Jag har inte intresserat mig för AI men däremot noterat många spådomar som startar med ”om 3-5 år kommer...” och kan väl mest konstatera att det brukar slå in men efter betydligt mer än 3-5 år samt inte generera det resultat spåmännen såg framför sig.
Exempel: ehandel 1997 med butikernas omedelbara död och frakt som big business: braket sker just nu, stora starten för kanske fem år sedan
Uppkopplade telefoner: qtek9000 2004 men operatörerna hade inget kompletterande erbjudande, bristfällig utbyggd internetinfrastruktur och wifi var fortfarande något som diskuterades ifall det skulle tillåtas på många företag.
iPhone 2007: utskrattad av branschfolk för att den saknade MMS, Nokia var överrygad om Symbians överlägsenhet.
2009/2010: nokia släpper n900 som faktiskt inte är utdömd på förhand.
2012 ca: fullt genomslag.
Tidigt 2000-tal: bredbandsjesus pratar om att man kan jobba varifrån man vill snart.
2019: aktivitetsbaserade arbetsplatser införs som om att det är något Ledningar tror på. Urbanisering
Så jag tror säkert ”AI” slår igenom men passar mig noga för att försöka gissa hur. Det ska bli väldigt intressant när de tar sig förbi reklamförföljelsestadiet.
Åh, självkörande bilar ja, vem är kunden? Där vågar jag på mig en gissning:
Färdtjänstbolag. taxi. Kollektivtrafik. Hipsters. Knappast pendlar-svenssons eller handla-på-ica-och-köra-till-tippen-dudes. Förrän ett taxiabonnemang plötsligt är billigare än ett ägande med likvärdiga prestanda.
Exempel: ehandel 1997 med butikernas omedelbara död och frakt som big business: braket sker just nu, stora starten för kanske fem år sedan
Uppkopplade telefoner: qtek9000 2004 men operatörerna hade inget kompletterande erbjudande, bristfällig utbyggd internetinfrastruktur och wifi var fortfarande något som diskuterades ifall det skulle tillåtas på många företag.
iPhone 2007: utskrattad av branschfolk för att den saknade MMS, Nokia var överrygad om Symbians överlägsenhet.
2009/2010: nokia släpper n900 som faktiskt inte är utdömd på förhand.
2012 ca: fullt genomslag.
Tidigt 2000-tal: bredbandsjesus pratar om att man kan jobba varifrån man vill snart.
2019: aktivitetsbaserade arbetsplatser införs som om att det är något Ledningar tror på. Urbanisering
Så jag tror säkert ”AI” slår igenom men passar mig noga för att försöka gissa hur. Det ska bli väldigt intressant när de tar sig förbi reklamförföljelsestadiet.
Åh, självkörande bilar ja, vem är kunden? Där vågar jag på mig en gissning:
Färdtjänstbolag. taxi. Kollektivtrafik. Hipsters. Knappast pendlar-svenssons eller handla-på-ica-och-köra-till-tippen-dudes. Förrän ett taxiabonnemang plötsligt är billigare än ett ägande med likvärdiga prestanda.