Akut !hjälp att få loss runddragen insexbult

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
2014 Harley Davidson FXDB103 Street Bob
Jag är i akut behov att få hjälp med en runddragen insexbult i framgaffeln. Har inte rätt verktyg för att lösa detta själv!

Jag finns i Huddinge centrum. Någon som kan hjälpa mig ?image.jpg

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Om du kan ta dig till Täby i morgon bitti så kan jag hjälpa dig. Har massa roliga verktyg på jobbet men har tyvärr åkt hem för dagen.

Annars finns ju Triumph i Länna, det är ju lite närmare för dig.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dra åt den andra så att spänningen släpper lite på den runddragna, sen slår du i en torx som är liiite för stor, då borde det inte vara några problem att få loss den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lite av skallen sticker ut lite så det kan funka med en rörtång beroende på hur hårt den sitter. Och som Hoztic säger, dra åt den andra skruven så spänningen minskar.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Tyvärr ser skallen lite konisk ut så rörtång kan vara svårt men prova om du har en liten vass rörtång ändå.
Annars är tricket med torx ofta fungerande.
Om ingen lämplig torx finnes kanske vår vän Kanontema kan hjälpa till:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Avdragare/Skruvutdragare-6-st-191345/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...stning/Avdragare/Skruvutdragare-15-st-191350/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar-20379/

Alla dessa är bättre än de traditionella "Griskukarna" som också finns på biltema.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Borra bort skallen om de andra tricksen inte funkar :fakta
Sen är det bara att ta en spetstånge eller liknande för att få bort gängdelen

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tyvärr ser skallen lite konisk ut så rörtång kan vara svårt men prova om du har en liten vass rörtång ändå.
Annars är tricket med torx ofta fungerande.
Alla dessa är bättre än de traditionella "Griskukarna" som också finns på biltema.
Det finns en mindre modell av rörtång, ca 25-30 cm, av klassiska 90 gr Bacho-modellen som man kan få ett 7-he-es bra grepp med som dessutom rättvänd kniper åt än mer. Räddat mig ett flertal ggr. Om du tar bort de andra insexen så..
Torx, absolut, det är ofta hamrandet på torxen som lossar gängorna/bulten..:D 2 in 1 funktion....

Grispitt? ALDRIG!

Eaz82

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Hoj
2011, Kawasaki ZX10R
Det kan fungera om du har en vanlig spårmejsel som passar nästan precis. Sen slår du till den lite med hammaren och förhoppningsvis så biter den och du kan skruva loss skruven

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Ett par raska slag på bultskallen innan nästa försök görs att lossa.
Stål i alumin utan smörja gör att det ärjar fast.

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
Sådär, nu har jag varit nere i garaget och svurit mig hes.
Rörtång är bara å glömma då skallen är konisk så det går bort.
Jag har dessvärre ingen hylstorx för å slå in annars hade jag testat det. däremot testade jag med en vanlig jävla fast torxnyckel men det hände inte ett jota. blir till så åka till feltema och köpa någon av dom där satserna som länkades i tråden. om ingen annan kan hjälpa mig vill säga?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
värma lite och svetstång kommer funka!

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag gjorde liknande på skruven som skulle hålla fast bromskivan på min bil. Försökte slå in en torx av storleken större men funkade inte.

Slutade med att jag satte ett stämjärn och skapade en skåra i skruven. Sen använde jag en spn där metall grej som är spetsig och hård, satte den mot ena sidan av skåran och knackade på med en hammare. Tro det eller ej men det löste problemet. Och skåran i skruven gjorde att jag, när jag väl fått skruven att lossna lite, kunde ta en vanlig skruvmejsel och bara skruva ut den.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Värma med vadå? en tändare? :p

Värmepistol eller gaspicka är ju att föredra. Hårfön kan kanske funka om du har extremt tålamod.
Men som sagt, svetstång gör susen, jag köpte mina på biltema och de har räddat många bultar för mig

Malm3n

Hårdast på Bulten
Gick med
30 Aug 2010
Hoj
Värmepistol eller gaspicka är ju att föredra. Hårfön kan kanske funka om du har extremt tålamod.
Men som sagt, svetstång gör susen, jag köpte mina på biltema och de har räddat många bultar för mig

Testade med några rörtänger i olika storlekar men man fick inget bra grepp om dom då dom är koniska :(

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy