aldrig har så få dött

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har panikbromsat flertalet gånger med följden låst framhjul, trots det aldrig kraschat, men med ert tänk så borde jag gjort det?
Nej absolut inte, men alla är inte lika duktiga som du på att känna av vad framhjulet håller på med i en paniksituation, särskillt inte med lite nedläg :tummenupp

Nej jag är inte ironisk, endel är helt enkelt inte så duktiga och vad är det då för fel om tekniken kan hjälpa en lite, för om du redan är duktig kommer du inte att märka av ABSen, "Win, Win situation".

Fast jag förstår vad du menar, tycker själv det känns ganska lamt att köra en bil med anti spinn, stabilitetssystem och sånt, tar bara bort min känsla för vad bilen egentligen pysslar med men det finns ju trots allt säker många som klarat sej pga dessa system, hehe.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nej absolut inte, men alla är inte lika duktiga som du på att känna av vad framhjulet håller på med i en paniksituation, särskillt inte med lite nedläg :tummenupp

Nej jag är inte ironisk, endel är helt enkelt inte så duktiga och vad är det då för fel om tekniken kan hjälpa en lite, för om du redan är duktig kommer du inte att märka av ABSen, "Win, Win situation".

Fast jag förstår vad du menar, tycker själv det känns ganska lamt att köra en bil med anti spinn, stabilitetssystem och sånt, tar bara bort min känsla för vad bilen egentligen pysslar med men det finns ju trots allt säker många som klarat sej pga dessa system, hehe.

Frågan är hur de kommit fram till att 50% skulle klara sig med ABS? :va
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är hur de kommit fram till att 50% skulle klara sig med ABS? :va

Bra fråga. De tar inte upp det i den där statistikpackade pdfen heller...
Men det borde ju inte vara helt svårt, om man kollar lakritsremmarna på asfalten, beräknar ungefärlig hastighet och sedan med lite hymmel och statistik beräknar fram någon form av "medelskill" på att bromsa utan vs med ABS kan man nog räkna ut något ganska nära sanningen. ;) Men det blir en hel del gissning över det.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
... här kan vi alla bidra till att minska olyckor genom att låsa hojen ordentligt och gärna dold så den inte syns från gatan. På detta sätt minska antalet som är ute och kör med stulen hoj. Jag kommer inte ihåg siffran men en betydande andel skadade och döda kör just på en stulen hoj och då ofta påverkad. Om någon kan siffran så publicera den gärna.

I dokumentet det länkades till står det att 23% saknade körkort av de avlidna mellan 04-07 (200 omkommna). 24% var påverkade.

Sjukt höga siffror!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar

Detta dokument innehåller även gammal subjektiv, tolkande skitstatistik så ta inte allt i det som verklighetsförankrat. Ren datainsamling som det vi tagit upp här är det inga tveksamheter på. En tråkig bisak om statistiken är att MC ofta klumpas ihop med både moped och 4-hjuling. Det gör ju diskussion och beslutfattande om eventuella åtgärder för att förbättra läget inte direkt enklare..:gnissla

"Nästan var tredje omkommen motorcyklist ägde inte motorcykeln i olyckan."
"Var fjärde omkommen mc-förare var alkohol-eller drogpåverkad."
"Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen."
"Alla omkomna motorcyklister utan hjälm var alkoholpåverkade och/eller saknade mc-körkort"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Detta dokument innehåller även gammal subjektiv, tolkande skitstatistik så ta inte allt i det som verklighetsförankrat. Ren datainsamling som det vi tagit upp här är det inga tveksamheter på. En tråkig bisak om statistiken är att MC ofta klumpas ihop med både moped och 4-hjuling. Det gör ju diskussion och beslutfattande om eventuella åtgärder för att förbättra läget inte direkt enklare..:gnissla

"Nästan var tredje omkommen motorcyklist ägde inte motorcykeln i olyckan."
"Var fjärde omkommen mc-förare var alkohol-eller drogpåverkad."
"Var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen."
"Alla omkomna motorcyklister utan hjälm var alkoholpåverkade och/eller saknade mc-körkort"

Jo, men så ska all statistik tas med en nypa salt. Det är bara ett "fantasifullt" sätt att ljuga, speciellt utan källorna lätt tillgängliga. ;)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Frågan är hur de kommit fram till att 50% skulle klara sig med ABS? :va
Nej, nej, jag hänvisar inte till några statistiska siffror, de är alldeles för luddiga, förklarade nog också det i mitt inledande inlägg :tummenupp

När jag kommenterade ABS så var det ur ett strikt tekniskt perspektiv, de moderna sportABS systemen är liksom så bra att de på gatan knappast kan försämra någon som är duktig, bara göra bättre och det måste ju vara okej, förutsatt att man vill pröjsa för det :)
 

CharlieC

gasa!
Gick med
18 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2015 Triumph Street Triple R, 2004 Yamaha R1 banhoj
Kunde vi bara förbjuda stockholmarna att köra MC så skulle statistiken se bättre ut :)

View attachment 327178

He he.. men ur en synvinkel så är väl detta väldigt missvisande. Borde ju sättas i relation till hur många registrerade mc det finns i varje län.. Annars kan man lika gärna jämföra Sverige och Kina rakt av.. eller nåt. Antagligen ligger Sthlm högt även procentuellt men inte SÅ högt. :rolleyes:
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
http://www.trafikverket.se/PageFiles/28172/llycksutveckling_mc.pdf

Edit;
Rätt intressant att var fjärde singeldödsolycka var en kollision med ett räcke.
R1 leder överlägset som den modell med mest dödsolyckor 2010 med 11 stycken.

2004-2007 dödsolyckor i förhållande till körkortstatus:
23% saknades a-kort
19% hade fått kortet
50% hade tagit kortet
9% okänt.

2004-2007 ägarförhållande i förhållande till dödsolyckor:
64% Ägare.
9% Inom familjen, långlån.
9% Okänd lånetyp.
9% Okänd.
4% Spontanlån.
4% Stulen.
1% Hyrd.

9% av de omkomna 2005 - 2008 körde alkoholpåverkade utan körkort.

Rent allmänt kan man med lite fantasi utröna att det beteendet som ställer till med mest dödsolyckor är att köra för fort på 70väg.

Lite intressant att ca hälften av de omkomna saknar utbildning öht, Tingvall o Co brukar ju hävda att utbildning inte hjälper, det borde väl innebära att de utan utbildning borde vara de säkraste förarna:va

Eller också går det att vända på det, det spelar ingen roll om du har körkort eller inte, lika stor chans att det går åt helvete?

( Ja, jag vet, det är förmodligen fler som kör med körkort än utan, men vill bara påpeka att man ska vara försiktig när det gäller att tolka statistik)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
He he.. men ur en synvinkel så är väl detta väldigt missvisande. Borde ju sättas i relation till hur många registrerade mc det finns i varje län.. Annars kan man lika gärna jämföra Sverige och Kina rakt av.. eller nåt. Antagligen ligger Sthlm högt även procentuellt men inte SÅ högt. :rolleyes:

Eller ännu mer rättvisande, hur många mil dessa mc (eller förare) kör. Risk per körd meter är ju det bondförnuftet hanterar. Inte hur många påställda mc det finns i garaget kontra i byn i stort..
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top