Mingves skrev:Verkar som om man går och kyler en gång var 10min så känns det inte så mycket, har ju redan kylt handen i 15-20mins direkt efter olyckan..har oxå dratt på ordentligt med bedövninssalva nu så jag hoppas det dämpar smärtan.
MT skrev:Låter sjukt men funkar faktigst!
Efter du har kylt det en stund häll på massor med vanligt bordsalt!
Saltet suger upp fukten som bildar blåsan så du är snabb slipper du blåsan totalt!
Givetvis beror det på hur mycket du har bränt dig och man skall inte heller använda detta tips om det blir ett öppet brännsår!
stifmaister skrev:spola ALDRIG med kallt vatten eller lägg is på en "skollnings" skada direkt. e inge bra.. spola med ljummet vatten istället.. inte lika skönt men bättre
Mingves skrev:Råkade spilla kokande vatten över handen när jag skulle sila pastan...har nu kylt handen i15 min under kranen, det har inte blivit någon blåsa men det svider lite. Nån som har ett tips? Har satt på xylocain för att ta bort smärtan...
///M
Mingves skrev:Råkade spilla kokande vatten över handen när jag skulle sila pastan...har nu kylt handen i15 min under kranen, det har inte blivit någon blåsa men det svider lite. Nån som har ett tips? Har satt på xylocain för att ta bort smärtan...
///M
Mingves skrev:Ringde sjukvårdsupplysningen på min sjukvårdsförs, de sa använd inga salvor. Sätt på en kompress och ta alvedon mot smärtan.
/M
///M
stifmaister skrev:spola ALDRIG med kallt vatten eller lägg is på en "skollnings" skada direkt. e inge bra.. spola med ljummet vatten istället.. inte lika skönt men bättre
John skrev:Som stifmaister säger;
Det är inte kylan som läker skadan. Det är vattnet i sig.
När man bränner sig så blir huden torr, och detta förhindrar man effektivast med att ha vatten på "såret".
Mitt tips, ha handen helt i en bunke med vatten (valfri temperatur..) och ha den där i någon timme... kanske lite sent tips, och kanske lite jobbigt över natten, men ändå.
Lycka till, och krya på dig!
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |