Akut hjälp med Husan :)

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Nu sitter jag här, fred kväll snart. Ska fixa ventilerna på hojen nu för första gången. Har tagit av tanken å sidplasten. Men sitter fast nu, hur ska jag kunna komma åt å justera ventilerna när man knappt kommer åt att skruva upp "ventillocken" under ramen. Sitter hur tajt som helst. Vill ha tips så fort som möjligt, ska ut imöra å köra :)
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
ta av kylet så blir de mre plats
 

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Kapa av en insexnyckel med vinkelslipen så kommer du åt o skruva lättare! Ta loss kylaren brukar jag inte göra, känns som det tar massa extra tid. Tid är pengar. En kort liten mejsel och en ring-tia som är lagom bockad funkar perfa. Det som är värst är att få i ett bladmått och kunna känna med det om spelet är lagom..
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
wheelie82 skrev:
2661836 Kapa av en insexnyckel med vinkelslipen så kommer du åt o skruva lättare! Ta loss kylaren brukar jag inte göra, känns som det tar massa extra tid. Tid är pengar. En kort liten mejsel och en ring-tia som är lagom bockad funkar perfa. Det som är värst är att få i ett bladmått och kunna känna med det om spelet är lagom..

Hehe, oki. Ska försöka nu då. Har köpt bladmått, så får se hur man ska trixa med det. Har ju som sagt hela natten på mig :)
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Sådär, har nog fixat det. Tänkte bara höra hur hårt man ska dra till muttrarna bara? Jätte-hårt? Lr lagomt? :D
 

Plåtslagarn

Regn är vått!
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Väröbacka
Hoj
No hoj just nu...
fLedLik skrev:
2662036 Sådär, har nog fixat det. Tänkte bara höra hur hårt man ska dra till muttrarna bara? Jätte-hårt? Lr lagomt? :D

11Nm är det väl?:tungan Svårt att förklara hur hårt det känns...... inte idiothårt, men mer än lagom löst?!!? :rolleyes: :D :)
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
fLedLik skrev:
2662036 Sådär, har nog fixat det. Tänkte bara höra hur hårt man ska dra till muttrarna bara? Jätte-hårt? Lr lagomt? :D

Lagom:D

fLedLik skrev:
2661847 Hehe, oki. Ska försöka nu då. Har köpt bladmått, så får se hur man ska trixa med det. Har ju som sagt hela natten på mig :)

Skit i bladmått, kör en "nock" på muttern istället.
 
Last edited:

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
erik skrev:
2662053 Lagom:D



Skit i bladmått, kör en "nock" på muttern istället.

Hehe, joe. Sket till slut i bladmåttet, lr dubbeltjeckade med det. Såg att 3 av ventilerna stod näst intill lila. En va lite galen. Så utgick ifrån hur dem satt ungefär, å stämde bra överens när jag satte i bladmåttet oxå :)
Bara å skruva ihop nu å hålla tummarna på att den inte låter som en dieselknackande gammal golf :D
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Varit ute å testat nu, lite osäker om det är bra. Skramlar lite i den, men kanske jag som hysteriskt nojjig nu å lyssnar extra på allt?! Lr ska dom låta helt felfritt?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
fLedLik skrev:
2662144 Varit ute å testat nu, lite osäker om det är bra. Skramlar lite i den, men kanske jag som hysteriskt nojjig nu å lyssnar extra på allt?! Lr ska dom låta helt felfritt?
Man kan lätt bli lite nojig. Var hojen lättstartad och går den fint? :)
Viktigaste är att spelet inte blev för litet (tickar mindre då) och att du drog åt låsmuttrarna med rätt moment. De får bara inte lossna! :gnissla
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
philsson skrev:
2662415 Man kan lätt bli lite nojig. Var hojen lättstartad och går den fint? :)
Viktigaste är att spelet inte blev för litet (tickar mindre då) och att du drog åt låsmuttrarna med rätt moment. De får bara inte lossna! :gnissla


Hojen startade på en gång, inga problem alls. Har ingen momentnykel, så kan inte säga att jag drog dom rätt. Men inte för löst, å inte för hårt?! Dugligt mekat då? :D
 

jarnkamin

King in my own mind
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Husa EffEss SexFemti -04 - snart iaf
Ett tips. Köp en momentnyckel på biletema eller nåt. Jävligt bra att ha.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top