Men då skall jag nog tänka om... tack för alla svar.
Thermoplast kallar Airoh det material som hjälmen är gjord. Men det är väll säkert inget extra med det?
Thermoplast är väl plast som formas genom uppvärming har jag för mig.
Du har dock rätt att plasthjälmarna har utvecklats de senaste åren vad det gäller shockabsorbering och kraftfördelning. Fanns ett test i Bike för en par år sedan där vissa plasthjälmar (kommer inte ihåg vilka) gör mycket bra ifrån sig även jämfört med vissa fiberhjälmar.
Som några skriver här är ju passformen väldigt viktig. Hjälmen bör passa på ditt huvud, den skall sitta tight utan att trycka obehagligt hårt någonstans. Har du röda fläckar på vissa ställen på huvudet, tex pannan, så sitter hjälmen fel anser jag. Du får tryckskador där och det gör ont. En så felaktig passform går förmodligen aldrig till sig.
Sen ska en integralhjälm klämma tight mot kinderna, du ska i princip åka runt med pussmun. Det gör i princip ingen öppningsbar integralhjälm.
Efter passform kommer komfort, alltså att det i övrigt också är en skön hjälm och viktigtast då att den är relativt tyst och stabil i fartvind. Det är vansinnigt irriterande att åka runt med en hjälm som har visslande ljud alá Volvo 240 eller som släpper in vansinnigt mycket vindbrus. Det brukar vara där man först märker att man köpt en billigare hjälm.
Vinddrag in bakom visiret kan också var jäkligt jobbigt, dvs du får turbulens mellan ansikte och insida visir. Jag har det problemet med min dyra fina Shoeihjälm så man är inte garanterad bara för man köper dyrt.
Sammafattning om du inte orkar läsa, hjälmen skall sitta fast och stabilt mot huvud och kinder
utan att klämma och skava. Helst vara relativt tyst, stabil och fri från vinddrag på fel ställe.
Lycka till!!
Ps. Synd att du gillade mattsvart för jag har två stycken av dyraste Sharkhjälmen RSR strl M och L i silver att sälja. 1700,- inkl frakt. ds.