Aktier, Optioner, Fonder

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Hör hela tiden snack om hur mycket pengar folk tjänar på aktier och optioner.
Nåt jag velat lära mig sen jag fick reda på aktier osv är hur det fungerar. Jag har klurat ut en del men inte allt.

Tex man köper några aktier för 20kr st och sen efter några år är dom kanske värda 1000kr st och då säljer man dom, men till vem säljer man dom?

Är det nån som håller på med sånt eller vet nån hemsida om sånt här där man kan lära sig hur det fungerar och hur man kan börja.

Last edited:

LiCrO

.....
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
ER6n
jag har förlorat flera tusen på minna fonder! :(
banken lovar att dom ska stiga men de bara sjunker och man vill ju inte gärna flytta pengarna när man har gåt minus lika bra att de sitter där tills det blir plus igen om det det blir.

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
t-rex skrev:
Du säljer dem till någon som är grinig för att han köper dem för 1000 istället för 20, som du gjorde!

www.aktiespararna.com

Ericsson för 3.88 rockar!

Du verkar kuna. Har du tjänat nåt på aktierna? Är det svårt att börja köpa och sälja? Kan man bli ruinerad på det?

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Darre skrev:
Du verkar kuna. Har du tjänat nåt på aktierna? Är det svårt att börja köpa och sälja? Kan man bli ruinerad på det?
Big point!

JA, du kan bli ruinerad på det. LÄgg inte ut stora pengar i början, ta bara pengar "du inte har användning för". Typ krog-pengar.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
John skrev:
pengar "du inte har användning för". Typ krog-pengar.
Hmm :rolleyes:

Själv arbetar jag hellre själv för mina pengar, än jag ger mig in i räv- och pyramidspel såsom dagens aktiemarknad.

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Som sagt,
Inget bra sätt att "spara" pengar på!

Men pengar som du har över/inte vet var du ska lägga dom,

kan man ju testa aktier för!

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Aktier är som stryktipset, du kan "vinna" om du gör din hemläxa ordentligt. Men det kan vara skador, mutade domare, osv även på det spelet. Så mao så skall du enbart använda pengar som du inte ligger sömnlös över om du förlorar. De flesta internetbanker har kopplingar till något värdehandelskonto. Eller så har du renodlade aktiehandlare såsom avanza.se, nordnet.se osv

Lycka till

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jonne_boy skrev:
Som sagt,
Inget bra sätt att "spara" pengar på!

Men pengar som du har över/inte vet var du ska lägga dom,

kan man ju testa aktier för!

det är ju ett utomordentligt sätt att spara pengar på långsiktigt om man är lite aktiv och kollar kurserna... krävs inte så himla mkt för att det ska bli ett givande sparande!

edit: det gäller alltså att våga sitta kvar på aktierna trotts nedgångar då du ligger back i ditt sparande

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
Aktiemarknaden är som alla "spel"
Du skall aldrig satsa mer än du har råd att förlora.
Det finns alltid en risk att deltaga. Ju större risker du tar desto mer har du chans att vinna (eller förlora).

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Viktigast är att du sprider riskerna, att lägga alla ägg i samma korg är ingen hit, då kan det barka rejält åt helvete.
Sedan är det ju som redan nämnts bra att satsa pengar du inte "behöver". Aktier visar sig alltid som det lönsammaste valet över lång sikt(såvida inte företaget sätts i kk naturligtvis), så det kan vara bra att ställa sig in på att ha pengarna låsta ett tag framöver. Daytrading kan man också syssla med, det kräver dock att man håller sig konstant uppdaterad med kurser mm

Aktiespararna har mycket bra nödvändig information, vilket kan vara bra att sätta sig in i innan man börjar handla.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lirade roulette på fyllan igår, inte att rekomendera. Vet inte hur många $$ som försvann igår.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Darre skrev:
Nåt jag velat lära mig sen jag fick reda på aktier osv är hur det fungerar. Jag har klurat ut en del men inte allt.

Tex man köper några aktier för 20kr st och sen efter några år är dom kanske värda 1000kr st och då säljer man dom, men till vem säljer man dom?

Är det nån som håller på med sånt eller vet nån hemsida om sånt här där man kan lära sig hur det fungerar och hur man kan börja.

Vill inte vara elak, men kan man lika mycket som du verkar kunna så ska man nog hålla sig undan! :fakta

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
oscar skrev:
Vill inte vara elak, men kan man lika mycket som du verkar kunna så ska man nog hålla sig undan! :fakta

har inte di.se simulerad aktiehandel som följer den riktiga kursen?! kan ju vara ett sett att börja och lära sig och framförallt kanske lära sig att det inte alltid går "+".

//andreas

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
d1ce skrev:
har inte di.se simulerad aktiehandel som följer den riktiga kursen?! kan ju vara ett sett att börja och lära sig och framförallt kanske lära sig att det inte alltid går "+".

//andreas

Jovisst! Min tanke var att om man bla frågar om man kan gå back, så kanska man ska prova Bingolotto eller Triss istället...

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
OLDEN skrev:
Viktigast är att du sprider riskerna, att lägga alla ägg i samma korg är ingen hit, då kan det barka rejält åt helvete.

10 år gammal nonsens-klycha från TV4'as morgonsoffa. Man väljer själv odsen.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
d1ce skrev:
det är ju ett utomordentligt sätt att spara pengar på långsiktigt om man är lite aktiv och kollar kurserna...

Det är verkligen inget "sparande". Man spekulerar ! (Det är det i o f s att spekulera i cash också. Men risken är mycket lägre)

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Darre skrev:

Du hör bara från dem som tjänar. De som förlorat skäms över det.

Det finns hela tiden köpare o säljare i 1000-tal som ligger o väntar på att få gå in/ut. Det handlar bara om priset. Affärerna sköts av datorer. Köpare o säljare annonserar sina sälj/köpes-annonser via banker, tradefirmor som avanza.se eller nordnet.se. Som Blocket ungefär fast snabbare och helt opersonligt.

(edit)

Sluta läs så mycket. Det är en missuppfattning att man skall "ha kunskap". Ingen vet. De som säger att de vet - ljuger. Sätt igång istället! Försiktigt.

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
håkanolsson skrev:
Det är verkligen inget "sparande". Man spekulerar ! (Det är det i o f s att spekulera i cash också. Men risken är mycket lägre)

ja, om någon kunde avgöra vad det är, några säger si andra säger så.

genom min skoltid har det undervisats att det liksom fonder är ett sparande med större risktagande. och jo jag tycker nog att det är ett sparande på längre sikt, det finns ju ingen form som kan ge liknande avkastning men för den delen finns det inget sparande som kan ge en liknande förlust.

men det är nog läge att trycka in lite pengar i akier för den som vill, har inte trenden vänt nu och är påväg uppåt igen?

//andreas

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...