Fick min neckmike igår och har såklart varit ute o testat den nu.
Dvs en strupmikrofon med dubbla lurar och "fjärrkontroll" på sladd. Det har diskuterats lite tidigare i tråden och här kommer mina noteringar.
Allt som allt, så funkade fint tycker jag, och den jag pratar med hör inte eller knappt alls att jag är ute och åker ens. Jag hör dessvärre desto mer, men det beror nog mer på att jag kör med öppen hjälm och har lite väl raka rör... Kör jag in öronpluggarna riktigt långt med visst obehag så går det lite bättre. Skall prova med lite olika öronplugg.
Musikuppspelning (iPod) går att styra med "fjärrkontrollen", något minus på ljudkvaliteten då det inte blir speciellt fylligt ljud utan ganska spinkigt, men det funkar. Man kan sätta på och av ipoden med fjärren.
Plus är att röstuppringningen (3GS) via fjärrkontrollen funkar finfint. Ja den ringde upp lite fel nån gång men det verkar som att ljudet blir lite knas om man pratar för högt, en vanegrej att inte försöka överrösta motor och vindbrus skulle jag tro. Vanlig samtalston så blir ljudet helt OK.
Kommer fortsätta testa och se hur olika placering på strupen påverkar kvaliteten av ljudet andra öronplugg osv. För under 1000-lappen så är det ett helt OK alternativ till handsfree när man brummar båge.
Och om man har fria samtal mellan polarna (tex telenor familj) på hoj, så har man ett bra bike to bike intercom-alternativ istället.
EDIT:
http://www.neckmike.se/
Bild från deras hemsida: