Nu kanske det inte spelar någon större roll när det gäller så liten last som en husvagn på bilen och det faktum att man inte kör trailer, men som kuriosa.
Under den kommande vintern, kolla på vilka lastbilar som kör fast eller hamnar i diket. Det är till 95% bilar med enkelaxel. Bilar med boggi/dubbelaxel bak klarar sig bättre i vårat klimat med dåliga vägförhållanden.
Standard i Sverige är dubbla axlar bak och standard nere i Europa är enkelaxel bak. Så när Europeiska bilar kör i våra växlande vägförhållanden så blir resultatet så som det kommer se ut kommande vinter och vintrarna innan det.
Men svenska dragbilar är ju ofta 6×2. Andra bakaxeln är väl bara bäraxel och inte drivande. Fällknivseffekten kommer väl också av längden på dragaren.
Riktigt svenska ekipage är väl 25,25 meter? Alltså c-bil med skåp, dolly och trailer?
Bäst vore så klart om vi bättre utnyttjade våra långa och effektiva lastbilar bättre. Men nu är det ju lägst pris oavsett konsekvens som gäller.