Aldrig en Kawasaki

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Hurtig skrev:
iof kanske lite fel att jämnföra en ferrari som kostar ett par mille med en hoj för 150 loppor... jag skulle/ska aldrig köpa något som jag inte får provköra först.. gäller både privat och från handlare...

Då missar du chansen att köpa vissa objekt också. Kawa har den hoj som av en relativt enig hojpress anses vara den värsta som existerar. Vill du ha den så får du köpa okört, vill du inte ha den så finns det någon annan som vill....

Last edited:

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
Chrille skrev:
Då missar du chansen att köpa vissa objekt också. Kawa har den hoj som av en relativt enig hojpress är den värsta som existerar. Vill du ha den så får du köpa okört, vill du inte ha den så finns det någon annan som vill....
visst är så fallet, men det är knappast något som jag ligger sömnlös för.
Aldrig att jag litar på vad en säljare säger om ett fordon, vissa saker måste upplevas..

sandstream

Guest
flykay76 skrev:
För ett antal år (över tio) så kunde man få provköra sporthojar hos dom flesta butikerna. I dag är detta ingen självklarhet, även uthyrningsverksamheterna är svåra att finna.
Allt detta beror på..... försäkringarna (som vanligt)
Så även OM man skulle vilja ha en eller två R hojar för demo, så går det inte att lösa. Så det är inte handlarnas fel.
Det är väl inte mitt problem som spekulant om inte handlaren har råd att ha hojar för provkörning? I den branschen jag arbetar inom (hemelektronik) så får handlaren köpa in ett demoex billigare av tillverkaren/distributören och kan sedan sälja produkten när demotiden är slut utan någon större förlust.

sandstream

Guest
majtii skrev:
Och här har vi pudelns anus. Finns många som tycker så utan någon som helst köptanke.
Samma sak här: Det är väl handlarens problem att sortera ut seriösa och oseriösa kunder. Om AVA sagt till mig att "Vi har en hoj som du kan få prova men då vill vi först snacka med dig" och sedan nekat hade det varit en helt annan potatis.

sandstream

Guest
Gustav1 skrev:
Det räcker väl att provsitta den, se så att man når ner och så. Sen kan man läsa på effektpappret ungefär hur fort man kommer att accelerera till 200km/h, vilket är det enda en provkörning är till för.
Kanske räcker för dig men inte för mig. Ska jag hosta upp ca 130K på en ny hoj ska den kännas bra att köra och jag är inte typen som tar hojen till första bästa motorväg för att se hur snabbt den går.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Det är väl inte mitt problem som spekulant om inte handlaren har råd att ha hojar för provkörning? I den branschen jag arbetar inom (hemelektronik) så får handlaren köpa in ett demoex billigare av tillverkaren/distributören och kan sedan sälja produkten när demotiden är slut utan någon större förlust.
Försäljningsförhållandet 10-1 custom/sporthojar har nämnts. Finns ingen anledning för ÅF att ha sporthojsdemo då.

sandstream

Guest
majtii skrev:
Håller med handlarna i detta fallet!
Vem ska betala demohojen? Vem vill köpa en (sönderkörd?) demohoj, även till reducerat pris? Vem ska stå för reduceringskostnaden?
Jo kunden! Är inte hojarna dyra redan?
Sen har vi hela försäkringsbiten...
Det säljs massor av demohojar och bilar och det finns massor av folk som vill köpa dem pga att priset är lågt.
Försäkringen är handlarens problem, inte mitt.
majtii skrev:
Tror ni att man får provköra en Ferrari innan man köper den? Knappast!
Åker du till en Ferrari handlare och gör ett seriöst intryck så kan de nog fixa en provtur med säljaren i passagerarsätet. Sen att man inte får provköra Enzo som kostar 5-6 miljoner är en annan femma, de är redan sålda innan de ens har börjat monteras.

sandstream

Guest
valmers skrev:
Försäljningsförhållandet 10-1 custom/sporthojar har nämnts. Finns ingen anledning för ÅF att ha sporthojsdemo då.
Konstigt att de har "råd" att ha en av varje färg hemma då men inte en att låna ut.

sandstream

Guest
2Late skrev:
AVA MC har alltid varit juste mot mig. Köpte även min sista Kawa där. Vad de däremot är försiktiga med är att låta vem som helst dra en repa. Är du seriös nog att besöka dem kan de på ett eller annat sätt säkert tillmötesgå dina önskemål. :7peta
Som jag skrev tidigare så har jag ingen lust att åka till andra sidan stan för kanske få höra samma sak som de sa i telefon.

Ringer Kawasaki i morrn och kollar hur de tänker.

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Hoj
Street triple..
majtii skrev:
Och här har vi pudelns anus. Finns många som tycker så utan någon som helst köptanke.
inte för att jag fattar vad du menar med pudelns anus, men men...
jag kan bara skriva om hur jag är när jag ska köpa fordon.. jag går inte runt och test kör en massa hojar om jag inte ska köpa, men visst finns det väl såna som gör det..
Jag skulle gissa på att de flesta butikerna gör så att dom bedömer person till person..

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
sandstream skrev:
Som jag skrev tidigare så har jag ingen lust att åka till andra sidan stan för kanske få höra samma sak som de sa i telefon.

Ringer Kawasaki i morrn och kollar hur de tänker.

Åk till Sviestad på bankörningen i morgon, börjar 1630. Ring Johan Pettersson på Beviks på förmiddagen och säg att du kommer ner på eftermiddagen så får du nog köra årets best. Du bör väl i och för säg vara beredd att göra affär med Beviks också då men jag antar att du inte vill handla av Ava så...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ninjaboy skrev:
Du bör väl i och för säg vara beredd att göra affär med Beviks också då men jag antar att du inte vill handla av Ava så...

Om man måste lova att köpa innan man får provköra, försvinner inte hela poängen med provkörningen då?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ninjaboy skrev:
Åk till Sviestad på bankörningen i morgon, börjar 1630. Ring Johan Pettersson på Beviks på förmiddagen och säg att du kommer ner på eftermiddagen så får du nog köra årets best. Du bör väl i och för säg vara beredd att göra affär med Beviks också då men jag antar att du inte vill handla av Ava så...
Alternativt Kawasaki i Karlstad, G M C Karlstad AB (om inte demon är såld).

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
McB skrev:
Om man måste lova att köpa innan man får provköra, försvinner inte hela poängen med provkörningen då?

Jag sade vara beredd på, inte lova. Om du vore handlare och någon kommer från en annan stad (med egna handlare) så kanske du också skulle bedöma chansen till att sälja som lägre och att dema hojar är ju inte någon välgörenhetsgrej.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ninjaboy skrev:
Jag sade vara beredd på, inte lova. Om du vore handlare och någon kommer från en annan stad (med egna handlare) så kanske du också skulle bedöma chansen till att sälja som lägre och att dema hojar är ju inte någon välgörenhetsgrej.

Så du menar att man ska vara beredd på att göra affär med en viss handlare om man provkör en hoj där? Även om man får ett bättre pris hos någon annan, eller av något annat skäl inte vill köpa hojen där man provkörde den, så får man inte det?

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
McB skrev:
Så du menar att man ska vara beredd på att göra affär med en viss handlare om man provkör en hoj där? Även om man får ett bättre pris hos någon annan, eller av något annat skäl inte vill köpa hojen där man provkörde den, så får man inte det?

Självklart ska man vara beredd att göra affär om man är seriös och går så långt som till provkörning. Om du inte vill köpa hojen just där, varför är du då där? Det är ju annat om man efter provkörningen får ett väsentligt bättre pris någon annanstans men det är osannolikt på nya hojar. Man kan ju inte i förväg planera att provköra på ett ställe och handla på ett annat, det är helt oseriöst. Säg det åt handlaren så får vi se om du får provköra.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ninjaboy skrev:
Självklart ska man vara beredd att göra affär om man är seriös och går så långt som till provkörning. Om du inte vill köpa hojen just där, varför är du då där? Det är ju annat om man efter provkörningen får ett väsentligt bättre pris någon annanstans men det är osannolikt på nya hojar. Man kan ju inte i förväg planera att provköra på ett ställe och handla på ett annat, det är helt oseriöst. Säg det åt handlaren så får vi se om du får provköra.

Jag gör inte affär bara för att jag får provköra en hoj. Vad händer om man är missnöjd med hojen eller av någon annan anledning inte vill ha den? Provkörning är till för att man ska kunna prova hojen, och alla handlare med självaktning bör ha ett demoex hemma.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
McB skrev:

Även om jag skulle få ett något bättre pris av en handlare som inte tycker att jag ser trovärdig ut som kund, så skulle pengarna hamna hos handlaren som tror på mig, jag skulle dock upplysa om den andre handlarens pris..

Jag säljer grejor själv, och jag har gjort massor av kundbedömningar genom årens lopp, nuförtiden stämmer dom skrämmande väl....

Jag skulle erbjuda säljaren att göra provkörningen när säljaren har tid att följa med på en egen hoj (eller min), för att visa att jag inte hade tänkt köra skiten ur hojen, utan seriöst utvärdera om den vore någonting för mej.

Nekar säljaren efter ett sådant erbjudande, då hamnar mina slantar hos någon annan.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept