Coola Ola skrev:Men ärligt, plasthjälmar är godkända de med. Visst, man kan inte lacka dem och de håller sämre efter några år men det är ju inte så att man dör om man klotar med plasthjälm istället för glasfiberhjälm. Har iofs komposithjälm själv och kommer förmodligen aldrig köpa plasthjäm men det känns som många tycker illa om plasthjälmar bara för att, sas.
PacMan skrev:Kan nån förklara varför en plasthjälm är sämre vid en vurpa? Tål den mindre skrap mot asfalten, är den sämre på att ta upp smällar eller både och?
Carolina Riedel skrev:RocketQueen
Åk till stället som jag tippsade om.
Där hittar du allt
RocketQueen skrev:Ok mitt lilla huvud är jag väldigt rädd om så det får bli integral.
Klart kvalitè går framför design!
By the way så finns de ju garanterat snygga glasfiber hjälmar också.
Finns de ingen modell av glasfiber hjälm som påminner om airoh Warrior?
Stackars er jag bordeju bara åka iväg o kolla men alltid kul att höra från mer erfarna liksom.
jesse_j skrev:Vad ska du ha om du inte har integralhjälm...crosshjälm
RocketQueen skrev:ha ha. du ser ja blandar ihop allt. Jag menar glasfiber eller plats.
Mycket att tänka på. Lite ny på området. :kocko
jesse_j skrev:Jag såg tillfälle att mästra och tog den
...nu kan jag äntligen gå och lägga mig
välkommen till sporthoj förresten...
PacMan skrev:Kan nån förklara varför en plasthjälm är sämre vid en vurpa? Tål den mindre skrap mot asfalten, är den sämre på att ta upp smällar eller både och?
Ej att förglömma är frågan om vikt. Vid en klotning är som ni lärt er på körskolan (eller fysiken i högstadiet) rörelseenergin kvadraten större än vi halva hastigheten. Detta betyder i paktiken att huvudet blir betydligt "tyngre", likaså hjälmen. Detta betyder i praktiken att en tyngre hjälm ökar riskerna för svårare skador. En polare till mig köpte en plasthjälm (Caberg någonting) medan jag köpte en Arai. Min väger typ hälften så mycket, vilket är skit samma när man kånkar runt på den, men inte lika skit samma om man kör in i något....
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |