Aktier, Optioner, Fonder

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
d1ce skrev:
ja, om någon kunde avgöra vad det är, några säger si andra säger så.

genom min skoltid har det undervisats att det liksom fonder är ett sparande med större risktagande. och jo jag tycker nog att det är ett sparande på längre sikt, det finns ju ingen form som kan ge liknande avkastning men för den delen finns det inget sparande som kan ge en liknande förlust.

men det är nog läge att trycka in lite pengar i akier för den som vill, har inte trenden vänt nu och är påväg uppåt igen?

//andreas

Skolan? :D Om man "sparar" 10st aktier, så kommer man alltid ha dessa. Ja, man "sparar" ju dessa 10. Men om värdet rasar med 40% på kort tid så har man ju inte "sparat". Man har spekulerat bort värdet. Vissa former t ex vissa fonder, är ju mer eller mindre *säkra*. Då är det väl rimligt att hävda att man sparar. "Spara" är bara en ful marknadföringsgrej (från dem som tjänar på att medel-nisse handlar) Världen vill ha dina och andras pengar. Medel-nisse har köpt och tror att han sparar. Kursen går upp o profsen, säljer och medelnisse förlorar.

Läge att trycka in?? Trenden vänt?? Den riktiga krachen har ju inte kommit än :D

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
håkanolsson skrev:
Skolan?

Läge att trycka in?? Trenden vänt?? Den riktiga krachen har ju inte kommit än :D

ja :rodnar det här är ju nästan mobbing, men delvis skola och univ.

eller ja, men nedgången har väl vänt, tycker det verkar så.... men sen är det väl faktiskt så att man ska inte lyssna på sådana som läst sig till info, de som sysslat/sysslar med det är de som kan och vet hur det går till.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
oscar skrev:
Nja! Ingen kan det till 100%, men det är ju så att folk är mer eller mindre duktiga på det!

Absolut. Det är bara det att det är så ini-h extremt svårt att veta vad man skall göra för att tjäna på aktier. Därför väljer många istället att försöka tjäna pengar på att tala om för andra hur man skall göra för att tjäna pengar på aktier.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Har bara en sak att säga! HATA BANKEN!! Efter ihärdigt tjatande från banken så gick jag med på att placera om mina besparingar i lite fonder istället för att "bara" ha de sitta på sparkontot som det var så dålig ränta på. TACK banken, nu sitter jag här med ÅTSKILLIGT färre lusentappar :huvet
Ska aldrig lyssna på de där :kocko igen!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
håkanolsson skrev:
Absolut. Det är bara det att det är så ini-h extremt svårt att veta vad man skall göra för att tjäna på aktier. Därför väljer många istället att försöka tjäna pengar på att tala om för andra hur man skall göra för att tjäna pengar på aktier.
Äh, hur svårt kan det vara. Det är bara att kolla på de ledande indikatorerna och kontraindikationerna så är man rätt på det. När Kreti och Pleti upptäcker att det kanske har vänt, så är det dags för trenden att vända igen. Börsen vände upp i mars i år och har sedan dess stigit ca 40%. När aktieanalfabeterna upptäcker detta (typiskt med ett halvt till ett års eftersläpning) så kan man ofta utgå från att det snart vänder igen. Nu har den stått och stampat ett tag, vilket kan tolkas som att vi är i den period då nettoströmmen går från de rika och smarta till de fattiga och dumma (alltså, proffsen realiserar sina vinster genom att sälja till amatörerna, "spararna"). I våras var det tvärtom, då hade de fattiga och dumma tröttnat och sålde till de rika och smarta. Svaga respktiva starka ägare kan man också kalla grupperna för.

Håkan Olsson, du har rätt i det mesta men inte i kontantgrejen. Det finns ingen risk i att spara i kontanter. Du vet ju exakt hur mycket pengar du har vid ett givet ögonblick i framtiden - dvs det finns ingen risk öht.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag har fonder som min farsa sköter om... Och jag säger bara 25% ränta =). Han har lyckats ganska bra med dom. Men vi hade visserligen en krasch också en gång... försvann helt plötsligt några 100.000:- :/. Men dom har han lyckats fått tillbaka.. Som tur var det inte mina pengar =).

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Äh, börja som vd på Skandia och se till att sluta i tid med bra fallskärm och bra pension. Det är bästa sättet att tjäna pengar på idag :D

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
håkanolsson skrev:
10 år gammal nonsens-klycha från TV4'as morgonsoffa. Man väljer själv odsen.

Så du menar att det är att föredra att lägga alla pengar på aktier, i ett och samma företag :confused:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
OLDEN skrev:
Så du menar att det är att föredra att lägga alla pengar på aktier, i ett och samma företag :confused:
Ja. Och nej.

Ska man tjäna grova pengar, då är det grova risker som gäller. Dvs, företag som svänger mycket i värde på marknaden. Man kan tjäna massor mer pengar om man har bra timing, och förlora massor om man har dålig.

Vill man spara långsiktigt, då är det placera ut som gäller.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
OLDEN skrev:

Jag menar bara att egg-snacket är bara TV-trams som funkar att säga till 4 000 000 lyssnare/tittare utan att bli lynchad. Vissa kör låga ods med feta vinster(om de vinner) Andra kör tvärt om. Varför kör vissa optioner, warrants etc? Då är det ju vinn eller försvinn. Det väljer man väl själv.

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
håkanolsson skrev:
Jag menar bara att egg-snacket är bara TV-trams som funkar att säga till 4 000 000 lyssnare/tittare utan att bli lynchad. Vissa kör låga ods med feta vinster(om de vinner) Andra kör tvärt om. Varför kör vissa optioner, warrants etc? Då är det ju vinn eller försvinn. Det väljer man väl själv.

Haha jaså det var egg uttrycket som var grejjen :hihi (ägg menar jag) Jaja mossigt eller inte så är det ju inte klokt att satsa allt på ett kort om du hade tänkt dig aktiehandlandet som en lite mera långsiktig affär.
Men visst är det som du säger, att man kan välja lite vad man vill ta för risker, .

Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
John skrev:
Ja. Och nej.

Ska man tjäna grova pengar, då är det grova risker som gäller. Dvs, företag som svänger mycket i värde på marknaden. Man kan tjäna massor mer pengar om man har bra timing, och förlora massor om man har dålig.

Vill man spara långsiktigt, då är det placera ut som gäller.

Så sant! Ett annat alternativ är att hitta ett guldägg som skall börsnoteras ´(typ motsatsen till Telia :hihi )

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...