Esquire
Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
En bra indikator på vilken läsekrets en sida har är mängden annonser för olika spelformer som man kan förlora pengar på snabbt (betting, nätcasinon etc).Sett till sin läskrets gör de ett fantastiskt jobb. Varva nonsens, bilder från veckans dokusåpa och clickbaits med tydliga propagandaartiklar. Tanken är enkel, de som är dumma nog att bry sig om resten de skriver kommer garanterat köpa propagandan med hull och hår. Det är inte precis svårt att se att 70 år av LO-ägande gör Aftonbladet till ett av vänsterns mest rabiata propagandaorgan.
Om man nu talar om propaganda på kvällstidningarna så måste man ju även ta upp Expressen Brand Studio/Bonnier News Brand Studio eller vad de nu kallar sig. De ger företag en möjlighet att kommunicera sitt budskap till läsarna tämligen ofiltrerat. Ofta endast totalt någon enstaka rad text på en sida om att det rör sig om en annons. Som vi kan se exempel på här: https://www.expressen.se/brandstudio/postnord/sangerska-och-brevbarare--en-perfekt-kombination-1/
Det låg även en hel del "artiklar" från Postnord uppe på Expressens förstasida innan jul när det stormade som mest kring Postnords. De handlade om vilket fantastiskt bra jobb Postnord gör som levererar 95% av de miljontals försändelserna i tid (och liknande). Det låg i stort sett alltid uppe en positiv "artikel" från Brand Studio för varje negativ artikel från nyhetsredaktionen.
Hur kommer en sån här möjlighet som Brand Studio att utnyttjas av de politiska partierna under ett valår? SD har ju sina egna propagandaorgan. Men de andra.