Airbus A380 - jösses vad stor den e

kN_KY

Rock on!
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF250
Checka filmen - tränar crosswind på Island. Fett det hade varit o va test-pilot på Airbus, köra omkring i lufthavet och leta efter dåligt väder.
Kolla in hur stor den e när en Boeing 737 kommer förbi, ser ju ut som ett leksaksflygplan om man gämför med A380 :D
Längtar tills man ser den med egna ögon - ännu mer tills man får jobba o skruva på den.....:)

http://www.youtube.com/watch?v=lP4vOl-I5pE&mode=related&search=

Last edited:
Det där har jag läst om. Visst är Boeing på väg ut med ett flygplan i den storleken också(eller större)
Jäklar vilken klump.
Att humlor inte skulle kunna flyga känns som en småsak i sammanhanget när en sån bjässe lyfter och klarar hålla sub-sonichastigheter.

Det är inte en liten pjäs som kommer att flyga runt. Skulle vara kul att få uppleva en resa i en A380.

Lite fakta:

Kapacitet: 555 i 3 klasser eller 853 i enklassutförande
Längd: 73,0 m
Vingbredd: 79,8 m
Höjd: 24,1 m
Vingyta: 845 m2
Tomvikt: 276,8 ton
Maximal startvikt: 560 ton
Motor: 4 × Rolls-Royce Trent 900 eller 4 × Engine Alliance GP7200
Motorstyrka: 4 × 311 kN
Maximal hastighet: 1090 km/h
Räckvidd vid maximal vikt: 15 000 km

- Det har kostat ca 11 miljarder USD att utveckla flygplanet och priset per plan är ca 300 m USD. Tillverkningskostnaden för ett flygplan uppges vara 146 miljoner GBP, varav hela 36 miljoner GBP utgörs av motorerna.

källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380-800

427airbus550x367.jpg

a380_5.jpg

oscar skrev:
2613660 Att klara det är väl inga större problem, det gör jag varje dag i min bil?! Svårare att ta sig förbi dock...
Vad jag menar är såklart strax under ljudhastigheten, men det förstod du säkert:)

sEiKo skrev:
2613795 Vad jag menar är såklart strax under ljudhastigheten, men det förstod du säkert:)

Hehe... Jag trodde att du menade supersonic, men tänkte inte på att inte heller det var rätt! :)

sEiKo skrev:
2613649Visst är Boeing på väg ut med ett flygplan i den storleken också(eller större)

Näe. De "tror inte på det segmentet". Ändå utvecklar de 747X. Jaja... de trodde inte på FBW heller. :)

plan blir nog inte mycket större än så här heller. Läste någonstans att A380 är precis på gränsen till att det vore billigare att flyga två mindre plan istället. Lägg sen till att denna koloss inte kan landa överallt då det krävs särskilt breda landningsbanor som dessutom inte spricker under vikten. Men cool är den :D

mini-knutten skrev:
2614919 plan blir nog inte mycket större än så här heller. Läste någonstans att A380 är precis på gränsen till att det vore billigare att flyga två mindre plan istället. Lägg sen till att denna koloss inte kan landa överallt då det krävs särskilt breda landningsbanor som dessutom inte spricker under vikten. Men cool är den :D
Det ligger ju ett/flera plan på ritbordet hos en/flera tillverkare som är en flygande vinge och tillverkad i kompositmaterial m.m. som skulle göra det effektivare än ett konventionellt konstruerat flygplan.
Likt den där bombaren(som fö. är världens dyraste flygplan läste jag, utvecklingskostnad utslaget på antal tillverkade flygplan).

sEiKo skrev:
2615624 Det ligger ju ett/flera plan på ritbordet hos en/flera tillverkare som är en flygande vinge och tillverkad i kompositmaterial m.m. som skulle göra det effektivare än ett konventionellt konstruerat flygplan.
Likt den där bombaren(som fö. är världens dyraste flygplan läste jag, utvecklingskostnad utslaget på antal tillverkade flygplan).

Northrop Grumman är det som leder utvecklingen av flygande vingar.
Dom har mycket riktigt prototyper och projekt på papper, alla är överens om att man kan flyga snabbare, snålare, säkrare och få med sig mer last på mindre vingspan.

Det som gör att dom inte går vidare med projektet är att folk vill ha fönster, vilket blir ganska svårt om man sitter i mitten, dessutom vill folk inte sitta tretti pers i bredd, men det kan man ju lösa med innerväggar.

GuW skrev:
2617397 Northrop Grumman är det som leder utvecklingen av flygande vingar.
Dom har mycket riktigt prototyper och projekt på papper, alla är överens om att man kan flyga snabbare, snålare, säkrare och få med sig mer last på mindre vingspan.

Det som gör att dom inte går vidare med projektet är att folk vill ha fönster, vilket blir ganska svårt om man sitter i mitten, dessutom vill folk inte sitta tretti pers i bredd, men det kan man ju lösa med innerväggar.
Precis, jag har artikeln om det i en Illustrerad vetenskap hemma. Men ska flygbolagen börja få handla med utsläppsrätter så kommer teknikutvecklingen verkligen att ta fart tror jag.
Flyplan som flygande vingar kommer vara vardagsmat då.

sEiKo skrev:
2617403 Precis, jag har artikeln om det i en Illustrerad vetenskap hemma. Men ska flygbolagen börja få handla med utsläppsrätter så kommer teknikutvecklingen verkligen att ta fart tror jag.
Flyplan som flygande vingar kommer vara vardagsmat då.

Om inte annat så kommer förmodligen transportflygplan med den formen ganska snart, nackdelen med det är ju att dom är väldigt känsliga för att få tungdpunkten fel, och i ett lastrum med den formen är det noga att packa rätt.

Dom är inte roliga att flyga om dom blir baktunga. (gäller IOFS alla plan)

GuW skrev:
2617397Det som gör att dom inte går vidare med projektet är att folk vill ha fönster, vilket blir ganska svårt om man sitter i mitten, dessutom vill folk inte sitta tretti pers i bredd, men det kan man ju lösa med innerväggar.

Plust det faktum att det blir lite otrevligt mycket accelerationer en bit ut från centrum då flygplan rollar, i alla fall för SLC (self-loading cargo).

F ö är det bra många mer än NG som har kompetens på flygande vingar.

ft skrev:
2619672 Plust det faktum att det blir lite otrevligt mycket accelerationer en bit ut från centrum då flygplan rollar, i alla fall för SLC (self-loading cargo).

F ö är det bra många mer än NG som har kompetens på flygande vingar.

I dom ritningar jag har sett så har man bräslet längst ut, lastutrymmen innanför det, och passagerare innerst (dels med hänsyn till rörelser i rolled, men också för att det blir lågt i tak i vinsgpetsarna :D )

Vilka mer än NG anser du vara långt framme med planer på flygande vingar för komersiellt bruk?

Länkar?

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick