AGV S-4 Sv - Samma passform som sin föregångare?

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Tänkte köpa en ny hjälm och har max ~2500kr att lägga. Ska köpa från fcmoto så man slipper sveriges ockerpriser.

Har där hittat nya modellen av den tidigare hyllade AGV S-4. Denna heter AGV S-4 Sv och den största skillnaden verkar vara ett inbyggt solskydd som borde kunna vara rätt användbart!

Jag har testat S-4 och den satt perfekt, dock finns ingen S-4 Sv att prova i närheten. Någon som vet om passformen är någorlunda den samma eller något annat intressant om denna hjälm? Kanske t.o.m. rekommendera en helt annan hjälm i liknande prisklass?

MVH Andreas

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Komihåg bara att räkna med tull.

Inte inom EU.

http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

"Varor som kommer från ett annat EU-land är befriade från alla tullformaliteter, med vissa undantag. Undantaget gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner, till exempel vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur."

Har inte testat just S-4 men övriga AGV tycker jag har haft samma passform (typ Q3, X-vent etc.) genom åren.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Inte inom EU.

"Varor som kommer från ett annat EU-land är befriade från alla tullformaliteter, med vissa undantag. Undantaget gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner, till exempel vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur."

Har inte testat just S-4 men övriga AGV tycker jag har haft samma passform (typ Q3, X-vent etc.) genom åren.

Ajo tack, det blev en AVG Stealth Sv istället, hittade för samma pris i england. La precis beställningen och hoppas till gud att den passar när den kommer. S-4an är typ den skönaste hjälm jag provat, så blir nog inte besviken. Stealth är same shit, men med annorlunda ventil baktill, typ spoiler liknande och vanligtvis dyrare.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Inte inom EU.

Alltså moms blir det ju att betala, blev så för mig iallafall.
- Hjälm £65*1,22 (moms)+frakt ~ 150€
- Mobil (från sverige till finland) 260€*1,22 (moms) + frakt ~ 300€

Då betalades alltså moms i båda länder (alla tre då).

Last edited:

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
har du fått hjälmen än? funderar på att köpa en precis likadan så en liten rewiev skulle inte vara fel:tummenupp

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
har du fått hjälmen än? funderar på att köpa en precis likadan så en liten rewiev skulle inte vara fel:tummenupp

Nej tyvärr inte, fick mail dagen efter om att den inte fanns i lager längre och att det skulle ta över 2 veckor innan dom fick in den.

Så jag hittade en annan affär (racevisors.co.uk) i england som sålde samma hjälm för samma pris + att man fick ett gratis extra visir till. Den skulle däremot inte komma förrän om 7-10 arbetsdagar enligt deras kundtjänst!

Aja, får hjälm+visir+frakt för 2500kr, det är trots allt typ hälften av vad det hade kostat i Sverige. Så lite överseende får man väl ha.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Var beställer du ifrån?

Tryckte in det lite dolt i förra posten. Det var från: racevisors.co.uk

Hemsidan ser lite kass ut, men det verkar vara en bra affär, supporten svarade på mina frågor via mail inom några timmar med ett givande svar och inte massa trams. Tror knappast det är något original-visir som dom skickar med gratis, men ändå rätt trevligt. Tog ett mörktonat visir.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Alltså moms blir det ju att betala, blev så för mig iallafall.
- Hjälm £65*1,22 (moms)+frakt ~ 150€
- Mobil (från sverige till finland) 260€*1,22 (moms) + frakt ~ 300€

Då betalades alltså moms i båda länder (alla tre då).

Klart du betalar moms när du beställer från ett EU-land, men det är momssatsen i landet du beställer ifrån du betalar ( t ex 19% i tyskland). Har du betalat svensk moms på detta har du blivit felbehandlad.

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Klart du betalar moms när du beställer från ett EU-land, men det är momssatsen i landet du beställer ifrån du betalar ( t ex 19% i tyskland). Har du betalat svensk moms på detta har du blivit felbehandlad.

Bor på åland nu då (finland) och det flertal packet fastnar i tullen.
Tror allt som är över 30€ eller liknande. Så mobil m.m. blev då alltså
dubbla moms, från både sverige och finland, eller tyskland och finland m.m.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Tycker min S4:a är ganska bullrig av sig, men det är klart, det spelar ju sto roll hur den sitter på huvudet. Dessutom kanske de förbättrat den och gjort den mindre känslig?

För min del blir det nog en Shoei (som så många andra...) nästa gång jag köper hjälm.

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
har du fått hjälmen än?

Nu har jag fått den ja! Fast eftersom jag inte tagit mitt mckort än och heller inte kört med den så kan jag inte säga så värst mycket.

Den verkar ha samma passform som S-4an, passar helt perfekt på mitt huvud. Det är utan tvekan den skönaste jag provat. Känns stabil och högkvalitativ, möjligtvis att Shoei/Arai "inredningar" kan kännas lite mer gedigna. Men jag är mycket nöjd. Har läst att visiren till dessa är lätt-repade, men som tur va fick man ett extra visir på köpet där jag handlade, ett riktigt AGV visir t.o.m.

Det inbyggda solvisiret är ok, det sitter där det ska och trycks fram och tillbaka lätt. Går förmodligen inte att göra med tjockare handskar dock. Jämför man med biltemas nya hjälm med solvisir så är det mkt bättre, då biltema hjälmens solvisir känns riktigt ostabilt.

Det viktigaste är väl att den passar på ditt huvud, svår att hitta i svenska butiker, men den gamla S-4an är desto vanligare. Leta upp en sådan och testa!

EDIT: Kan tillägga att den är lika snygg i verkligheten som på bild!

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bor på åland nu då (finland) och det flertal packet fastnar i tullen.
Tror allt som är över 30€ eller liknande. Så mobil m.m. blev då alltså
dubbla moms, från både sverige och finland, eller tyskland och finland m.m.

Missade att du bodde på Åland. Men Åland väl iom Finland medlemmar i EU eller har ni speciella momsregler?
Begriper inte hur du åker på dubbel momssats?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...