Akut hjälp sökes: tre dagar kvar!

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
undrar bara vad det kan vara ifall det inte skulle vara nån tändspole..
den tömde ju flottörhusen för två år sen och betedde sig ungefär likadant
fast då gick den att köra en längre sträcka innan den dog
då krävdes tydligen en förgasarrengöring.. jaja det visar sig, snart hoppas jag
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
Mell skrev:
Jag sätter två öl på deltaträffen på att det är laddregulatorn som gett upp.
Tändningen är väldigt känslig vad gäller volt. Då får du precis det fenomenet du har att den går sämre och sämre, väldigt likt soppabekymmer.
Mät på batteriet när du har motorn igång, varvar du lite grann ska du ha ca 14 volt. En felande regulator kan ge lite laddning vid låga varv men ladda mindre vid högre varv, så varva den ordentligt.

Tändspolar går nästan aldrig sönder i vårt solsystem, två spolar samtidigt händer ännu mer sällan.
jag märkte faktiskt en sak igår... när hojen gick på tomgång så fladdrade lyset starkt/svagare men när jag varvade upp så var det konstant svagare?!
det verkade lite skummt, för det ska väl vara tvärtom...
om du har rätt får du fyra bärs å en Billy´s på Delta :tummenupp
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Tankavluftning? Skulle kunna vara det oxå! När den är död efter lite körning prova att öppna tanklocket! Vild chansning men enkelt att prova!
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Mell skrev:
Jag sätter två öl på deltaträffen på att det är laddregulatorn som gett upp.
Tändningen är väldigt känslig vad gäller volt. Då får du precis det fenomenet du har att den går sämre och sämre, väldigt likt soppabekymmer.
Mät på batteriet när du har motorn igång, varvar du lite grann ska du ha ca 14 volt. En felande regulator kan ge lite laddning vid låga varv men ladda mindre vid högre varv, så varva den ordentligt.

Tändspolar går nästan aldrig sönder i vårt solsystem, två spolar samtidigt händer ännu mer sällan.

Jag håller också på laddning och batteri.
Minsta tvekan ang batteriet så byt det, är det halvsegt så byt i alla fall.
Om du får den att gå dåligt, koppla till en batteriladdare och se om det blir någon skillnad.

/fredde

p.s Tror helt klart på batteriet...
 

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
ZX12R -02 i delar
Annars får väl jag bjuda dig på två öl. Ska faktiskt inhandla en regulator själv idag. Men jag kör Honda och dom har riktigt kassa regulatorer.
Jag kommer att ha en riktigt snorgrön hatt på mig på Delta, du får väl hojta om du ser mig. :tummenupp :fyllisar
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
Ok Mell!

jag var nyss ute å mätte laddströmmen:
14.0 V vid tomgång
12.6 V vid ca 4-5000 varv

säg nu snällt att det ÄR laddregulatorn som orsakat mitt helvete! :pannkyss

EDIT: på Deltat kommer jag nog ha en skjorta me flames å en SWE-hatt
 
Last edited:

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
hopp... blir nog inge jävla delta för mig, var å köpte en laddregg nu och bultade dit och det var samma sak med den skiten.. 900 pix åt skogen
jaja, life is a bitch, get used to it!
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ta dina gammla stift. Dra igång hojen med alla nya stift i men utan en tändhatt som du monterat ett gammalt stift på. Kolla så att du har gnista, fortsätt lika dant med resterande cylindrar. Om du har gnista forstätt med att kolla förknasarna. Montera dän soppaslangen slå på tändningen. Nu ska det flöda bensin. Dränera ur alla förkasare kolla om det är skit med i soppan.

Föresten kolla så att alla slangar sitter fast på luftburken. Hopar dom dän slutar hojen (min Honda) att gå ordenkligt på högre varv.

björn
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
spolarna äro gnistprovade
soppa får den
alla slangar är hela och bummibälgar
laddreggen är det inget fel på
kollar man stiften efter den stannat så är dom blöta = ingen gnista!
och jag tänker aldrig i h***ete byta cdi-box, en sån går lös på
i runda slängar 4-10000 kronor

min sista gissning är att förgasarna tömmer flottörerna
och därför dör efter ett tag, för den beter sig som det är soppatorsk
men det har jag ingen möjlighet/kunskap att åtgärda själv så nu
imorrn ska den lämnas in... lär väl gå på minst 2000, och således
är semesterkassan slut och får stanna hemma i vilket fall som helst
det blir bara piss hur det än går och jag är så less på den där hojen nu att
jag funderar på å dumpa den i havet

kan säga att den är billig nu iallafall... om någon vill ha ett objekt
 

V-Moto

Kul på hjul...
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZS 600
Corbalin skrev:
spolarna äro gnistprovade
soppa får den
alla slangar är hela och bummibälgar
laddreggen är det inget fel på
kollar man stiften efter den stannat så är dom blöta = ingen gnista!
och jag tänker aldrig i h***ete byta cdi-box, en sån går lös på
i runda slängar 4-10000 kronor

min sista gissning är att förgasarna tömmer flottörerna
och därför dör efter ett tag, för den beter sig som det är soppatorsk
men det har jag ingen möjlighet/kunskap att åtgärda själv...

Då kanske den får för mycket bensin istället? Du skrev ju att den går fint igen när den fått stå ett tag och när du hade lös slangar m.m på bensin/luftsidan. Sen så skriver du att stiften är blöta efter att den stannat. Det tyder ju på att den inte förbränner soppan. Alltså får den för mycket soppa? :confused:
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
Corbalin skrev:
spolarna äro gnistprovade
soppa får den
alla slangar är hela och bummibälgar
laddreggen är det inget fel på
kollar man stiften efter den stannat så är dom blöta = ingen gnista!
och jag tänker aldrig i h***ete byta cdi-box, en sån går lös på
i runda slängar 4-10000 kronor

min sista gissning är att förgasarna tömmer flottörerna
och därför dör efter ett tag, för den beter sig som det är soppatorsk
men det har jag ingen möjlighet/kunskap att åtgärda själv så nu
imorrn ska den lämnas in... lär väl gå på minst 2000, och således
är semesterkassan slut och får stanna hemma i vilket fall som helst
det blir bara piss hur det än går och jag är så less på den där hojen nu att
jag funderar på å dumpa den i havet

kan säga att den är billig nu iallafall... om någon vill ha ett objekt

Kollat kontakterna till boxen att det inte är vatten, fukt eller ärj där?
Har iof en -00.. Men fick samma syndrom efter en tvättning nämligen.
Hade då en kabel från powercomandern som ledde ner vatten i ena kontakten.
Kolla det så det är torrt och rent där.
Räckte för mig. Sen va det full fart igen.. :)

:martialar
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
taskig gång..

Tjena slit väck lufthistorien så du kan känna med fingret att varje trottel går ända upp,min gsx r 1100 betedde sig väldigt mysko idag men jag fan felet..3:ans förgasare hade på någe vis släppt fjädern i locket så den stoppade trotteln från att gå upp mer än c:a en 1/4 del.
Vet inte kanske kör du RS gasare isåfall glöm mitt inlägg och släng men om vacuum kolla upp verkar som det händer ibland att fjädern släpper och lägger sig bredvid i locket.

Håller tummarna för att vi ses på Deltaträffen..

Pär i Bushmenriders
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Kolla upp batteriet säger jag med...
Kasst batteri kan ställa till med liknande fel.
Det måste ju inte ha ett samband med fukten.
//Tobbe
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
sweden123 skrev:
Tjena slit väck lufthistorien så du kan känna med fingret att varje trottel går ända upp,min gsx r 1100 betedde sig väldigt mysko idag men jag fan felet..3:ans förgasare hade på någe vis släppt fjädern i locket så den stoppade trotteln från att gå upp mer än c:a en 1/4 del.
Vet inte kanske kör du RS gasare isåfall glöm mitt inlägg och släng men om vacuum kolla upp verkar som det händer ibland att fjädern släpper och lägger sig bredvid i locket.

Håller tummarna för att vi ses på Deltaträffen..

Pär i Bushmenriders

Han lär ju få leta efter förgasarna ganska länge då, eftersom det är insprut på gixxrarna från -96 :hihi

Kontakterna som jag skrev eller just batteriet kan jag va med o buda om.. :)

:martialar
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Legenden skrev:
Han lär ju få leta efter förgasarna ganska länge då, eftersom det är insprut på gixxrarna från -96 :hihi

Kontakterna som jag skrev eller just batteriet kan jag va med o buda om.. :)

:martialar
Nej men från -98(på 750)
 

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
80 Mil söder om Östersund
Hoj
Oldschoolgixxer
jo jag har allt förgasare...
jag är väldans tacksam för alla idéer och kan meddela
att i morse körde jag ner den till verkstaden så nu får
Roland kolla på den

Nu ringde han faktiskt från verkstade i skrivandets stund och sa:
Vi måste riva förgasarbryggan och rengöra förgasarna och sen tanken
åsså hade han bytt olja, filter, stift... om han nu hade frågat mig först
så hade jag 4 liter ny olja och ett filter hemma, och dom nya stiften ligger
i kutsen.... suck.. dessa mekaniker, känns som dom bara vill ha pengar ibland
jag frågade vad rengöringen skulle gå på.. ett par tusen sa han!
gissa vem som får dricka regnvatten på Delta då, semesterkassan
åt helvete..

hoppas nästan att hojen sprängs vid provstart.. :död
 

Mage

Ny medlem
Gick med
10 May 2005
Ort
Knivsta
Hoj
Hoj? TL 1000S - 99 Y0W
Hm, låter jättedumt !

* Luft - blandas i given mängd med
* Bränsle - som antänds av en
* Gnista - alstrad av ett stift.
... är grundläggande i en förbränningsmotor.

(Verkstaden byter ojla, filter & stift ? Vad lämnade du in den för !?)

Enklast först:
Du hade alltså gnista på alla stift = inget fel på batteri, tändning eller stift.
( i startskede ) Kom ihåg att det heter startbatteri, normalt försörjer generatorn alla förbrukare direkt OCH laddar upp batteriet efter start.

Du fick igenom bensin till alla cylindrar ? Stiften var blöta av bensin och det luktade bensinmack i ljuddämparen (?) = inget fel på vaccum till bränslekran,
soppafilter, eller tank.

Luft ? Provstarta alltid utan filter och testa att ersätta ev. soppabrist med startgas.

Fel ute - jag vet. Hojen går ju, men som en kratta. Fortfarande är principen den grundläggande, även på toppvarv.

Hojen går av och till, går dåligt och har ingen effekt.

Du måste alltså ha problem med elektronik. På en förgasarhoj kan inte
bränsle eller luft "komma och gå". Det är som nämnt sällan fel på spolar och styrdon i sig självt.

Jag förutsätter nedan att ovan kontrollerats på systematiskt sätt.

Således sätter jag en back finöl på jordfel, kontaktsvårigheter, cellavbrott.
(möljigen mekaniskt fel i förgasarbrygga)

Återkom med vad som var fel, ifrågasätt verkstaden om räkningen blir hög.
Varför byta olja när hojen går på 2-4 cylindrar? Med filter och byte ligger det 1000 spänn bara där.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top