Akut blodbrist!!!

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Akut blodbrist!!!

Just nu råder det akut blodbrist i samtliga regioner i Sverige och framför allt i Stockholmsområdet.

Störst brist är det på blod av typen A och 0.

Vid t.ex. en trafikolycka kan det gå upp mot 80 enheter blod innan man ha lokaliserat och åtgärdat ev. inre blödningar.

Vem får ge blod?

För att få ge blod ska du...
- vara mellan 18 och 60 år
- väga minst 50 kg
- vara frisk och inte äta några mediciner

Har du vistats utanför Europa en längre tid kan du ha utsatt dig för gulsot eller malaria.
Har du någon gång injicerat narkotika eller anabola steroider är du också olämplig.

Surfa in på www.geblod.nu eller http://www.geblodistockholm.nu och hitta din närmaste blodcentral.

Själv har jag blivit kallad för att lämna blod igen trots att det egentligen är 3 veckor kvar tills jag får lämna nästa gång så jag ska iväg i eftermiddag. Hoppas att få se många sporthoj.com:are där, både gamla och nya.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Haha, jag ska lämna på fredag igen.

Tycker det är aplöjligt att de inte kallar in mig som har A+ som går mest. Jag hade ju kommit på studs. :fakta Känns som det går före att rädda ett liv än att komma i tid till sitt första stopp ikväll.....

Funderar starkt på att lämna i landskrona OCH helsingborg :D och kanske malmö med :öl

750RR

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lartes skrev:
Lämnade senast förra veckan...
Tycker att ALLA SKA ge blod :fakta

CayLe skrev:
Surt, jag kan inte lämna blod p.g.a att jag har diabetes :(

Just därför kan inte alla lämna. Även de som kan o är friska kan ha fobier mot nålar. Tål inte att se blod. Svimattacker mm.

Synd, men det är inget tvång som det borde vara. Åtminstone om man gör lumpen och är frisk(oftast är man väl det?) borde det vara obligatoriskt. Liksom inom sjukvården/polisen/brandskydd.
Arbetsgivare borde anordna dagar då de som kan får lämna.

Har en kompis som sagt att han ska lämna i 3 år nu och han har 00- eller vad den blodgruppen heter, riktigt ovanlig iaf. Stolt som fan o säger att det är bra om han lämnar..... men svårt att få tummarna loss.

LÄMNA NI SOM KAN!

750RR

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Man får väl ta sig i kragen å knata dit på måndag/tisdag

Jag lämnar plasma i vanliga fall,
men lämnar blod när det krisar sig :fakta

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Har 0Rh-, en av de ovanligaste, alla kan ta emot blod av mig.

Blev lite grinig sist jag skulle lämna dock, då fick jag inte lämna för jag hade just träffat min nuvarande flickvän.

Sen tycker jag det är lite fel att inte bögar får lämna också, ALLA bögar har ju inte ett riskbeteende.

Sen innan det så ville jag inte lämna för då hade just kravallerna i GBG varit och jag ville inte riskera att nån av anarkistpuckona som blev skjutna skulle få av MITT blod...

Men nu har jag inga ursäkter, ska lämna så snart det är möjligt, tack för påminnelsen!

//Anders.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Ett av problemen är återväxten. Antalet blodgivare minskar stadigt eftersom de dör eller börjar äta mediciner som diskvallificerar dem. Samtidigt så börjar inte tillräckligt många nya blodgivare.

Hör en massa konstiga orsaker när jag försöker propagera för att kompisar ska följa med och lämna blod. Den vanligaste är "jag har inte tid". Den känns lite fel när man vet att personen passerar Skanstull 5 dagar i veckan, minst, och att det tar ca 35-40 minuter att kliva av, gå och bli tappad på 450 g och gå tillbaka till tunnelbanan. Inklusive fika.

Mera blod ur folket!!!

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Varför måste man väga minst 50kg? Bara undrar :confused: Fan ja e ju 18 så man kanske skulle lämna av en skvätt? :)

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Har precis börjat lämna plasma efter uppehåll Pga tatuering, tänkte lämna så ofta jag kan.
Får se om dom vill tappa blod istället för plasma när jag åker dit på måndag! :D
Har annars lämnat blod i flera år innan, och det finns INGA bra ursäkter än att du inte FÅR lämna blod, och ja, jag innefattar sånna som har sprutfobi där, för dom kan i princip ändå inte lämna blod pga det. :fakta

Nisse Järnet skrev:
Varför måste man väga minst 50kg? Bara undrar :confused: Fan ja e ju 18 så man kanske skulle lämna av en skvätt? :)
Iväg med dig nu :D :hej
50 kilo är ju inte speciellt mycket människa, och nåt måste det ju finnas kvar liksom :rolleyes:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lime skrev:
Ett av problemen är återväxten. Antalet blodgivare minskar stadigt eftersom de dör eller börjar äta mediciner som diskvallificerar dem. Samtidigt så börjar inte tillräckligt många nya blodgivare.

Vaddå dör o tar mediciner?

De som lämnar är mer frisk än den som inte lämnar. Sen det vettigaste alternativet till att lämna förutom att man hjälper andra är att man lämnar ju till sig själv......

De som löämnar lever längre. Blodet hinner inte rosta om man lämnar. Jepp blod kan rosta precis som en bil :)

750RR

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Klart man lämnar blod. Eller ja, lämnar plasma det gör jag. Ska faktiskt lämna idag.

Fördelar:

¤Man får pengar
¤Man får fika
¤Man får reda på sin blodgrupp
¤Man får veta om man har några sjukdommar
¤Man får läsa motortidningar :)
¤Man blir lättare full, behövs inte lika mycket (bäst ju :) )

Nackdelar:

¤Man kan i bland bli lite trött efteråt.

Första gången tappade jag 5.5 dl
Nu tappar jag 6.5...

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
maverick_750rr skrev:
Vaddå dör o tar mediciner?

De som lämnar är mer frisk än den som inte lämnar. Sen det vettigaste alternativet till att lämna förutom att man hjälper andra är att man lämnar ju till sig själv......

De som löämnar lever längre. Blodet hinner inte rosta om man lämnar. Jepp blod kan rosta precis som en bil :)

750RR

Vad jag menade är att när folk blir äldre så får de ibland ålderbetingade sjukdomar som gör att de börjar äta mediciner och därför inte får lämna.

Första gången jag lämnade blod så låg Stockholms meste blodgivare bredvid mig. Han var då 79 år gammal och hade lämnat blod sedan han var 22. Undrar om han fortfarande gör det? I så fall borde han vara 88 nu.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag som knaprar anabola måste väl ändå vara mest eftertraktad, det är ju ändå färdigblandat och klart, bara att injicera! :crash

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lime skrev:
Vad jag menade är att när folk blir äldre så får de ibland ålderbetingade sjukdomar som gör att de börjar äta mediciner och därför inte får lämna.

Första gången jag lämnade blod så låg Stockholms meste blodgivare bredvid mig. Han var då 79 år gammal och hade lämnat blod sedan han var 22. Undrar om han fortfarande gör det? I så fall borde han vara 88 nu.

Antagligen inte då man får vara som äldst 60 år enligt trådstartaren.

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
Nisse Järnet skrev:

De tar lika mycket blod av en som väger 50 kg som en som väger 90. tar ungefär 4,5 dl varje gång.

Har börjat sen pollen om blodgivning kom upp här för ett par veckor sen. Fick dåligt samvete faktiskt. Har tid också.

Ska flytta upp till falun i höst. Kollade när man kunde lämna där och fick svaret: mellan kl 13-14 på torsdagar. Lite kul ändå, här i sthlm finns det blodcentraler lite varstans, blodbussar och annat, men där är det bara 1 timmes öppetid. Inte kul egentligen... sjukt!

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Bra tråd, många fler bör lämna blod. Det finns ju som sagt ingen anledning att inte göra det (förutom medicinska skäl). Man tar ju för givet att det skall finna blod tillgängligt om man själv råkar ut för något, så då får man se till att hålla förråden fyllda.

Har lämnat i sex-sju år nu, ska iväg nästa vecka, måste bara återhämta mig från min förkylning först.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Vadå?

Kan man knata in på sjukan när som helst och bara säga att man vill lämna blod?
Kan man lämna på vårdcentraler oxå?

Är iof lite "allergisk" :rodnar
Men svimmar man kanske man blir ompysslad av nån snygg sköterska.. :p

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...