Aktiv baslåda i bilen.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hej!

Står i valet och kvalet mellan två olika lådor från biltema.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Subwoofer-8/

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Hogtalare/Subwoofer/

Är det någon som har testat någon utav lådorna? Den platta är ju helt klart att föredra men frågan är om den ger något Untz!
Som jag förstår det så är det bara att skarva ihop högtalarna med "baslådekablarna" sen lite ström och jord på det så är man hemma?
Kan man koppla in två lådor för mer effekt eller är det att kasta pengarna i sjön?

Andra lådor är också intressant men biltema har nog bäst priser vad jag vet?

Tacksam för svar!
Tjupp
 
Det är ingen direkt "Untz" i någon av de där lådorna. Är det en sedan skulle jag köra på den platta eftersom röret bara kommer spela i bagaget (platta går sätta under säte). Är det kombi är nog röret zeh way to go.

Och yes, det är bara skarva från originalhögtalarna (högnivå) eller ännu bättre att dra RCA (lågnivå) från stereon om den har det.


Fast just den där tuben är passiv såg jag, så den kräver steg.
 
Det är ingen direkt "Untz" i någon av de där lådorna. Är det en sedan skulle jag köra på den platta eftersom röret bara kommer spela i bagaget (platta går sätta under säte). Är det kombi är nog röret zeh way to go.

Och yes, det är bara skarva från originalhögtalarna (högnivå) eller ännu bättre att dra RCA (lågnivå) från stereon om den har det.


Fast just den där tuben är passiv såg jag, så den kräver steg.


Okej!
Jag råkade länka fel, det finns en liknande fast aktiv.
Bilen i fråga är en Nissan X-trail.
Räcker det med en 8" i bakluckan eller ska man köra på 10"? (är orolig att 10" inte är tillräckligt snabb?)
Har biltema bra grejer eller är det skräp?
Kan jag sno ström från tex baklyset så jag slipper dra kabel genom hela bilen fram till batteriet?
 
Jag har en aktiv låda (GAS tror jag) som funkar finfint med ett aktivt steg i.

Du kan få den för en riktigt billig peng. Den kommer spela bättre än biltemas skräp. 8" är elementet.

Ser ut såhär:

900AS8.jpg


Kom å köp (via PM)
 
Kan jag sno ström från tex baklyset så jag slipper dra kabel genom hela bilen fram till batteriet?
Nej, och åter nej. Kollar man på max uteffekt på deras steg så ligger det på mellan 1000 och 1300W, RMS 320-500 nånting. Baklyset är väl avsäkrat till 120W eller så, och det används redan av lamporna. Byter du säkring så smälter du dels kabelstammen och dels kommer det låta skit i 5 min, tills kablarna har smält. Det finns en anledning till att kablarna till bakljuset är på 1-2 kvadratmm och strömkablar till slutsteg brukar vara på runt 20 kvadrat mm :)
 
Okej!
Jag råkade länka fel, det finns en liknande fast aktiv.
Bilen i fråga är en Nissan X-trail.
Räcker det med en 8" i bakluckan eller ska man köra på 10"? (är orolig att 10" inte är tillräckligt snabb?)
Har biltema bra grejer eller är det skräp?
Kan jag sno ström från tex baklyset så jag slipper dra kabel genom hela bilen fram till batteriet?

Sno för faen inte ström från baklampa :bonnmekiepatraktor, du kan ju snebelasta hela elsystemet.
 
Nej, och åter nej. Kollar man på max uteffekt på deras steg så ligger det på mellan 1000 och 1300W, RMS 320-500 nånting. Baklyset är väl avsäkrat till 120W eller så, och det används redan av lamporna. Byter du säkring så smälter du dels kabelstammen och dels kommer det låta skit i 5 min, tills kablarna har smält. Det finns en anledning till att kablarna till bakljuset är på 1-2 kvadratmm och strömkablar till slutsteg brukar vara på runt 20 kvadrat mm :)

haha okej!
Tur att jag frågade först, i vanliga fall brukar jag testa först och sen fråga vad som gick fel.
 
16mm2 räcker nog gott till baslådorna i den där prisklassen. 20mm2 skadar väl inte men är onödigt dyrt.

16mm2 (cirka 4m) avsäkrat på 40A (Autoleads-kit) funkade då kanon till mitt DLS CA41 som gav 2x200WRMS när jag bryggade det till en baslåda.

En 10" är tillräckligt snabb alla gånger bara den får vettig effekt. De flesta 12" hänger tom med i snabba rockkaggar om man inte har ett underdimensionerat steg.
 
Kan jag sno ström från tex baklyset så jag slipper dra kabel genom hela bilen fram till batteriet?

Svar: nej, antagligen så kommer det inte spela så länge, basen ligger på 100w och e skulle nog bränna bakljus kabeln eller säkringen.

10" funkar alldeles utmärkt, jag kö med 12" och de är dock lite för stort när det blir en snabb takt på basen

En 10" är tillräckligt snabb alla gånger bara den får vettig effekt. De flesta 12" hänger tom med i snabba rockkaggar om man inte har ett underdimensionerat steg.

De kan nog förklarat för min del, har två 600-800w 12" och ett steg på runt 500W :näsblod
Dock så har steget hållit hela vintern och sommaren så det verkar inte spy av överbelastning. Näst intill bottställt som tur är.
 
Last edited:
Biltema är inte vad man köper om man vill ha dunk i bilen. Inte skitmärket GAS heller. Kicker har en utmärkt baslåda med inbyggt slutsteg som brukar finnas att köpa lite här och där, ex. vis blocket. Köp en sån. MDS har även färdiga lådor med slutsteg som är lite billligare.
Läs sen på lite om Bilstereo innan du börjar montera sakerna för det finns många fel man kan göra. Och det kan bli väldigt, väldigt dyrt om något går fel.
 
De flesta 12" hänger tom med i snabba rockkaggar om man inte har ett underdimensionerat steg.
Jahaaa! Det är därför det låtit skit ur min låda sen jag kopplade in steget som sitter fastskruvat på den.
Faan, det betyder att jag måste kolla upp/laga mitt MDS-steg. Det enda som drivit vad jag än kopplat det till! :krama

En 10" är tillräckligt snabb alla gånger bara den får vettig effekt.
Vad menas med/hur mycket är vettig effekt?
Det får ju inte va för mycket har jag märkt. :gnissla
 
Last edited:
Jahaaa! Det är därför det låtit skit ur min låda sen jag kopplade in steget som sitter fastskruvat på den.
Faan, det betyder att jag måste kolla upp/laga mitt MDS-steg. Det enda som drivit vad jag än kopplat det till! :krama

En 10" är tillräckligt snabb alla gånger bara den får vettig effekt.
Vad menas med/hur mycket är vettig effekt?
Det får ju inte va för mycket har jag märkt. :gnissla

Vettig effekt är väl vad den är speccad för, och lite till.
Jag har inte sett många högtalare som dött av för mycket effekt.
Många som dött av för lite.

Om du har för klent steg tappar det kontrollen över högtalaren, skickar oren signal och grillar den.

Tumregeln är: Låter det bra är det oftast bra. I regel hör man ganska väl om det håller på att gå åt pipan eller inte. Iaf om man har ett lite tränat öra och en gnutta sunt förnuft.

Edit: Dåligt jordat är också klassiker som gör att det ofta låter skit, eller inget alls. Vilket också brukar leda till en grillad högtalare.
Edit2: Sen ska man inte köpa en SPL-bas och inbilla sig den kommer spela vackert med musik.
 
Last edited:
16mm2 räcker nog gott till baslådorna i den där prisklassen. 20mm2 skadar väl inte men är onödigt dyrt.

16mm2 (cirka 4m) avsäkrat på 40A (Autoleads-kit) funkade då kanon till mitt DLS CA41 som gav 2x200WRMS när jag bryggade det till en baslåda.

En 10" är tillräckligt snabb alla gånger bara den får vettig effekt. De flesta 12" hänger tom med i snabba rockkaggar om man inte har ett underdimensionerat steg.

Haha! 16 kvadrats kabel till ett biltemasteg! Räcker med en fjärdedel av den.

Frågan är om någon någonsin skulle kunna skilja en 2 mm från en 50 mm på ex ett 300 W RMS steg? Blindtest såklart.

Blir säkert som alla högtalarkabeltester...
 
Vettig effekt är väl vad den är speccad för, och lite till.

Om du har för klent steg tappar det kontrollen över högtalaren, skickar oren signal och grillar den.

Edit: Dåligt jordat är också klassiker som gör att det ofta låter skit, eller inget alls. Vilket också brukar leda till en grillad högtalare.

Effekten borde väl va specad bak på själva högtalaren?

Kan ett steg få för mycket ström då?

Borde va ett solklart nej, men jag kopplade in ett litet skitsteg (som funkat klockrent i vinterbilen) i sommarbilen. Bilen har en-sån-där-skit-fet pluskabel dragen ända från batteriet bak till skuffen (dock vanliga 12V). Kopplade in 10"-basen (JL) men den bara slog till med en liten dutt och sen inget mer. Knäppte knappar fram och tillbaka, varje gång bara en liten dutt. :confused:

Har sen satt tillbaka megafettolådan med 12" MDS med tillhörande MDS-steg som sagt fastskruvat på baksidan (eftersom mitt fiiiina MDS-steg sa poff och luktade bränt motstånd :brinnerup). Ingen musik låter bra nu. :zpy Blir knappt nån bas alls heller.

Så min fråga är: Har min stereoapparat anno 1832 felknullat sig själv under vintern då det satt i den p g a 15 meter snö orörda bilen?
 
Haha! 16 kvadrats kabel till ett biltemasteg! Räcker med en fjärdedel av den.

Frågan är om någon någonsin skulle kunna skilja en 2 mm från en 50 mm på ex ett 300 W RMS steg? Blindtest såklart.

Blir säkert som alla högtalarkabeltester...

2mm var att ta i, men 4mm räcker gott till den första lådan från Biltema iaf.
Max 180 W
Driftspänning 14,4 V
Strömförbrukning 15 A = 4 - 6mm
 
Vettig effekt är väl vad den är speccad för, och lite till.
Jag har inte sett många högtalare som dött av för mycket effekt.
Många som dött av för lite.

Om du har för klent steg tappar det kontrollen över högtalaren, skickar oren signal och grillar den.

Edit: Dåligt jordat är också klassiker som gör att det ofta låter skit, eller inget alls. Vilket också brukar leda till en grillad högtalare.
Edit2: Sen ska man inte köpa en SPL-bas och inbilla sig den kommer spela vackert med musik.

Har du ett för stort steg för en för klen bas och vrider upp steget så bränner du bashögtalare, problemet är oftast att folk snålar med steget så det är de som brinner istället.
 
Effekten borde väl va specad bak på själva högtalaren?

Kan ett steg få för mycket ström då?

Borde va ett solklart nej, men jag kopplade in ett litet skitsteg (som funkat klockrent i vinterbilen) i sommarbilen. Bilen har en-sån-där-skit-fet pluskabel dragen ända från batteriet bak till skuffen (dock vanliga 12V). Kopplade in 10"-basen (JL) men den bara slog till med en liten dutt och sen inget mer. Knäppte knappar fram och tillbaka, varje gång bara en liten dutt. :confused:

Har sen satt tillbaka megafettolådan med 12" MDS med tillhörande MDS-steg som sagt fastskruvat på baksidan (eftersom mitt fiiiina MDS-steg sa poff och luktade bränt motstånd :brinnerup). Ingen musik låter bra nu. :zpy Blir knappt nån bas alls heller.

Så min fråga är: Har min stereoapparat anno 1832 felknullat sig själv under vintern då det satt i den p g a 15 meter snö orörda bilen?
Hmm, näe "för mycket ström" är lite svårt. Oavsett hur stor kabelarea du har så använder ju steget inte mer ström för det.
Knepigt, men det låter som att steget går i protect. Ingen av högtalarkablarna som kortslöt?
Ibland känns det som att det spökar när man skruvar med bilstereo :)

Har du ett för stort steg för en för klen bas och vrider upp steget så bränner du bashögtalare, problemet är oftast att folk snålar med steget så det är de som brinner istället.

Mjae, oftast är det högtalaren som pajar ändå p.g.a oren signal. Om man sett signalen från ett överbelastat steg förstår man varför. Den kurvan är inte vacker. Visst kan man grilla en bas med för mycket effekt också. Men det är långt ifrån lika vanligt. Dessutom brukar det höras väldigt tydligt när man överbelastar högtalaren.
 
Biltema kommer inte låta speciellt najs. Första veckorna kanske. Och ja, jag vet att det inte är biltema som tillverkar grejerna.

Satsa på nåt vettigt, typ Hertz eller SPL.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top