Airoh på rea - ska jag slå till?

sanntur

The botten is nådd
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Gixxer 1100R -92:a
Ähh, att det brusar spelar ju ingen roll, man kör ju ändå öronproppar,
att det är spänne tyckta jag va en stor fördel för då kan man behålla hanskarna på. Toppen att den går att öppna, bara att spotta och snora utan att behöva stanna.

Men kolla vad visir kostar och välj en hjälm med billiga visir, hellre betala dyrare första gången en att det kostar skjorta när det ska bytas. (Ps. Hör av dig när det blir åka, min e påställd!!)

Dominator-Rocks

Guest
Har läst en massa trådar där det diskuterats om plast och fiberhjälmar. Själv tror jag på att dagens hjälmar i plast är väldigt säkra. Tror som sagt att plastblandningen har utvecklats en del sedan 80 och 90-talet. Sen var väll tydligen plasthjälmar godkända inom racing, eller?

Så hjälmarna jag spanat in är följande:

JA, jag gillar mattsvart... :)

En Warrior II kan bli kungligt :yoparty (se länk)
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=136812

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har haft en mattsvart Warrior och den var brusig, tung och tryckte in näbben på mig när man körde fort.

Den blev repig extremt lätt, var svår att göra ren från insekter och inredningen töjde sig så att efter en sommar var den obrukbar till allt annat än som riddarhjälm eller nåt.

De svarta visiret var förresten lika svart från insidan dessutom..

Moppehjälm.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Min kompis gick i backen rätt ordentligt i höstas. Bröt ryggen mm och hans hjälm spräcktes. Men huvet klarade sig perfekt. Han hade en Airoh Mathisse och jag kör med samma. Tycker den sitter som ett smäck. Och vad jag har sett då så håller den ganska bra, men jag skulle kanske inte rekomendera den till någon som kör stor hoj och gillar att gasa på rullen. Lägg du lite mera pengar för säkerheten är det viktigaste på hojen.

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
CBR1000F -87
Min kompis gick i backen rätt ordentligt i höstas. Bröt ryggen mm och hans hjälm spräcktes. Men huvet klarade sig perfekt. Han hade en Airoh Mathisse och jag kör med samma. Tycker den sitter som ett smäck. Och vad jag har sett då så håller den ganska bra, men jag skulle kanske inte rekomendera den till någon som kör stor hoj och gillar att gasa på rullen. Lägg du lite mera pengar för säkerheten är det viktigaste på hojen.

Ojdå? Sprack hjälmen, i vilken hastighet då?

Har själv dansat i backen med en baklängesvolt i ~110km/h (så går det när man inte håller sig & föraren rycker upp skitet på bakhjulet), gick i med bakhuvudet/rygg först ... hade en riktigt (typ billigaste) billig ~6-7 år gammal nolan hjälm som dock gjorde sitt jobb ypperligt & höll, dock ruggigt skrapad...

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!