Alger i tanken

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Själv har jag alltid varit skeptisk mot Etanol som miljöbränsle och har istället trott på bl.a. biogas. El i all ära men elmotorerna är inte lika förfinade som förbränningsmotorerna och dessutom måste även el produceras någonstans och vad hjälper det att byta bensin mot el om elen produceras i ett kolkraftverk eller liknande....

Nu har de även börjat laborera med alger vilket onekligen låter rätt hoppfullt. Alger "käkar" tydligen rätt mycket koldioxid under sin tillväxt och uppenbarligen verkar det kunna ge en del tillbaka...

"Det finns siffror, framräknade från laboratorieförsök, som visar möjliga produktionsvolymer med alger på över 22 000 liter olja per hektar och år. Motsvarande siffror för exempelvis majs eller solrosor är 23 respektive 155"

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/odlade-alger-framtidens-energikalla-1.17121

En sak som jag däremot ställer mig väldigt frågande till i artikeln är varför man fokuserar på sötvattenväxande alger!? Finns det inte aningen mer saltvatten? Att avsalta saltvatten är ju energikrävande det med så varför inte satsa på saltvattenväxande alger på en gång så produktionen skulle kunna ske över hela klotet?!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dessutom växer det ju tydligen alger i miljödieseln dom säljer nuförtiden (RME), fan, sätter dom bara i tillräckligt stor tank kanske man blir självförsörjande :hihi

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
http://stallom.se/2009/10/18/kan-algerna-losa-klimatkrisen/ SVTs egna miljötaliban-sajt skriver också om det. Det är visst bland annat det onda big-oil företaget ExxonMobile som ligger bakom försök i USA, jag som trodde att de bara ägnade sig åt pumpa olja och muta forskare...

Reinfeldt & Co får kanske hitta en annan intäktskälla än koldioxidskatt i framtiden.
:trevligt

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Bra trick.
Nu kan oljeindustrin fortsätta hålla i alla tillverkningskanaler, och det framställs som något positivt att bränslet kan användas direkt i dagens (ohyggligt ineffektiva) motorer.
Pengar fortsätter rulla in i oljebolagen även i framtiden ser det ut som... :(

Ge mej en elbil NU!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bra trick.
Nu kan oljeindustrin fortsätta hålla i alla tillverkningskanaler, och det framställs som något positivt att bränslet kan användas direkt i dagens (ohyggligt ineffektiva) motorer.
Pengar fortsätter rulla in i oljebolagen även i framtiden ser det ut som... :(

Ge mej en elbil NU!

Må så vara att motorerna är ohyggligt ineffetiva, men dagens elbilar med sin ohyggligt dåliga prestanda (dra nu inte upp Teslan) är inte speciellt imponerande heller.

95% av alla elbilar i dag ser ut som golfbilar och har undermåliga prestanda och räckvidd, så dom ohyggligt ineffektiva motorerna är ändå ett bättre alternativ...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
.... El i all ära men elmotorerna är inte lika förfinade som förbränningsmotorerna och dessutom måste även el produceras någonstans och vad hjälper det att byta bensin mot el om elen produceras i ett kolkraftverk eller liknande....
?!

Okunskap är nog det som är farligast i slutändan... :krama

(Elmotorn har en effektivitet på runt 90% medans en bensin /diesel motor ligger på runt 30%)
Dock kanske du syftade på batterierna.. där kan jag nästan köpa det du säger..

utsläppen i stan eller utsäpp långt bort från stan...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okunskap är nog det som är farligast i slutändan... :krama

utsläppen i stan eller utsäpp långt bort från stan...[/SIZE]

Jag röstar på utsläppen där dom produceras, om 08orna vill åka bil kan dom gott dra i sig skiten också.

Här finns ju oftast inte en fungerande lokaltrafik så vi är ju tvugna att åka bil.

Men visst, fixa prestanda/räckviddsproblemen på elbilarna och bygg ut kärnkraften så det räcker för att ladda, då kör jag också gärna elbil

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Reinfeldt & Co får kanske hitta en annan intäktskälla än koldioxidskatt i framtiden.
:trevligt

Jepp, borde väl skriva detta i konspirationsteoritråden men jag grundar ju mitt påstående på mina egna fakta....:rolleyes:
Vad jag har läst och förstått så producerar människorna på detta klot 7-8 miljarder ton CO2 per år, varvid klotets "egna" CO2 produktion ligger på 300-400 miljarder ton CO2 på år... Utöver detta så tar väl haven och "justerar" temperaturen med att ettdera binda CO2 eller släppa CO2 till atmosfären?

För att ytterligare understryka min teori så kom för en tid sedan ett program om Mars på DC, var de i en bisats att temperaturen har stigit på Mars ca 1,5 grader de senaste århundradet, har vi oxå varit dit och skitat ned!?:va

Nu kan det vara att jag är riktigt ORDENTLIGT ute och yrar men rätta mig jättegärna om jag har fel, men varför koldioxidskatt, när det inte finns ett enda vetenskapligt bevis att vi skadar jorden med CO2? Bara en massa teorier och antaganden.
Enligt mitt lilla huvud så känns det som bortkastade pengar att koncentrera hela jävla klimatpolitiken på koldioxidutsläpp, när vi har tydliga bevis på överfiske:huvet, skitiga hav etc.

Näe, jag e inte bitter, bara fundersam...:tungan

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Dock kanske du syftade på batterierna.. där kan jag nästan köpa det du säger..

utsläppen i stan eller utsäpp långt bort från stan...

Jag syftade dels på batterierna och dels på att det inte skulle vara någon barnlek att ordna miljövänlig el om en betydande del av fordonsparken skulle drivas på el särskillt som vår elkonsumtion ökar så mycket redan utan elfordon.

Jag tror på el på lång sikt men inte redan nu. Först måste vi kunna framställa mer miljövänlig el oavsett användningsområde.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror på el på lång sikt men inte redan nu. Först måste vi kunna framställa mer miljövänlig el oavsett användningsområde.

Det är ingen fara, snart finns det el i överflöd, i Umeå bygger det kommunala bostadsbolaget studentlägenheter med solceller på taken!

http://www.vk.se/Article.jsp?article=308106

Synd bara att solcellerna gör att priset för en studentlägenhet stiger med 3 tusen i månaden, och att strömmen inte ens räcker till att ladda dom laptop's som studenterna har...

Dessutom ska kommunen skjuta till 35miljoner till lekstugan också...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Må så vara att motorerna är ohyggligt ineffetiva, men dagens elbilar med sin ohyggligt dåliga prestanda (dra nu inte upp Teslan) är inte speciellt imponerande heller.

95% av alla elbilar i dag ser ut som golfbilar och har undermåliga prestanda och räckvidd, så dom ohyggligt ineffektiva motorerna är ändå ett bättre alternativ...

Mja, motorerna är väl minsta problemet. Batterierna är en bättre fråga.

Hittills har jag inte hittat några lätta batterier som mår bra kring -25C

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Mja, motorerna är väl minsta problemet. Batterierna är en bättre fråga.

Hittills har jag inte hittat några lätta batterier som mår bra kring -25C

Har hört att diesel bilar har svårt o starta utan hjälp i de temperaturerna med:brinnerup

Läste för övrigt att med nuvarande el standard i sverige så skulle motsvarande koldioxidutsläpp vara 60gram/kilometer om man körde elbil o de bästa bilarna ligger väl på 120g/kilometer idag...
Källa Elektor(eletroniktidning)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping