Akut hjälp! Kopplingsbyte Ducati ST4!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Halloj!

Håller på med ett kopplingsbyte på hojen och det gick ju lite sådär. :gnissla Det är korgen, lameller och kopplingscentrumet (eller vad det heter) som ska av.

Allt gick enligt boken (tror jag) tills jag skulle ha av muttern på kopplingscentrumet (eller vad det heter). Det gick inte alls. :( Vet inte om den är felgängad, eller inte, men efter idoga försök att skruva på båda håll så sitter den fast lika fint som den gjort sedan 2002, då hojen tillverkades och sattes ihop.

Min fråga är nu om någon har ett specialverktyg (som jag antar behövs för att man ska få mothåll) liggandes hemma i en hörna jag kan låna? Bor du i närheten av Lund är det ett plus. Andra tips på hur jag får av den där muttern, som inte verkar vilja lossna, emottages tacksamt!

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Har tyvärr ingen :(

Kom på en annan sak, det sitter inte en låsning på muttern som du kanske glömt att ta bort?

LiNiC ringde - tusen tack! - och sade att det fanns någon låsning, men om jag förstod det hela rätt så var det bara att ta i för kung och fosterland trots det. Kan i alla fall inte se att där sitter något som låser den och det jag inte ser vet jag inte heller hur jag ska pilla bort. :näsblod

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det är inte någon låspasta inblandad?
Sådant lär ju vara svårt att se.

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Ingen låsring, men den sitter som tusan och ska även dras rejält hårt. Använd mothåll för kopplingen och ett långt skaft.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det är inte någon låspasta inblandad?
Sådant lär ju vara svårt att se.

Inte en aning, men inte helt omöjligt.

Tack! Med tanke på att priset inte var högre kommer Jula få sålt en mutterdragare om en halvtimme! :tummenupp

Ingen låsring, men den sitter som tusan och ska även dras rejält hårt. Använd mothåll för kopplingen och ett långt skaft.

Det var mothållet som kändes lite klurigt när jag försökte. Funkar det med att lägga den i växel och ställa sig på bakbromsen?

Last edited:

Sake

SDK #1461
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
Monster, wr250
Det var mothållet som kändes lite klurigt när jag försökte. Funkar det med att lägga den i växel och ställa sig på bakbromsen?

Hjälpte inte mig när jag bytte på min 750ss, va tvungen och ha ett mothåll och "låsa" den.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jippi! Mutterdragaren från Jula gjorde susen! Det var nog mycket att den "hackade" i början och "slog" runt muttern. Nu är allt av och det är bara att få ihop det med nya fina delar.

Tack så jättemycket för alla tips! :tummenupp

Ha en härlig helg!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM