Akrapovic vs no-name slipon?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
En sak är helt säker och det är att man betalar ett löjligt överpris för "orginalet"

Ett resonemang som många applicerar på alla former av high-tech och premiumprodukter...

Som vanligt är det betydligt fler saker än materialvärdet som finns inbakade i prislappen. I Akrapovics fall handlar en stor del av priset om att hämta hem pengar man redan lagt på teknisk utveckling. Alla Akrapovics produkter passar klockrent eftersom de alltid börjar med att skapa en 3D-modell av hojen i fråga i sitt cad-program. Alla Akrapovics produkter ger bra med effekt på dynon, eftersom de föregås av veckor med tekniska beräkningar såväl som dynotid. Ingen av Akrapovics produkter vibrerar sönder eller brinner upp i förtid eftersom man även gjort läxan på dessa områden. Läxor som kostar pengar och måste hämtas hem någonstans...

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Ett resonemang som många applicerar på alla former av high-tech och premiumprodukter...

Som vanligt är det betydligt fler saker än materialvärdet som finns inbakade i prislappen. I Akrapovics fall handlar en stor del av priset om att hämta hem pengar man redan lagt på teknisk utveckling. Alla Akrapovics produkter passar klockrent eftersom de alltid börjar med att skapa en 3D-modell av hojen i fråga i sitt cad-program. Alla Akrapovics produkter ger bra med effekt på dynon, eftersom de föregås av veckor med tekniska beräkningar såväl som dynotid. Ingen av Akrapovics produkter vibrerar sönder eller brinner upp i förtid eftersom man även gjort läxan på dessa områden. Läxor som kostar pengar och måste hämtas hem någonstans...

Antar att du INTE läste eller kollade filmen jag länkade till.
Må vara inte Acra den handlade om men dom killarna e inga amatörer som Kinapuff snubbarnas slipon. Dom och Scorpion är ganska "stora" i UK tex.
Står tydligt i texten hur det går till....i filmen gör han det enklaste röret dom säljer på ca 10 min.
Låt säga att det tar annars 1 timme för dom "svårare"...bra timpenning :7peta isf med tanke på vad tex Akrapovics tar för sina grejer.

Kinapuff slipon på ebay ink frakt knappt 600:- ..man fattar ju att det är inget som håller eller har någon vidare kvalitet.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, jag kollade faktiskt på filmen och den stärker min åsikt om att du bör läsa mitt inlägg en gång till.

Akrapovic har inte en engelsk sommarjobbare som nitar ihop grejerna i skruvstycket på en skitig arbetsbänk. Akrapovic har en robotiserad anläggning som först rullar titanplåt till rör, sedan svetsar ihop rör. Akrapovic har en helt annan robotiserad anläggning som kröker röret och en tredje som hydroformar röret om så skulle krävas. Allt för att bygga ett rör / ljuddämpare som ser ut exakt som i cadens 3D-modell. Alltså ett något större behov att betala av en lite dyrare tillverkningsutrustning jämfört med Pipe Werx...

Akrapovic har inte heller en chef med åsikten "everyone thinks there's an amazing science in exhaust cans - there's not...". Har man den åsikten är det uppenbart att man inte heller har något att ta betalt för och därför är man tillverkare av Biltema-ljuddämpare med samma kvalitet som vilken kina-ljuddämpare som helst.

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Efter att ha läst slip-on tester så kan man konstatera att pris och effekt INTE hänger ihop.
Däremot kan jag förstå att man som tävlingsstall kan betala 1000:-/0,1 hk , och hög byggkvalite. Det kan vara den sista hästkraften som avgör när säsongen är slut. Men som gatåkare att betala 25000:- för ett helsystem som 99% inte känner nån skillnad på mot ett för 5000:-. Snurrigt. Men visst om man har gott om cash och värderar blingfaktorn vid korvmojjen så. Tur att vi är olika. :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Avgassystem är en amazing science, men när väl den biten är klar så är det väldigt lätt att göra en exakt kopia på plåtburken och den kommer ge samma effekt och ljud som originalet.
Några mm hit eller dit i tolleranser gör ingen skillnad.
Byter man material eller tjocklek så kommer det bli en skillnad i resonansljudet, ni det det plåtiga ljudet. Thats it.
Det är nåt jag kan göra hemma i verkstan.

En modern stötdämpare av premiummodell är avsvärt mycket svårare att kopiera. Vissa kan jag kopiera visuellt, vissa inte men här är tolleranser betydligt viktigare att känna till och det gör man ju inte. Så kopian blir ju därefter.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Någon som vet var man kan köpa de där rostfria "spännbandet" som man ser i filmen? Såna har jag velat haft länge, ser så mycket proffsigare ut när man meckar runt med burkar.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS