Airoh, bra hjälmar?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kan nån förklara varför en plasthjälm är sämre vid en vurpa? Tål den mindre skrap mot asfalten, är den sämre på att ta upp smällar eller både och?
 

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Coola Ola skrev:
Men ärligt, plasthjälmar är godkända de med. Visst, man kan inte lacka dem och de håller sämre efter några år men det är ju inte så att man dör om man klotar med plasthjälm istället för glasfiberhjälm. Har iofs komposithjälm själv och kommer förmodligen aldrig köpa plasthjäm men det känns som många tycker illa om plasthjälmar bara för att, sas.

Dom är godkända ja. Men lika bra = nej.

Läs mer här tex.
http://www.mcpoolen.se/clothes/allmant/hjalmar.html

"Hjälmar delas in i två kategorier skalmaterial; Glasfiber och plast. Naturligtvis innehåller en så grov uppdelning stora skillnader inom kategorierna men att glasfiberhjälmarna som grupp är överlägsna råder det knappast någon tvivel om."

"Plasthjälmarna klarar inte heller den amerikanska normen som är hårdare än den europeiska."

Nu orkar jag inte argumentera mer, men vill ni pruta på den viktigaste livförsäkringen eller tycker att ni måste ha en "yber-ball-tuff-hjälm" framför en säker, be my guest.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
PacMan skrev:
Kan nån förklara varför en plasthjälm är sämre vid en vurpa? Tål den mindre skrap mot asfalten, är den sämre på att ta upp smällar eller både och?

plasthjälmarna sägs studsa mer mot backen än vad komposit gör, vilket kan leda till större skador på nacke.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Ok mitt lilla huvud är jag väldigt rädd om så det får bli integral.
Klart kvalitè går framför design!
By the way så finns de ju garanterat snygga glasfiber hjälmar också.
Finns de ingen modell av glasfiber hjälm som påminner om airoh Warrior?
Stackars er jag bordeju bara åka iväg o kolla men alltid kul att höra från mer erfarna liksom. :banana
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
plasthjälmarna sägs studsa mer mot backen

Det är riktigt att dom studsar mer dom är mjukare i skalet så skallen får ta den största smällen.
Med andra ord när skalet böjer sig in följer stoppningen med och möter skallen
som är på väg åt motsatt håll
PS det är inte Carolina som skriver detta
det är Peter
2meter
 

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Pacific Paradise, Australien
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
RocketQueen skrev:
Ok mitt lilla huvud är jag väldigt rädd om så det får bli integral.
Klart kvalitè går framför design!
By the way så finns de ju garanterat snygga glasfiber hjälmar också.
Finns de ingen modell av glasfiber hjälm som påminner om airoh Warrior?
Stackars er jag bordeju bara åka iväg o kolla men alltid kul att höra från mer erfarna liksom. :banana


Vad ska du ha om du inte har integralhjälm...crosshjälm :confused:
 

jesse_j

Migraine boy - thats me!
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Pacific Paradise, Australien
Hoj
Kawasaki ER-6N RIP!
RocketQueen skrev:
ha ha. du ser ja blandar ihop allt. Jag menar glasfiber eller plats.
Mycket att tänka på. Lite ny på området. :kocko

Jag såg tillfälle att mästra och tog den :rofl

...nu kan jag äntligen gå och lägga mig :banana




välkommen till sporthoj förresten...
 

HanneZ

Guest
När ska alla inse att plast idag är inte samma som plast för 10 år sedan? Påstår inte att plasthjälm är bättre men döm inte ut dem totalt!
 

Steelbeek

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Vespa 150 Sprint -68
PacMan skrev:
Kan nån förklara varför en plasthjälm är sämre vid en vurpa? Tål den mindre skrap mot asfalten, är den sämre på att ta upp smällar eller både och?

En plasthjälm är lika godkänd som en fiberhjälm(så länge den är E märkt) Men när man testar en hjälm enligt idag gällande norm (ECE2205) så lägger man i ett "dummy"huvud med olika sensorer som tillsammans motsvarar ett huvuds vikt i hjälmen och släpper den mot ett slags städ. Om jag inte missminner mig så är hastigheten 27 km/h. Sen mäter man hur mycket energi hjälmen absorberar och hur mycket som den släpper igenom till huvudet. En hjälm skall skydda på flera sätt, skalet skall dels vara stötupptagande och dels skydda mot penetration av vassa föremål. Inredningen däremot (inte stoppningen utan "frigoliten") komprimeras vid en smäll så att huvudet bromsas in inuti hjälmen så mjukt som möjligt. En plasthjälm (lexan eller polycarbonat) är rätt så mjuk, effekten blir därför oftast att skalet trycks ihop där den träffar marken och komprimerar frigoliten utifrån, samtidigt som huvudet komprimerar den inifrån och därmed reducerar stötupptagningsförmågan avsevärt. En fiberhjälm (glas,aramid,carbon eller kolfiber) däremot har ett solitt skal som inte ger efter vid en smäll, kraften sprids istället ut i ytterskalet. Detta gör att frigoliten kan absorbera smällen mot ditt huvud mycket bättre.

Mvh/Danne
 

sundrik

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2007
Ort
uddevalla
Hoj
Suzuki
”Lika revolutionerande som när krockkudden introducerades i bilar.” Detta är ett omdöme om MIPS-hjhälmen, som är resultatet av ett 15 årigt samarbete mellan Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) och Karolinska Institutet (KI).

- De flesta moderna hjälmar är bra, men skyddar mindre effektivt mot rotationsvåld, alltså sneda slag. Och det är den typen av skador som är vanligast vid motorcykelolyckor, säger Magnus Aare, forskare på KTHs avdelning för neuronik.

http://www.nyteknik.se/art/41897

http://www3.lansforsakringar.se/Info/Om_Oss/Forskning/avslutade_projekt/Trafiksakerhet/forskning_och_utveckling_av_skyddshjalm.htm


Ni som läste artikeln från NyTeknik ovan, ser att ingen MC-hjälm tillverkare nappat på idén. Men ridhjälmstillverkare gjort det.
http://www3.lansforsakringar.se/Info/Om_Oss/Forskning/avslutade_projekt/Trafiksakerhet/MIPS_hjalm.htm

Här är resultatet av ridhjälmen:
www.mipshelmet.se

Dags att det blir MC-hjälmar med tekniken??
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Känns som om allt är sagt om den hjälmen.
Har en likadan, och den sitter bekvämt som bara den.
Det jag dock har upptäckt att jag inte gillar är två saker.
1 : Vindbruset. Man får tinnitus i 80 km/h. =( Som någon annan sade, borde det ingå hörselskydd.
2 : Ventilationen fram. Det finns inget sätt att stänga till den på mer än att tejpa över gallren.
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Ej att förglömma är frågan om vikt. Vid en klotning är som ni lärt er på körskolan (eller fysiken i högstadiet) rörelseenergin kvadraten större än vi halva hastigheten. Detta betyder i paktiken att huvudet blir betydligt "tyngre", likaså hjälmen. Detta betyder i praktiken att en tyngre hjälm ökar riskerna för svårare skador. En polare till mig köpte en plasthjälm (Caberg någonting) medan jag köpte en Arai. Min väger typ hälften så mycket, vilket är skit samma när man kånkar runt på den, men inte lika skit samma om man kör in i något....
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
harn en öppningsbar airoth mathisse bekväm hjälm låter lite väl mycket om den men det är öppningsbar
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Airohs hjälmar är kanon. Haft 3 stycken på rad nu. Väldigt bekväma.
 

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
Ej att förglömma är frågan om vikt. Vid en klotning är som ni lärt er på körskolan (eller fysiken i högstadiet) rörelseenergin kvadraten större än vi halva hastigheten. Detta betyder i paktiken att huvudet blir betydligt "tyngre", likaså hjälmen. Detta betyder i praktiken att en tyngre hjälm ökar riskerna för svårare skador. En polare till mig köpte en plasthjälm (Caberg någonting) medan jag köpte en Arai. Min väger typ hälften så mycket, vilket är skit samma när man kånkar runt på den, men inte lika skit samma om man kör in i något....

(1.5)^2 = 2.25
(3)^2 = 9

jävligt stor skillnad!
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top