Airbag till motorcyklister!

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
vet faktiskt inte hur coolt det skulle va att komma flygande ner i diket och sedan när airbagen (som ju utlöser vi en kollision) :rolleyes: exploderar flyga upp på vägen igen och bli överkörd av en lastbil med tungt släp, nä jag ligger hellre kvar i diket..........

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Airbagen utlöser INTE vid kollision, känns ganska meningslöst.
Aribagen utlöser när man flyger av hojen, då jackan är fäst i hojen med en speciell utlösningslina...läs innan du skriver... :7peta

edit. Det finns redan flera tillverkare med sådana jackor ute på marknadan, bl.a. Spidi och IXS...

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
McFille skrev:
Airbagen utlöser INTE vid kollision, känns ganska meningslöst.
Aribagen utlöser när man flyger av hojen, då jackan är fäst i hojen med en speciell utlösningslina...läs innan du skriver... :7peta

edit. Det finns redan flera tillverkare med sådana jackor ute på marknadan, bl.a. Spidi och IXS...

Blir ju bra när man ska kliva av hojen och man "glömt" att koppla loss "airbagen" :D

elvin2008

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
adgd
Pinky skrev:
Blir ju bra när man ska kliva av hojen och man "glömt" att koppla loss "airbagen" :D

airbag-jackan jag har sett utlöses kuddarna när kraften på linan kopplad till hojen översteg 30 kg. Men det klart, kliver man av hojen och tappar den så är det ju kört.

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
Pinky skrev:

haha... jag skulle nog inte vilja glömma den.. haha.. :gnissla

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
elvin2008 skrev:
airbag-jackan jag har sett utlöses kuddarna när kraften på linan kopplad till hojen översteg 30 kg. Men det klart, kliver man av hojen och tappar den så är det ju kört.

Dubbelt så pinsamt när man stannat för att fika,först tappar hojen och sen explodera till en michelingubbe.. :3freak

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Det var en kille som körde på en av SMC körningar på Sviesta i förra året som hade en airbagjacka. Jag tror att han även sålde dom.

Han skojade om att han borde prova om den fungerade, vilket den gjorde....

Han såg rätt kul ut när han stog brevid sin skrapade hoj, stor som en hulk.

Om han klarade sig bättre med jackan än han hade gjort utan får man aldrig reda på.

Jag har för mig att han hade ett potatis märke på sin Blade.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
P@trik skrev:
Dubbelt så pinsamt när man stannat för att fika,först tappar hojen och sen explodera till en michelingubbe.. :3freak

Fast det är ju perfekt ifall man ska stanna och skrika på en billist. Hoppar av hojjen och psssss, sen ser man ut som ett anabolt monster. RESPEKT..... :mad:

iskalla_killen

Boooooring
Gick med
14 May 2004
Hoj
VTR1000F - Såld :( Letar nytt...
Skulle vara intressant med statistik om det verkligen fungerar. Vem vet om ”några” år kanske det är obligatoriskt med sådana kläder.

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Jag trodde först också att jackan utlöstes av en smäll eller stöt, så jag satt och funderade på vad som skulle hände om man fick en pippi i bröstet under körningen :D

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Hoj
FZS 600
TheDude skrev:
Jag trodde först också att jackan utlöstes av en smäll eller stöt, så jag satt och funderade på vad som skulle hände om man fick en pippi i bröstet under körningen :D

Pippin kanske dör....... :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...