Airoh på rea - ska jag slå till?

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Har läst en massa trådar där det diskuterats om plast och fiberhjälmar. Själv tror jag på att dagens hjälmar i plast är väldigt säkra. Tror som sagt att plastblandningen har utvecklats en del sedan 80 och 90-talet. Sen var väll tydligen plasthjälmar godkända inom racing, eller?

Så hjälmarna jag spanat in är följande:

Airoh Mathisse
1895kr med 30% rabatt = 1326kr

72_2.JPG

eller

Airoh Warrior II
1495 med 30% rabatt = 1046kr
418794.jpg

JA, jag gillar mattsvart... :)

Last edited:

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Hm

Om du söker en hjälm i den klassen kan du också titta på Caberg..
Bättre inredning .Mycket skönare..
Airoh har inte så tjock stoppning..
Brukar vara bra som extra hjälm..

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
jag vill minnas att de där hjälmarna har spänne inte dubbla d-ringar = inte godkänt i de flesta roadracingsammanhangen

Skalmaterialet vill jag minnas är abs-plast, inte på långa vägar lika bra som BRA glasfiber( det finns både bra o dålig glasfiber såklart!)

De där hjälmarna är RUNDA i formen, brusiga som få och den öppningsbara mathisse skulle jag aldrig sätta på huvudet med en tanke om att köra det minsta sportigt, är ju säkrad med plasthakar i "bogvisiret".

Jag säger:

MOPEDHJÄLM som ser ball ut o sitter piss på de flesta som inte har klotrunt huvud.

Är man extremtsniken så köp hellre en MDS edge för 895:- ord pris, sitter mkt bättre men är även den i "plast".

De lirar i samma liga, vågar påstå att du blir mer nöjd med en "edge" (mds = AGVs gamla modeller)

Säkerhetsmässigt så är säkert en edge eller warrior helt ok i inte alltför höga hastigheter, men varför chansa med livet?

Sen är normeringen allmänt slapp om man frågar mig, för hur i HELVETE kan en öppen hjälm vara godkänd?!

Personligen kör jag med Arai Astro-R och Lazers gamla värsting fibertech som "snikhjälm till plugget". Araien är LJUSÅR bättre, lite brusigare dock men det är så de blir me mer ventilation, en vääldigt skön inredning är de! Poängen är att de är en jäääkla skillnad mellan de dyrare hjälmarna också!

Shoei Raid 2/XR-1000 är 2 kanonhjälmar för inte alltför mkt pengar!!!

Last edited:

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Hej,

Jag har en Airoh hjälm i plast. Tror det är en Warrior, mer crossbetonad iaf. Det är en helt okej hjälm. Men upp till sjuttio ungefär. Sedan börjar det vina och tjuta i den något helt otroligt. Som tidigare talare sa, tunn inredning.

Men visst duger den. Jag köpte min utomlands när min X-lite hade blivit stulen. Jag ska köpa en Shoei inför den här säsongen.

Extrahjälm låter bra. Men ordinarie hjälm, köp en Nolan?

//Niclas

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Beror helt på din huvudform om du kan ha Airoh.

Har själv haft en Warrior som jag tyckte var ganska :cool:

Satt OK om än inte "riktigt bra" på mig men var lite för kort så näsan tog i när det började gå fort. Priset visar sig i att det låter rätt mycket i dem och att ventilationen inte är den bästa (blåser mest hela tiden). Immar iofs inte igen så lätt då... Caberg är likartade men har en lite annan form.

Prova, sitter den OK så köp. Men fundera gärna på en lite dyrare, bra komposit-/glasfiberhjälmar finns att få tag i för runt 2500,- om man står ut med "gamla" modeller.

Som formreferens kan jag säga att jag får ont i panbenet av Nolan, kan precis ha X-Lite 800, tycker Shoei Z-One sitter gudomligt men avskyr nya Shoei 1000. Shark = AGV går åxå bort på mitt huvud liksom Marushin som är ännu kortare än Airoh och nästan helt saknar stoppning.

Last edited:

cowboy83

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
fireblade-98
jag kör med en shoie xr 1000.. Har för mig jag betala runt 4000 för den men jag tycker ett par tusen mer för en hjälm e helt ok.. har komisar som slagit i huvudet och fortfarande nu ett år efter ligger på rehab för å lära sig gå igen.... då vill man ju inte tänka tillbaka å säga fan va bra att jag sparade ett par tusen.. men de e bara som jag tänker..

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Men då skall jag nog tänka om... tack för alla svar.

Thermoplast kallar Airoh det material som hjälmen är gjord. Men det är väll säkert inget extra med det?

Looped

Day dreamer
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
Hojlös
Shoei eller Arai skulle jag kört på även om de är några lappar dyrare... det har sagt förrut säkerheten är ganska dum att spara på. Det är ju reor överallt nu också.. Dessutom är det nog de enda två märkena, mig veteligen, som har ordentlig ventilation. :tummenupp

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Men då skall jag nog tänka om... tack för alla svar.

Thermoplast kallar Airoh det material som hjälmen är gjord. Men det är väll säkert inget extra med det?

Thermoplast är väl plast som formas genom uppvärming har jag för mig. :va

Du har dock rätt att plasthjälmarna har utvecklats de senaste åren vad det gäller shockabsorbering och kraftfördelning. Fanns ett test i Bike för en par år sedan där vissa plasthjälmar (kommer inte ihåg vilka) gör mycket bra ifrån sig även jämfört med vissa fiberhjälmar.

Som några skriver här är ju passformen väldigt viktig. Hjälmen bör passa på ditt huvud, den skall sitta tight utan att trycka obehagligt hårt någonstans. Har du röda fläckar på vissa ställen på huvudet, tex pannan, så sitter hjälmen fel anser jag. Du får tryckskador där och det gör ont. En så felaktig passform går förmodligen aldrig till sig.

Sen ska en integralhjälm klämma tight mot kinderna, du ska i princip åka runt med pussmun. Det gör i princip ingen öppningsbar integralhjälm.

Efter passform kommer komfort, alltså att det i övrigt också är en skön hjälm och viktigtast då att den är relativt tyst och stabil i fartvind. Det är vansinnigt irriterande att åka runt med en hjälm som har visslande ljud alá Volvo 240 eller som släpper in vansinnigt mycket vindbrus. Det brukar vara där man först märker att man köpt en billigare hjälm.

Vinddrag in bakom visiret kan också var jäkligt jobbigt, dvs du får turbulens mellan ansikte och insida visir. Jag har det problemet med min dyra fina Shoeihjälm så man är inte garanterad bara för man köper dyrt. :D

Sammafattning om du inte orkar läsa, hjälmen skall sitta fast och stabilt mot huvud och kinder utan att klämma och skava. Helst vara relativt tyst, stabil och fri från vinddrag på fel ställe.

Lycka till!! :tummenupp

Ps. Synd att du gillade mattsvart för jag har två stycken av dyraste Sharkhjälmen RSR strl M och L i silver att sälja. 1700,- inkl frakt. ds.

FastestManAlive

Platina Member
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Kawazaki 1100
Airoh= Skithjälm....Håller med ovanstående...Dåligt stoppade, brusiga, halvtaskig kvalité genomgående. Lägg på en tusing så har du igen det...Lovar dig!

Lycka till!

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Har läst en massa trådar där det diskuterats om plast och fiberhjälmar. Själv tror jag på att dagens hjälmar i plast är väldigt säkra. Tror som sagt att plastblandningen har utvecklats en del sedan 80 och 90-talet. Sen var väll tydligen plasthjälmar godkända inom racing, eller?

JA, jag gillar mattsvart... :)

Jag skulle inte köra med en Airoh om jag så ens fick den. Mest för att de jag testat har suttit som en lånad ridhjälm och vissa Arai-hattar är en simmössa i jämförelsen.
Sen är det den estetiska biten, mattsvart är inte snyggt. Det kan finnas en ekonomisk anledning till att köpa svarta hjälmar man inte för att det är snyggt.
Jag vill att fyra saker stämmer när jag handlar hjälm. Det är passform, D-ringsknäppning och att det är komposithjälm. Sista är att det ska finnas andra visir till den i en butik nära mig.
Du måste inte välja en komposit men passform och D-ringar tycker jag att man kräva.

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC
Som någon sa, kolla runt på reaorna. Jag köpte min XR-1000 helt ny med förra årets lack och den kostade mig 1800 kr.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Shoei eller Arai skulle jag kört på även om de är några lappar dyrare... det har sagt förrut säkerheten är ganska dum att spara på. Det är ju reor överallt nu också.. Dessutom är det nog de enda två märkena, mig veteligen, som har ordentlig ventilation. :tummenupp

Varför då? Det e ju bara huvet man ska skydda?

Last edited:

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Jag skulle inte köra med en Airoh om jag så ens fick den. Mest för att de jag testat har suttit som en lånad ridhjälm och vissa Arai-hattar är en simmössa i jämförelsen.
Sen är det den estetiska biten, mattsvart är inte snyggt. Det kan finnas en ekonomisk anledning till att köpa svarta hjälmar man inte för att det är snyggt.
Jag vill att fyra saker stämmer när jag handlar hjälm. Det är passform, D-ringsknäppning och att det är komposithjälm. Sista är att det ska finnas andra visir till den i en butik nära mig.
Du måste inte välja en komposit men passform och D-ringar tycker jag att man kräva.

Hurvida mattsvart är snyggt eller ej är ju ganska irrelevant. Själv tycker jag inte det är så snyggt men massa färger och mönster, det blir lätt för mycket. Ungefär lika snyggt som att klistra på en tribaldekal på sin bil. :)

Men tack för den övriga infon.

Wassblad

Allsmäktig
Gick med
20 Dec 2006
Hoj
XT660R - 11
Hur är Bandit hjälmarna? Nån som har erfarenheter?
Lurar på att beställa från Tyskland om dom sitter skönt.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!