Akrapovic - Helsystem

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Fick en bild på Akra helrör kurva.

Kan den verkligen stämma? Någon med VERKLIG erfarenhet, eller någon polare som har sådant?

Akrapovic kurva - XR650R
(Stock är orginal med raceinsattsen, den står som ej trafiklaglig... :tungan )

Jag vet att det är en leverantös kurva, och att man kanske inte ska ta dem så alvarligt.
Men kolla VRIDET!!!
Enorm j*vla skillnad ju!
Om det nu stämmer. :)
Rätt sjusta hästpålle kurva oxå :)

Ett sådant här ska jag ha... :tomten

Bifogat

• Akrapovic-exhaust.jpg
    Akrapovic-exhaust.jpg
    7.5 KB · Visningar: 176
Last edited:

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
det skulle vara klart mer intressant å se en OBEROEENDE kurva visas upp :)

men visst, äre dessa siffror som gäller, -äre bara å köpa!!!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Såg väl inte så märkvärdigt ut, jag hade mer pulver och vrid i båda mina KTM med helsystem, respektive slip-on :) Akra-systemen är annars ganska bra optimerade för både vrid och effekt, så helt taget ur luften är nog inte siffrorna.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TomK skrev:
Såg väl inte så märkvärdigt ut, jag hade mer pulver och vrid i båda mina KTM med helsystem, respektive slip-on :) Akra-systemen är annars ganska bra optimerade för både vrid och effekt, så helt taget ur luften är nog inte siffrorna.

Så ÖKNINGEN är inte imponerande??? :confused:

Det är ju klart att KTMen har mer pulver, den är ju lite mer trimmad från början. Fördelen med Honda är att man inte behöver oroa sig för motorras ;)

Jag tycker i alla fall att ÖKENINGEN är imponerande.
Framför allt vridet, inte så märkvärdigt på HK sidan, men klart trevligt utseende på toppen och botten. :)

Fråga 2 då, är det värt 7.700kr ?? :)

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
XR650 Superjävelmotard
PutteLiten skrev:
Så ÖKNINGEN är inte imponerande??? :confused:

Det är ju klart att KTMen har mer pulver, den är ju lite mer trimmad från början. Fördelen med Honda är att man inte behöver oroa sig för motorras ;)

Jag tycker i alla fall att ÖKENINGEN är imponerande.
Framför allt vridet, inte så märkvärdigt på HK sidan, men klart trevligt utseende på toppen och botten. :)

Fråga 2 då, är det värt 7.700kr ?? :)

Fifann va dyrt! Är inte BigGunsystemen mer prisvärda?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xo skrev:
Fifann va dyrt! Är inte BigGunsystemen mer prisvärda?

Billigare, men 111db så kan jag lika gärna köra utan "ljuddämpare".
Akra är kända för att ge ett dovare men skönt ljud. 98 dB ska Akra på en XR650R ge. Beskitningsbart, OCH BAN GODKÄNNT (oftast...). Big gun kan man bara glöma att köra på bana...

Och så jag gillar inte kurvan på Big gun.
Den jag såg så tappade den på låg och mellan men gav mer på toppen.

7.700 är väll inte billigt, men inte sååååå jävla dyte heller?!
Jag betalade 7000 för slip on till Bullen och M4 systemet på TLRen kostar 14.000.
7.700 för akra känns ganska OK, fast det hör till de dyrare.
Frågan är snarare om det finn andra some ger sammafördelar som Aktra - d.v.s. relativt lågt ljud och samtidigt bra puff i på slangen. :)

--- Våga vägra överdrivet ljud --- :hihi

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
kolla med mats på Mp racing.. Han har ett sånt hängande i taket till en 650... Tror han kan kränga iväg det billigare.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tackar för tippset, men jag måste vänta några månader, eller, ja tidigast februari kan jag fixa loss stålarna. :(

MP Racing, är det där Mavve trimmat sina hojar? Eller tänker jag på fel ställe?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Det är samma ställe....

Köpte mina exta r6 fälgar av honom. eller Acron. cyklen stod hos Mp. såg systet då. Blev rusktigt sugen. men så sålde jag cyklen...

Men kolla så det finns kvar.. Var ett tag sedan jag var där.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
1) Akra's vridkurvor ser extra imponerande ut bl.a. pga dom har kapat y-axeln där rätt rejält. Standardknep för att 'ljuga' m diagram. Fast dom ser imponerande ut iaf.
2) tyska mätningen jämför (av texten att döma) standardskick med nytt rör inkl. ombestyckat o luftburkfix. Äpplen & päron mao. Det är den allra vanligaste varianten, förekommer jämt. Man orkar aldrig kolla vad enbart justering gör, utan byter nåt o fintrimmar sen. Helt omöjligt att veta hur långt man kommit enbart m fintrimmningen. Gäller säkert AKra oxå. Dom är knappast intresserade att få så bra som möjligt innan dom byter till sitt.
/u

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
läste i en tysk hojtidning om test och bänkkörning av bla akrapovic.
testet kördes på en -03 crf 450.
akrapipan gav hela 3,8hk mer på topp och låg ungerfär jämt med original på lägre varv.
dom mätte även ljudnivå på systemen.
honda orginal 106db
akrapovic 111db
svårt att jämföra olika ljudtest men detta var dom värden dom fick,
kanske nått maxvärde vid fullgas?
111db är rätt högt!

har inget med xr650 att göra men kanske lite intressant ändå...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ulf_lundin skrev:
1) Akra's vridkurvor ser extra imponerande ut bl.a. pga dom har kapat y-axeln där rätt rejält. Standardknep för att 'ljuga' m diagram. Fast dom ser imponerande ut iaf.
2) tyska mätningen jämför (av texten att döma) standardskick med nytt rör inkl. ombestyckat o luftburkfix. Äpplen & päron mao. Det är den allra vanligaste varianten, förekommer jämt. Man orkar aldrig kolla vad enbart justering gör, utan byter nåt o fintrimmar sen. Helt omöjligt att veta hur långt man kommit enbart m fintrimmningen. Gäller säkert AKra oxå. Dom är knappast intresserade att få så bra som möjligt innan dom byter till sitt.
/u

Jag mer eller mindre förutsatte att Akra har bestyckat om och moddat luftboxen, nytt filtermm. Alltså, standart "trim" när man byter till full system.

Men jag har fått uppfattningen att många av de där "standard" trimmen inte är värt besväret att göra om man inte har ett system som andas ut bra.
Men jag har kanske fel?

Jag har bestyckat om och öppnat orginal dämparen, skulle vara kul att se vad de gett?
Men de mekaniker jag pratat med säger att jag ska vänta med att öppna luftboxen tills jag skaffat hel system(Och bestycka om IGEN... med 185-195 nål. Har 175 nu)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Svårt att veta hur långt man kommer genom intrimning m orginalgrejor eftersom ingen normalt gör sånt. Men tar du en massproducerad hoj o justerar in den individuellt så borde det ju bli bättre än innan iaf. Frågan är hur mycket.

Eftersom vi har så hårda bullernormer (i teorin/vid typningen) så är det ju rimligt att anta att det finns en del att vinna på att öppna upp lite härodär. Men jag undrar hur mycket egentligen. Orginaldämpen är ofta en bra bit större, det är kanske mest volym o vikt man tjänar. Vad prestandavinsten blir borde vara rätt olika från en hojmodell till en annan. Men hur VET man ?
/u

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...