Akut problem med gaffeln!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag köpte en gaffel från vad säljaren sa var en Husaberg FS650 -07 för några år sedan. Härom veckan kärvade justeringsanordningen för pre-load'en sönder på ena gaffelbenet. Jag beställde en ny i god tro (köpte ett nytt innerben med axiella fästen för oket i höstas, passade skit bra) men nu visar det sig att gängorna är helt olika!? På min gamla är det någon M14 gänga och på den nya tycks det vara M12!? Jag beställde till en FS 650 från 07 justerskruven ser lite annorlunda ut också...
Någon som vet vart jag hittar rätt prylar!? Har körförbud från och med 1 maj :huvet
DSC_0719.JPGDSC_0720.JPG

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Huruvida det var en FS eller ej vet jag dock inte men den hade fästen för radialt ok innan så jag antar det. kronan står det husa på så vore ju konstigt om inte benen kommer från en husa också.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jämförelse av höjden och övriga gängor = Precis likadana
DSC_0722.JPG

Anledningen till bytet
DSC_0724.JPG

Ett serienummer på den gamla gaffelfoten
DSC_0727~01.jpg

Modellen innan = Inte alls lik.
cache_500_1__i_26009626_AGJ.jpg

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du får beställa lock till en äldre gaffel så passar det.Det är 12mm från -07 och 14mm på äldre gafflar.Sen är det ratten till returdämpningen du haft sönder och den kostar väl 30:- att byta.Locket på sista bilden passar också men saknar justering av preload.

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skicka ett mail med bild till Kumlins och så ringer du dit imorgon så har dom nog rätt delar på hyllan.
http://kumlinsmotor.se/
Ska göra detta omgående, tack!
Du får beställa lock till en äldre gaffel så passar det.Det är 12mm från -07 och 14mm på äldre gafflar.Sen är det ratten till returdämpningen du haft sönder och den kostar väl 30:- att byta.Locket på sista bilden passar också men saknar justering av preload.
Fast äldre gafflar har väl det locket jag la upp på sista bilden och det det ser inte alls likadant ut. Kan det vara en Power Part?
Vad är anledningen till att ratten har gått sönder, jo att locket har kärvat.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skicka ett mail med bild till Kumlins och så ringer du dit imorgon så har dom nog rätt delar på hyllan.
http://kumlinsmotor.se/
Icke, 2 dagars leveranstid till Lelles. Om man bara hade haft en snabb KTM-leverantör i Göteborgsregionen, då kunde jag monterat skiten på måndag nu lär jag behöver sätta på den gamla gaffeln om jag inte vill ha körförbud från 1a maj.

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Icke, 2 dagars leveranstid till Lelles. Om man bara hade haft en snabb KTM-leverantör i Göteborgsregionen, då kunde jag monterat skiten på måndag nu lär jag behöver sätta på den gamla gaffeln om jag inte vill ha körförbud från 1a maj.
De här är bara en tanke, men varför inte bara montera locket med den avbrutna ratten och besikta? De lär väl fungera som de ska, förutom att du inte kan justera dämpningen?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
De här är bara en tanke, men varför inte bara montera locket med den avbrutna ratten och besikta? De lär väl fungera som de ska, förutom att du inte kan justera dämpningen?
Jag är ju inte någon expert på ämnet men om man ställer returen för motard så ska den vara 15 hack från noll. Som den står nu står den på noll vilket inte kan vara så lämpligt att köra på...

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Att någon dragit returjusteringen åt helvete för hårt i ändläget eller kanske rent av trott att det var justeringen av förspänningen...
Nä men jag jag kan ta det efter jobbet.

Edit: Jag drog den till botten med tummen och pekfingret och skruvade ut den ett klick. När jag dagen efter skulle ge resterande justering fick jag inte loss den ens med polygrip. Så nej jag drog den inte sinnessjukt hårt, jag drog den inte alls

Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag kan ställa in klicken med skruvmejsel dock... Eller inte, den går inte att rubba på med mejsel. Skiten åker i metallåtervinningen. :gnissla

Last edited:

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012

Kan inte Bike i Göteborg ha grejer då? För de är väl KTM-återförsäljare, risken är väl att de har stängt nu.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan inte Bike i Göteborg ha grejer då? För de är väl KTM-återförsäljare, risken är väl att de har stängt nu.

Bike i Göteborg lagerför inga större volymer av reservdelar och har en leveranstid från KTM på minst en vecka. :huvet Möjligheten finns att Cross och Enduro companiet hade kunnat ta hem grejerna relativt snabbt men nu är det redan beställt så då får det vara.

Jag får åka till besiktningen med det gamla locket, märker han som provkör något får jag säga som det är och att det nya locket ligger hos posten (för det trillar in senast torsdag) och att jag ska åka och hämta det på direkt efter.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...