AKUT. För mycket motorolja vid byte

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Tänkte att det var dax att byta olja och filter på min zr-7.
Fick med en handbok som jag beskådade innan för att vara på säkra sidan.

Allt gick fint.
Fyllde på de 3,6 Liter som det skulle göras efter man tömt ut allt.
MEN nu så är nivån i glaset mycket över den högsta nivån :huvet

Kan de vara så att det "runnit" olja ner över glaset så man luras av nivån? Kan det blivigt hokus pokus att det finns olja kvar även fast jag låtit både plugg och oljefilter rinna ut ordentligt?
Kommer motorn explodera då jag startar hojen? Bor jag tömma ut? Då svårt att veta hur mkt.

:död Hjälp tack

/Johan

Var det verkligen 3.6 vid oljebyte+filter? Ofta anges ju tre olika volymer. Torr motor, olja+filterbyte, eller bara oljebyte.

Kontrollera vad som står i manualen, oljenivån ska ju generellt läsas av efter att motorn snurrat lite och låtit sjunka tillbaka.

Last edited:
Motorn kommer inte explodera. Kör den lite på tomgång, stäng av, vänta ett par minuter, kolla nivån igen. Är det för mycket så får du tappa ur.

Var oljan varm när du tömde den? Annars kan det vara svårt/ta tid att få ur allt.

Filtret är tomt just nu om motorn inte har blivit startad efter filterbyte. Starta motorn och låt den gå lite, stäng sen av den och vänta en stund så ska du se att nivån i fönstret har sjunkit.

Får prova med tomgångskörningen.

Oljan var varm då jag tömde ur.
Eller jag körde en sväng (ca 5min lugn stadskörning) + tomgång 5 min.
Sen hade jag ingen bråska med att tömma ut så lät de rinna ut tills de sluta droppa helt.

Det stod att volymen med filter skulle vara 3,6 (även inristat i blocket)

/Johan

Oljan kommer att gå i ljummen fusion med en kärnexplosion som följd... :brinnerup

Nä, normalt är det inget större problem om det bara är lite för mycket olja. Och oljemängd ska mätas med varm motor och varm oljasom varit avstängd någon minut, har du precis bytt och inte kört efter bytet så finns för lite olja uppe i topp etc.

Har man bara lite för mycket olja brukar det inte vara något jätteproblem, det brukar finnas marginaler. Har man väldigt mycket för mycket kan det dock förorsaka att olja förbränns (värst om man har kat), olja trycks ut genom packboxar eller, t.ex. på vissa GM/SAAB dieslar, att motorn kan skena. Har aldrig hört om några motorcyklar som lyckats med något annat än att bränna lite olja. Men om oljenivåen är för hög även efter att du varmkört den och mätt så är det ju bara att tömma ut några dl tills den står på max...

kan vara pilligt att släppa ut LITE olja genom pluggen så jag förespråkar att man lossar på oljefiltret lite och släpper ut en slatt där.

Japp, eller också åker man till biltema och köper deras "oljesugspruta" så får man öva lite nya svordomar och vansinnesutbrott över barnarbetares brist på kvalitét. Been there done that... :D

Oljan kommer att gå i ljummen fusion med en kärnexplosion som följd... :brinnerup

Nä, normalt är det inget större problem om det bara är lite för mycket olja. Och oljemängd ska mätas med varm motor och varm oljasom varit avstängd någon minut, har du precis bytt och inte kört efter bytet så finns för lite olja uppe i topp etc.

Har man bara lite för mycket olja brukar det inte vara något jätteproblem, det brukar finnas marginaler. Har man väldigt mycket för mycket kan det dock förorsaka att olja förbränns (värst om man har kat), olja trycks ut genom packboxar eller, t.ex. på vissa GM/SAAB dieslar, att motorn kan skena. Har aldrig hört om några motorcyklar som lyckats med något annat än att bränna lite olja. Men om oljenivåen är för hög även efter att du varmkört den och mätt så är det ju bara att tömma ut några dl tills den står på max...

En MC-motor trycker väl oftast ut oljan i vevhusventilationen om det är för mycket och blir för högt tryck?
Har varit med om att ligga bakom en MC som gjorde just det under färd... det var en ganska otäck händelse.:gnissla

Last edited:
tack för alla svar.

Startade hojen, lät den stå på tomgång ett tag.
Väntade. Nivån sänktes men knappt markbart.

Tömde ut en skvätt. Startade så den fick stå
på tomgång igen. Stängde av. Bajsa.
Kolla nivån nu. Den är precis på de övre strecket.

Det får väll funka?!:va

/Johan

tack för alla svar.

Startade hojen, lät den stå på tomgång ett tag.
Väntade. Nivån sänktes men knappt markbart.

Tömde ut en skvätt. Startade så den fick stå
på tomgång igen. Stängde av. Bajsa.
Kolla nivån nu. Den är precis på de övre strecket.

Det får väll funka?!:va

/Johan

Låter utmärkt. Bara att tuta och köra och ta för vana att kolla nivån med jämna mellanrum.

Magen mådde bra? Fast och fin avföring?

Filtret är tomt just nu om motorn inte har blivit startad efter filterbyte. Starta motorn och låt den gå lite, stäng sen av den och vänta en stund så ska du se att nivån i fönstret har sjunkit.

Det nya filtret skall fyllas och mättas med olja INNAN du skruvar dit det! Annars går toppen tom på olja de första sekunderna vilket inte är att rekommendera. :tummenupp

Det nya filtret skall fyllas och mättas med olja INNAN du skruvar dit det! Annars går toppen tom på olja de första sekunderna vilket inte är att rekommendera. :tummenupp
Det är ingen större fara. Det är ju inte helt snustorrt i toppen, det ligger alltid kvar lite av den gamla oljan. I alla fall tillräckligt för att det inte ska vara någon fara med ett par sekunders tomgångskörning.

Visst, risken för skador är minimal. På trimmade bilmotorer ger det allvarliga skador om man glömmer fylla filtret, så jag brukar ha det som vana.

Luta hojen lite och se var du har nivån. Lite för mycket gör ingen som helst skada. Men mycket för mycket kan ju naturligtvis göra att man blåser ut nån tätning.
Men "mycket för mycket" är nog typ om man råkar fylla på olja två gånger. Mer sannolikt ligger oljenivån max 1cm högre än glaset och det är inget att bry sig om.

Hällde i alldeles för mycket motorolja och det rann ut när jag startade och
lät motorn gå. Nu har verkstaden plockat isär motorn och rengjort.

Ska jag vara orolig för bestående skador?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick