air brush del 2!!!!!!

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Ramnäs
Hoj
Aprlia Rs125 -94
Så nu har jag köpt min air brush å målat med den lite grann på en plåt skiva.
Men jag har lite problem med att blanda den vattenbaserade färgen :rolleyes:
Jag späder så klart ut den med vatten men oftast blir den för tjock :död
Och om den blir bra så sjunker all färg ner på botten och tjockar igen..... hur många delar vaten ska man ha gämfört med delar fäg för attt det ska bli så bra som möjligt ?? Färgerna är hobby färger från jula :tungan

tacksam för svar

ha överseende med stav fel.. sitter i skolan och är redan sen till lektionen :huvet
 

PoH

motivlackerare
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
sökes
Vad är det för airbrush du har köpt?

Färger är en hel vetenskap men det går att använda i princip alla , men man måste veta vad man ska blanda med , om färgen sjunker till botten låter det inte som att den blandar sig.
Alltså kanske dom inte går att spä ut med vatten?

Det beror lite på vad det är för spruta , men rent generellt kan man säga att konsistensen ska vara som mjölk ungefär.

Om du spär ut färgen mer kan du ha lägre lufttryck och kan göra finare detaljer , och då såklart tvärt om också , tjockare färg mer tryck...

Createx-färger är rättså lätthanterliga och fastnar på typ allt.
 

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Stuvsta/Huddinge/sthlm
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Blanda och späda färgen ?? jag köper min färg hos Dekorima (har bytt namn nu tror jag) dom behöver man inte späda ? små flaskor med pippett på (gummituta som man suger upp färg med)

Har inte airbruschat på länge men jag har planerat att köpa ny kompressor snart och börja måla igen :)

här är en av mina målningar jag gjort , men det var länge sedan :tungan
 

Bifogat

  • fax2.jpeg
    fax2.jpeg
    26.2 KB · Visningar: 711

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
*
köp annan färg...färgen skall "inte" behövar spädas..
MEN vill man vara ekonomisk, så köper man acrylfärg på tub..sen späder man den men vatten..se bara till att ha en helvetas massa burkar att ha dom oliga färdigblandade färgerna i..
 

PoH

motivlackerare
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
sökes
Visst!
Createx , golden m.m funkar oftast bra direkt ur burken , men har man väldigt fina munstycken och nålar i sin airbrush så behöver man spä färgen.
Du kan använda vanlig bil-lack i din airbrush om du spär den rätt.

Som nybörjare kan det vara lättare att ha den utspädd så den oftast inte kloggar igen så lätt då..
 

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Ort
33333
Hoj
Suzuki RMZ 250
om man är grön om fingrarna, vad tycker ni man ska köpa altså utrustning.. men man vill ju inte heller att det är den allra sämsta skiten!
 

PoH

motivlackerare
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
sökes
Iwata , badger , peak ,m.m är riktigt bra grejer som man kan köpa reservdelar till och det är jäkligt bra om man råkar tappa den eller nåt (som jag gjort..)
Ska man satsa seriöst å måla mycket skulle jag köpa en av dessa märkena , plus en tyst kompressor (så jefla skönt..)

Men ska man bara testa så kan man faktiskt köpa en spruta för några hundra på biltema eller clas-olsson och koppla den till garagekompressorn.
Det går inte att jämföra med en av ett riktigt märke men du målar inte bättre för att du köper en spruta för 2000 eller för 300 , iallafall inte i början..

(sen kan man ha den skitsprutan till å måla i stenskott på bilen när man köper bättre grejer..) :)
 

Macke..

Socialt Handikappad
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Ramnäs
Hoj
Aprlia Rs125 -94
Sprutan ja har komme från biltema å kosta 375kr...
Så man ska inte späda ut den :confused: Va Fan :huvet
Kan man inte späda ut då? eller ska man hällst köpa sånn färg som inte behöver spädas ut? I så fall vad kostar sådan färg :confused:
 

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Stuvsta/Huddinge/sthlm
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Min spruta kastade runt 2000 spänn och kompressor byggde jag på jobbet av en gammal kylskåpskompressor , funkade skitbra tills den la av :huvet nån som vet om biltemas eller julas billiga airbrusch kompressorer fungerar ???
 

Teinvall

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Monster 800Sie
fax skrev:
Min spruta kastade runt 2000 spänn och kompressor byggde jag på jobbet av en gammal kylskåpskompressor , funkade skitbra tills den la av :huvet nån som vet om biltemas eller julas billiga airbrusch kompressorer fungerar ???

Jag använder Clas Ohlsons minsta och den verkar fungera bra. Den är ju inte så tyst som en kylskåpskompressor direkt men går att ha inomhus i lägenhet utan att någon klagar.
 

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Ort
gävle .
Hoj
cbr 900rr
porec skrev:
om man är grön om fingrarna, vad tycker ni man ska köpa altså utrustning.. men man vill ju inte heller att det är den allra sämsta skiten!

en kompis som går lack-utbildning hade fått tipset av några som kan det där med airbrush, att är du nybörjare så är det lättare att få bra resultat med billig spruta ca 400kr. sen när du blivit bättre & mer van så kan man gå upp mot dom där för 2-3000kr. skillnaden på sprutorna är att dom billigare inte är lika "kännsliga". kompisen köpte en spruta för ca.2500:- & den är fruktansvärt kännslig (tycker iaf jag) dvs att man lätt lägger på för mkt & iband lyckas få rinningar :skrämd
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top