AH (batteri)

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag måste bidra med mina erfarenheter av blybatterier från Biltema även om det inte i första hand gäller just hojbatterier.
Jag har alltså köpt en hel del batterier från Biltema till bilar, traktorer och entreprenadmaskiner som går i mitt företag. Ett har hamnat i en padda (markvibrator) där det är djävulskt hett under drift och vibrerar så vilken obalanserad storstånka som helst skulle bli grön av avundsjuka.
Det gemensamma för alla dessa är att dom har fungerat klockrent. Dom är inte på något vis sämre än något annat. Kanske snarare tvärtom eftersom BT med sin stora omsättning har så stor lageromsättning att grejorna aldrig hinner bi gamla. Dvs man får alltid ett färskt batteri.
Jag kan också nämna vikten av att maskinerna startar i alla lägen. Får man inte igång en maskin så tickar det på pengar i form av personal som inte kan jobba. Får man inte igång en maskin på vintern så blir det ingen snö plogad och man kanske förlorar kontraktet. Det är alltså väldigt viktigt att grejerna fungerar.

Nu ska det sägas att alla dessa batterier, förutom batteriet till paddan, är på tok för stora för hojar men jag ser ingen anledning till att hojbatterierna skulle vara märkbart sämre än de större.

Dock kan jag instämma gällande vikten av att kolla CCA, framförallt för twinnar och stånkor eftersom det direkt avgör hur mycket ork det är i batteriet när det väl gäller.
Utan att ha kollat CCA för batteriet i paddan så kan jag säga att det har aldrig varit några problem trots att det är en encylindrig diesel på drygt 400 cc = tungstartad. Det finns startsnöre och dekomp men jag har provat några gånger och tänkt att "Nänä, jag vill ha mina axlar till nåt annat än det här". :)

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
var till biltema men hittade inget batteri med rätt AH som passade i min hoj :S iaf inte samma mått som orginalbatteriet. tror docka att ja får ett nytt via garantin.

men nu har ja en till batteri fråga fast den rör min dotters fyrhjuling.
det sitter ett 4 AH batteri i den, och nu har den stått ett halvår och är riktigt svår att starta, batteriet tar slut innan ja får igång den. och det jag undrar är om ja vågar använda startkablar och starta den med min bil? det är ju 12 volt i båda systemen men kan det skada fyrhjulingen med tanke på att bilbatteriet är lite rejälare?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nej, bara köra på:tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
var till biltema men hittade inget batteri med rätt AH som passade i min hoj :S iaf inte samma mått som orginalbatteriet. tror docka att ja får ett nytt via garantin.

men nu har ja en till batteri fråga fast den rör min dotters fyrhjuling.
det sitter ett 4 AH batteri i den, och nu har den stått ett halvår och är riktigt svår att starta, batteriet tar slut innan ja får igång den. och det jag undrar är om ja vågar använda startkablar och starta den med min bil? det är ju 12 volt i båda systemen men kan det skada fyrhjulingen med tanke på att bilbatteriet är lite rejälare?

Ha inte bilen igång vid starthjälp så ska det gå alldeles utmärkt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om du laddar batteriet i din dotters 4-hjuling med en batteriladdare till batteriet är fulladdat och sedan väntar en timme, vilken spänning har batteriet då?
Är spänningen under 12,7 Volt en timme efter laddning, tror jag batteriet har kortslutning i en (eller flera) celler och då är det dags för ett nytt batteri i 4-hjulingen.
Och jag tror inte det är så bra att köra med 4-hjulingen med kortslutna celler i batteriet.
Även om du får igång 4-hjulingen med ett bilbatteri. Laddaren i 4-hjulingen kan ta stryk.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Om du laddar batteriet i din dotters 4-hjuling med en batteriladdare till batteriet är fulladdat och sedan väntar en timme, vilken spänning har batteriet då?
Är spänningen under 12,7 Volt en timme efter laddning, tror jag batteriet har kortslutning i en (eller flera) celler och då är det dags för ett nytt batteri i 4-hjulingen.
Och jag tror inte det är så bra att köra med 4-hjulingen med kortslutna celler i batteriet.
Även om du får igång 4-hjulingen med ett bilbatteri. Laddaren i 4-hjulingen kan ta stryk.

batteriet är sprillans nytt och laddade det i 2 dygn och några timmar efter laddning så låg de på 13.x volt.
inga fel på batteriet bara de att de är för klent för att dra igång den tjuriga motorn som även är lite svårstartad även när man kört dagen innan.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
batteriet är sprillans nytt och laddade det i 2 dygn och några timmar efter laddning så låg de på 13.x volt.
inga fel på batteriet bara de att de är för klent för att dra igång den tjuriga motorn som även är lite svårstartad även när man kört dagen innan.

Om du inte har några fel på batteriet så är det bara att köra startkablar från bilen. en bil med 12V elsystem har samma spänning som en hoj eller fyrhjuling med 12V elsystem..
Det är samma batterikemi och man använder samma lampor och det skall vara samma värden om man mäter spänningen i systemet under gång eller med avstängd motor.
Det enda som skiljer är att bilen har en betydligt större mängd strömförbrukare och en större motor och måste av den anledningen har en generator som kan ge högre ström och ett batteri som innehåller fler Ah samt kan lämna ifrån sig en högre CCA vid start.

Så länge som ingen av dom är trasig så kan du inte förstöra något genom att koppla startkablar. Jag personligen har provat både att kabla igång bilen med startkablar från motorcykeln och att kabla igång motorcykel med kablar från bilen.

Motorcykeln (eller fyrhjulingen) tar bara den ström den behöver när den får hjälpström. Den märker ingen skillnad på om det sitter ett litet 10Ah batteri eller om den dessutom får hjälp av ett bilbatteri på kanske 65 Ah. Om bilen är ingång så blir det bara något högre spänning vilket bara hjälper till vid starten.

Men. Om batteriet inte kan starta motorn så är något fel. Om det inte är så att motorn är osedvanligt trögstartad så känns det som att det är något fel på batteriet. det är inte helt omöjligt att ett batteri som stått ett tag kan ha normal spänning men pga förhöjd inre resistans inte kan lämna ifrån sig tillräcklig ström för att kunna starta. Så jag skulle faktiskt fundera på att byta batteriet. (Om det inte är så att du har ett batteri som har låg CCA. I sådant fall så är det ju bara att förvänta att det går lite segt nu när det börjar bli lite kallare.)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du inte har några fel på batteriet så är det bara att köra startkablar från bilen. en bil med 12V elsystem har samma spänning som en hoj eller fyrhjuling med 12V elsystem..
Det är samma batterikemi och man använder samma lampor och det skall vara samma värden om man mäter spänningen i systemet under gång eller med avstängd motor.
Det enda som skiljer är att bilen har en betydligt större mängd strömförbrukare och en större motor och måste av den anledningen har en generator som kan ge högre ström och ett batteri som innehåller fler Ah samt kan lämna ifrån sig en högre CCA vid start.

Så länge som ingen av dom är trasig så kan du inte förstöra något genom att koppla startkablar. Jag personligen har provat både att kabla igång bilen med startkablar från motorcykeln och att kabla igång motorcykel med kablar från bilen.

Motorcykeln (eller fyrhjulingen) tar bara den ström den behöver när den får hjälpström. Den märker ingen skillnad på om det sitter ett litet 10Ah batteri eller om den dessutom får hjälp av ett bilbatteri på kanske 65 Ah. Om bilen är ingång så blir det bara något högre spänning vilket bara hjälper till vid starten.

Men. Om batteriet inte kan starta motorn så är något fel. Om det inte är så att motorn är osedvanligt trögstartad så känns det som att det är något fel på batteriet. det är inte helt omöjligt att ett batteri som stått ett tag kan ha normal spänning men pga förhöjd inre resistans inte kan lämna ifrån sig tillräcklig ström för att kunna starta. Så jag skulle faktiskt fundera på att byta batteriet. (Om det inte är så att du har ett batteri som har låg CCA. I sådant fall så är det ju bara att förvänta att det går lite segt nu när det börjar bli lite kallare.)

KAn ju vara så att motorn inte är helt hundra inställd eller har något annat problem. Men ett litet MC-batteri kan ju ha ganska tveksam CCA, bara fråga Jörgen. :hihi
Med ett helt nytt batteri som fått stå på laddning bör det ju vara friskt, även om det nu kan vara fel på även nya batterier.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
KAn ju vara så att motorn inte är helt hundra inställd eller har något annat problem. Men ett litet MC-batteri kan ju ha ganska tveksam CCA, bara fråga Jörgen. :hihi
Med ett helt nytt batteri som fått stå på laddning bör det ju vara friskt, även om det nu kan vara fel på även nya batterier.

Nej. så är det ju.
Är motorn seg att starta så kanske ett MC batteri inte orkar med.
I synnerhet om man köpt ett lite för klent batteri med avseende på CCA.

Det jag var ute efter var väl egentligen lite förenklat att om elsystemet är OK men motorn i sig av någon anledning är trögstartad så är det inga problem att använda hjälpström från bilen.
Om däremot motorn i sig inte är osedvanligt trögstartad men ändå inte går igång trots att man laddat batteriet så kan man misstänka att något är fel med batteriet och då kan man ju om man har otur skada elsystemet om man kör den så och då är det bättre att byta batteriet innan man startar och kör.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy