Akrapovic ljuddämpare, misständnig eller ok?

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Hejsan,

Jag har precis köpt en Kawasaki Z750 2010:a med akrapovic ljuddämpare på.
Har haft original ljuddämpare tidigare, så ingen bra koll på hur dom ska låta eller uppföra sig.

Jag upplever att den misständer när jag slår av på gasen och låter den motorbromsa. Det är inga jättesmällar men ett tydligt "smatter" och "bluddrande".
Frågan är om det skall vara så med akra-dämparen, eller är det något knas?

Tacksam för svar :)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hejsan,

Har haft original ljuddämpare tidigare, så ingen bra koll på hur dom ska låta eller uppföra sig.

Jag upplever att den misständer när jag slår av på gasen och låter den motorbromsa. Det är inga jättesmällar men ett tydligt "smatter" och "bluddrande".

Det är ett vanligt fenomen som händer när man byter till öppnare dämpare. Vissa gillar det, andra försöker få bort det genom mappning.
Om det är skadligt eller ej låter jag någon annan svara på då jag hört lite olika bud gällande det. (Gissar dock att du knappast behöver oroa dig.)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Dina problem orsakas högst sannolikt av att hojen har en "luftpump" som tar färskgaser från luftburken till avgasporten i topplocket, för att av miljöskäl underlätta förbränning av kvarvarande bensinrester som hamnat i avgassystemet. Sådana system brukar orsaka en hel del muller och smällar på gasavslag, på hojar som av en eller annan anledning fått katalysatorn demonterad.

Jag vet inte vad denna kan heta på Kawasaki-språk, men hos Suzuki heter den PAIR och hos Yamaha heter den AIS. Googla "PAIR delete" eller "AIS delete". Ofta räcker det med att plugga slangen från luftpumpen till topplocket så blir allt frid och fröjd.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Hejsan,

Det skall vara så.

Det är precis därför någon tidigare ägare har lagt massa pengar på att köpa en ny ljuddämpare. Det är nämligen ”häftigt” och signalerar till omgivningen att här kommer en riktig frän kille. Jfr klädnypan mot ekrarna på småkillarnas cyklar.

Den som köpte min F800S ny, beställde också en Akra i titan och när man har db-killern ur får den det där mulliga ljudet och bludder vid gasuppsläpp.
Enda gången jag kört med den ur var när jag och Hannuse tog en badass-sporthojstur i skinnställ till Haparanda, gjorde vansinnesomkörningar och tomvarvade i bilköer.

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Tack för svar!
Kontentan verkar vara att det inte är något fel på hojen eller ljuddämparen och det är det viktiga, sedan får jag väl fundera om jag vill vara den där coola killen som åker runt och bluddrar och smäller lite :)

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Enda gången jag kört med den ur var när jag och Hannuse tog en badass-sporthojstur i skinnställ till Haparanda, gjorde vansinnesomkörningar och tomvarvade i bilköer.
Oj oj, den turen måste köras nästa år igen.
Kommer att gå under kodordet "fet, femtiofem och frän".
Anmäl er - det är ytterst begränsat med platser! 🤟

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du har bättre gasväxling men inte mappat upp med mer bränsle.

Mager blandning brinner långsamt så när avgasventilen öppnar har det inte brunnit klart och därav öppnar avgasventilen med en smäll. Det brukar vara vanligast förekommande när man slår av på gasen.

Det är bara att bestycka upp. Så får hojen de hästkrafter den faktiskt ska ha med dämparen.

Felet brukar även uppstå när förgasare inte är helt rena men i det här fallet tror jag nog det beror på Accrat.

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Du har bättre gasväxling men inte mappat upp med mer bränsle.

Mager blandning brinner långsamt så när avgasventilen öppnar har det inte brunnit klart och därav öppnar avgasventilen med en smäll. Det brukar vara vanligast förekommande när man slår av på gasen.

Det är bara att bestycka upp. Så får hojen de hästkrafter den faktiskt ska ha med dämparen.

Felet brukar även uppstå när förgasare inte är helt rena men i det här fallet tror jag nog det beror på Accrat.
Tack för svar!
Har du tips på någon som kan mappa hojen?
Bor på södra sidan av sthlm.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tack för svar!
Kontentan verkar vara att det inte är något fel på hojen eller ljuddämparen och det är det viktiga, sedan får jag väl fundera om jag vill vara den där coola killen som åker runt och bluddrar och smäller lite :)
Jorå bara brassa sata… skräm tanter, mammor och barn vid övergångsstället bara☝️. En del av dem går nog igång på det också men då ska det fa… låta ordentligt!!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svar!
Har du tips på någon som kan mappa hojen?
Bor på södra sidan av sthlm.

Jag bor inte i Stockholm så nej det vet jag inte.

Men det är ganska tidsödande att bestycka förgasare så det blir dyrt i bromsbänken.
Jag föreslår att du istället googlar och söker efter vilka munstycken andra använt på en z750 med Accra.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag bor inte i Stockholm så nej det vet jag inte.

Men det är ganska tidsödande att bestycka förgasare så det blir dyrt i bromsbänken.
Jag föreslår att du istället googlar och söker efter vilka munstycken andra använt på en z750 med Accra.
Det är väl insprutning på den aktuella modellen?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_3917.jpeg
Jag mindes lite fel - jag körde 800-an med den billiga eftermarknads”dämparen”. Låter iofs mer, men inte lika snyggt. Bilden från Lappträsk nånstans där vi körde på ställ i gruset. Det var kul!

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen

Är det OK att omformulera till "Fet, Frän och FemtioFem" så vi kan sjunga det till den här gamla godingen alternativt göra en Kenneth and The Knutters version av den? :yoparty

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
tydligt "smatter" och "bluddrande"
Det är väl den grejen man är ute efter när man byter rör? Min Caballero 500 gör så och jag gillar det, det är nåt med dom där 'POFFarna' och 'PANGarna', och ljudet när man accelererar och känner hur motorn driver. Det är fysiken som jobbar till din fördel, var glad och njut 😛

. Det brukar vara vanligast förekommande när man slår av på gasen.
Precis, när man saktar in ja, oftast nerför backen. Jag älskar det ljudet.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Jag är på om jag nu platsar, men det närmaste jag kommer en sporthoj är ju nu stationerad utanför Sundsvall. Duger det om man har skinnställ med knäpuckar (oskrapade) om jag kör med Thruxtonen?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Jag samlar slöa. sexiga sextiofem och så möter vi upp.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Om man köper en powercommander så brukar de följa med en rel bra mapp som gör att snålsmallarna försvinner och den får mer rätt lambdavärde på gaspådrag också så man kan få några hk till i stora delar av registret. Om den skulle smälla ändå vid avslag lägger man bara på mer o mer bränsle på 0-5% gaspådrag på de varvtal som smäller de krävs ingen bromsbänk för det.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka