Akrapovic ljuddämpare, misständnig eller ok?

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hejsan,

Jag har precis köpt en Kawasaki Z750 2010:a med akrapovic ljuddämpare på.
Har haft original ljuddämpare tidigare, så ingen bra koll på hur dom ska låta eller uppföra sig.

Jag upplever att den misständer när jag slår av på gasen och låter den motorbromsa. Det är inga jättesmällar men ett tydligt "smatter" och "bluddrande".
Frågan är om det skall vara så med akra-dämparen, eller är det något knas?

Tacksam för svar :)
 
Hejsan,

Jag har precis köpt en Kawasaki Z750 2010:a med akrapovic ljuddämpare på.
Har haft original ljuddämpare tidigare, så ingen bra koll på hur dom ska låta eller uppföra sig.

Jag upplever att den misständer när jag slår av på gasen och låter den motorbromsa. Det är inga jättesmällar men ett tydligt "smatter" och "bluddrande".
Frågan är om det skall vara så med akra-dämparen, eller är det något knas?

Tacksam för svar :)
Det är ett vanligt fenomen som händer när man byter till öppnare dämpare. Vissa gillar det, andra försöker få bort det genom mappning.
Om det är skadligt eller ej låter jag någon annan svara på då jag hört lite olika bud gällande det. (Gissar dock att du knappast behöver oroa dig.)
 
Dina problem orsakas högst sannolikt av att hojen har en "luftpump" som tar färskgaser från luftburken till avgasporten i topplocket, för att av miljöskäl underlätta förbränning av kvarvarande bensinrester som hamnat i avgassystemet. Sådana system brukar orsaka en hel del muller och smällar på gasavslag, på hojar som av en eller annan anledning fått katalysatorn demonterad.

Jag vet inte vad denna kan heta på Kawasaki-språk, men hos Suzuki heter den PAIR och hos Yamaha heter den AIS. Googla "PAIR delete" eller "AIS delete". Ofta räcker det med att plugga slangen från luftpumpen till topplocket så blir allt frid och fröjd.
 
Hejsan,

Jag har precis köpt en Kawasaki Z750 2010:a med akrapovic ljuddämpare på.
Har haft original ljuddämpare tidigare, så ingen bra koll på hur dom ska låta eller uppföra sig.

Jag upplever att den misständer när jag slår av på gasen och låter den motorbromsa. Det är inga jättesmällar men ett tydligt "smatter" och "bluddrande".
Frågan är om det skall vara så med akra-dämparen, eller är det något knas?

Tacksam för svar :)
Det skall vara så.

Det är precis därför någon tidigare ägare har lagt massa pengar på att köpa en ny ljuddämpare. Det är nämligen ”häftigt” och signalerar till omgivningen att här kommer en riktig frän kille. Jfr klädnypan mot ekrarna på småkillarnas cyklar.

Den som köpte min F800S ny, beställde också en Akra i titan och när man har db-killern ur får den det där mulliga ljudet och bludder vid gasuppsläpp.
Enda gången jag kört med den ur var när jag och Hannuse tog en badass-sporthojstur i skinnställ till Haparanda, gjorde vansinnesomkörningar och tomvarvade i bilköer.
 
Tack för svar!
Kontentan verkar vara att det inte är något fel på hojen eller ljuddämparen och det är det viktiga, sedan får jag väl fundera om jag vill vara den där coola killen som åker runt och bluddrar och smäller lite :)
 
Enda gången jag kört med den ur var när jag och Hannuse tog en badass-sporthojstur i skinnställ till Haparanda, gjorde vansinnesomkörningar och tomvarvade i bilköer.
Oj oj, den turen måste köras nästa år igen.
Kommer att gå under kodordet "fet, femtiofem och frän".
Anmäl er - det är ytterst begränsat med platser! 🤟
 
Du har bättre gasväxling men inte mappat upp med mer bränsle.

Mager blandning brinner långsamt så när avgasventilen öppnar har det inte brunnit klart och därav öppnar avgasventilen med en smäll. Det brukar vara vanligast förekommande när man slår av på gasen.

Det är bara att bestycka upp. Så får hojen de hästkrafter den faktiskt ska ha med dämparen.

Felet brukar även uppstå när förgasare inte är helt rena men i det här fallet tror jag nog det beror på Accrat.
 
Du har bättre gasväxling men inte mappat upp med mer bränsle.

Mager blandning brinner långsamt så när avgasventilen öppnar har det inte brunnit klart och därav öppnar avgasventilen med en smäll. Det brukar vara vanligast förekommande när man slår av på gasen.

Det är bara att bestycka upp. Så får hojen de hästkrafter den faktiskt ska ha med dämparen.

Felet brukar även uppstå när förgasare inte är helt rena men i det här fallet tror jag nog det beror på Accrat.
Tack för svar!
Har du tips på någon som kan mappa hojen?
Bor på södra sidan av sthlm.
 
Tack för svar!
Kontentan verkar vara att det inte är något fel på hojen eller ljuddämparen och det är det viktiga, sedan får jag väl fundera om jag vill vara den där coola killen som åker runt och bluddrar och smäller lite :)
Jorå bara brassa sata… skräm tanter, mammor och barn vid övergångsstället bara☝️. En del av dem går nog igång på det också men då ska det fa… låta ordentligt!!
 
Oj oj, den turen måste köras nästa år igen.
Kommer att gå under kodordet "fet, femtiofem och frän".
Anmäl er - det är ytterst begränsat med platser! 🤟
IMG_3917.jpeg
Jag mindes lite fel - jag körde 800-an med den billiga eftermarknads”dämparen”. Låter iofs mer, men inte lika snyggt. Bilden från Lappträsk nånstans där vi körde på ställ i gruset. Det var kul!
 
Oj oj, den turen måste köras nästa år igen.
Kommer att gå under kodordet "fet, femtiofem och frän".
Anmäl er - det är ytterst begränsat med platser! 🤟

Är det OK att omformulera till "Fet, Frän och FemtioFem" så vi kan sjunga det till den här gamla godingen alternativt göra en Kenneth and The Knutters version av den? :yoparty
 
tydligt "smatter" och "bluddrande"
Det är väl den grejen man är ute efter när man byter rör? Min Caballero 500 gör så och jag gillar det, det är nåt med dom där 'POFFarna' och 'PANGarna', och ljudet när man accelererar och känner hur motorn driver. Det är fysiken som jobbar till din fördel, var glad och njut 😛

. Det brukar vara vanligast förekommande när man slår av på gasen.
Precis, när man saktar in ja, oftast nerför backen. Jag älskar det ljudet.
 
Oj oj, den turen måste köras nästa år igen.
Kommer att gå under kodordet "fet, femtiofem och frän".
Anmäl er - det är ytterst begränsat med platser! 🤟

Jag är på om jag nu platsar, men det närmaste jag kommer en sporthoj är ju nu stationerad utanför Sundsvall. Duger det om man har skinnställ med knäpuckar (oskrapade) om jag kör med Thruxtonen?
 
Om man köper en powercommander så brukar de följa med en rel bra mapp som gör att snålsmallarna försvinner och den får mer rätt lambdavärde på gaspådrag också så man kan få några hk till i stora delar av registret. Om den skulle smälla ändå vid avslag lägger man bara på mer o mer bränsle på 0-5% gaspådrag på de varvtal som smäller de krävs ingen bromsbänk för det.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top