att äta och övernatta på, hon har bra utrustning som GPS och grejer och hon är duktig på att använda dessa.

Vi får ge henne lite mer tillit, hon är en modig tjej utan att vara dumdristig. Ibland kan kvinnor faktiskt mer än män ;)

Aha, tackar där Geva. GPT har nog rätt i detta fall.
Varken mod eller mad skills hjälper mot ultrakorrumperade områden. Man får antingen hyra tillräcklig status via en hjälpare eller komma fram utan pengar och saker. Eller inte alls.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varken mod eller mad skills hjälper mot ultrakorrumperade områden. Man får antingen hyra tillräcklig status via en hjälpare eller komma fram utan pengar och saker. Eller inte alls.
När det kommer en pickis med lugna, ärrade infivider och bara slår sig ner här och var på lodgen. Kretar lite förstrött med pangakniven, vakar.
Jaså, hämta den för ändamålet olämpliga bilen vi hyrt?
Av någon anledning lät de oss blekfisar vara, för de visste hur det gått till och vad våra Hertzpapper var värda samt vem som gjort vad. Någon har säkert fått plikta. De hade korsat ett antal landsgränser och tänkte inte åka tillbaka utan bilen.
Vi fick t o m tillbaka en del pengar av småmicklarna lokalt som säkert menade väl men saknar konsekvenstänk. Den var alltså stulen i Sydafrika och körd norrut över flera gränser. Några personer levde farligt där ett tag. Också vi, men inte fattade de som fixat varför vi blev sura för att ha blivit exponerade för risk, särskilt inte som det slutade väl.
Min enda utflykt till den kontinenten. Det går fort fel, just sayin’. Man kan i princip inte lita på någon för alla är i ett givet läge beredda att blåsa en, mitt intryck.

”We’re gonna talk about those shoes before you leave.” Vad ger det för intryck vid ett första möte? Det var en av reskamratens bekanta från flera resor dit.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år