akrapovic slipon --> helsystem???

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
Tja.
undrar om nån vet om man kan komplettera med främre delen till ett akra.
alltså så det blir ett helsystem istället för bara ett slipon som sitter på idag.

hojen det handlar om är en ktm 660 -04.

ha de. mvh// Mange
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
M A N G E skrev:
2314989 Tja.
undrar om nån vet om man kan komplettera med främre delen till ett akra.
alltså så det blir ett helsystem istället för bara ett slipon som sitter på idag.

hojen det handlar om är en ktm 660 -04.

ha de. mvh// Mange

Jag kan med 99% säkerhet säga att du kan INTE göra det. Det vill säga, har du ett Akrapovic slip-on på hojen kan du inte montera ett Akrapovic grenrör utan att byta slutburk. Det enklaste sättet att ta reda på det säkert är nog att kolla på artikelnumren på de olika slutburkarna, jag tror även det står i Hard Parts-katalogen att man inte kan göra det.

För att röra ihop det tror jag att man från och med -05 (med dubbla slutburkar) kan köpa slip-on och sedan köpa grenröret för sig.

Står du i valet och kvalet vad gäller helsystem eller slip-on till en -04 skulle jag råda dig att köpa helsystemet eftersom det ger ganska mycket mer knuff än vad ett slip-on ger. Båda ger en rejäl ökning i bullernivå och kör du bägge med insatserna i så gör ingen av de någon större skillnad mot original enligt vad jag har förstått. Jag hade själv helsystem på min och det är stor skillnad mot original.
 
Last edited:

M A N G E

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
bankeryd
Hoj
hojlös =(
DR-Zätare skrev:
2315240 Jag kan med 99% säkerhet säga att du kan INTE göra det. Det vill säga, har du ett Akrapovic slip-on på hojen kan du inte montera ett Akrapovic grenrör utan att byta slutburk. Det enklaste sättet att ta reda på det säkert är nog att kolla på artikelnumren på de olika slutburkarna, jag tror även det står i Hard Parts-katalogen att man inte kan göra det.

För att röra ihop det tror jag att man från och med -05 (med dubbla slutburkar) kan köpa slip-on och sedan köpa grenröret för sig.

Står du i valet och kvalet vad gäller helsystem eller slip-on till en -04 skulle jag råda dig att köpa helsystemet eftersom det ger ganska mycket mer knuff än vad ett slip-on ger. Båda ger en rejäl ökning i bullernivå och kör du bägge med insatserna i så gör ingen av de någon större skillnad mot original enligt vad jag har förstått. Jag hade själv helsystem på min och det är stor skillnad mot original.

mkt. bra svar! :tummenupp

hade jag köpt nytt hade jag inte tvekat på ett helsystem.men hojen jag ska kolla på i helgen har bara slipon. :huvet
men vi får la se hur den går.. har aldrig testat en 660 ordentligt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
M A N G E skrev:
2315721 mkt. bra svar! :tummenupp

hade jag köpt nytt hade jag inte tvekat på ett helsystem.men hojen jag ska kolla på i helgen har bara slipon. :huvet
men vi får la se hur den går.. har aldrig testat en 660 ordentligt.

Om du byter från en XT660 behöver du nog inte trimma 660:n så mycket för att tycka att det är ett klart uppköp, åtminstone första säsongen :rolleyes:

Och oroa dig inte för att det inte finns någon elstart, du lär dig kicka ganska snabbt och sedan kommer du aldrig att sakna elstarten igen.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Är det bara jag som inte fattar skillnaden på original och akrapovic grenrören, att de är lättare vet jag, men sen då? Ser ju inte ut att vara grövre, så varför skulle man få ut mer effekt? På ett slipon och originalburk är ju skillnaden uppenbar iaf...

Så, idiotföklara mig nu... :)
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Suomalainen skrev:
2316115 Är det bara jag som inte fattar skillnaden på original och akrapovic grenrören, att de är lättare vet jag, men sen då? Ser ju inte ut att vara grövre, så varför skulle man få ut mer effekt? På ett slipon och originalburk är ju skillnaden uppenbar iaf...

Så, idiotföklara mig nu... :)

Det är rätt stor skillnad i grovlek på rören, ska se om jag hittar en bild på internet jag sett där de håller ett originalrör bredvid ett Akrapovic-rör. Även längden på grenröret spelar in men jag vet inte om det är så stor skillnad i längd på just rören till 660.

Edit: Hittade länken http://ktmtalk.com/index.php?showtopic=147930&st=15, ungefär mitt på sidan finns bilden. Finns även en bild på första sidan i den tråden med originalgrenrören.

Om du köper Akrapovics grenrör måste du även ta bort SAS-systemet vilket det krävs en bricka och en metallplugg för att göra. Kan vara bra att tänka på eftersom Lelles inte sa ett ord om detta när jag köpte mitt helsystem där. Å andra sidan har jag VÄLDIGT få goda ord att säga om Lelles men det är OT.
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kan du inte kopiera bilden istället, det blev error med länken du gav!!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
motardnisse skrev:
2316538 Kan du inte kopiera bilden istället, det blev error med länken du gav!!

Your will is my command!

akra1.jpg


akra2.jpg
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Och vilken finish det är på Akrapovic jämfört med det kromade bonnjärnet som sitter original.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Busaberg skrev:
2317662 Och vilken finish det är på Akrapovic jämfört med det kromade bonnjärnet som sitter original.

De kan än, de gamla kommunisterna!

Jag är dock lite besviken på att inte de nya Akrapovic-dämparna med sista delen i kolfiber finns till motarderna än. Mig veterligen finns de bara till SuperDuke och möjligtvis 950/990 Adventure och Supermoto.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top