Alkohol och bilkörning

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som vi alla, förhoppningsvis, vet så råder det inte nolltolerans mot alkohol i samband med bilkörning, (eller mc för den delen).
Det jag aldrig förstått är hur mycket man kan, får eller bör dricka för att hålla sig under 0,2 promille. Dessutom är jag inte säker på om det är 0,2 som är gränsen eller >0,2, vad gäller?
Det är förvisso en parentes, hur mycket kan man dricka och hur räknar man ut det? Jag är så innerligt trött på att man skall sejfa jämt, det är nog bara i Sverige någon kan säga åt en att gränsen är 0,2 och majoriteten försöker hålla sig under den. :brorduktignation

Om någon tänkte förespråka nolltolerans föreslår jag att ni skriver till ansvarig minister istället för i denna tråd.

Nå, ett glas vin? två? En stor stark, två? Osv.

Jävligt svårt att veta, beror nog på vad du väger, hur mycket du tål, förbränning osv.

En folköl till maten och sedan ta bilen borde ju inte vara några problem. Dock blåser du nog över om du får blåsa en kort stund efter, men du klarar dig ju på blodprov inne på stationen.

Men 2-3 folköl så borde man kunna köra efter 4 timmar tycker jag. Skulle vara roligt att prova på något tillförlitligt sätt.

Faktorer som spelar in.
+Om du är man eller kvinna: Män har särskilda enzymer i magen som börjar förbränna alkoholen redan där. På kvinnor börjar förbränningen först när alkoholen når levern.
+Vad du väger: Ju större du är, desto mer vätska har du i kroppen som späder ut alkoholen och gör promillehalten lägre.
+Fördelning av fett och vatten i kroppen: Vatten späder ut alkoholen. Kvinnor får högre promille halt i blodet än män på grund av att de har mer underhudsfett och mindre vatten i kroppen.
+Din alkoholvana: Levern lär sig att förbränna alkohol. Det är därför du med tiden tål mer. Innan levern förstörs är den som mest effektiv. Om en person dricker samma mängd alkohol vid två olika tillfällen kan promillehalten i blodet variera från gång till gång.
+Om du äter: Du blir inte lika full, men alkoholen stannar kvar längre i kroppen.
+Vad du äter: Fet mat är jobbigt för kroppen att förbränna och gör så att alkoholen förbränns långsammare och stannar kvar länge i kroppen.
+Hur mycket du äter: Högst promillehalt får du i blodet om du dricker på fastande mage. Med mat i magen går inte lika mycket alkohol ut i blodet.
+Hur snabbt du dricker: Häller du i dig alkoholen fort får du hög promillehalt och alkoholen försvinner fortare ut ur blodet.
+Under hur lång tid du dricker: Fyller du hela tiden på stannar alkoholen kvar längre i kroppen.
Sist, men inte minst:
- Man ska alltid känna sig vid god kondition när man sätter sig i en bil.

Spridator på AB. Dock är frågan hur mycket man kan lita på den :confused:
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html

Last edited:
Smartaste vore att göra det individuellt men det är nog praktiskt extemt svårgenomförbart.

Enligt testet skulle jag ha 3.14 promille i kroppen om jag drack 8st 50cl öl med 5.5% i. Jag skulle behöva vänta i 21 timmar innan jag får köra bil.

Näe det tror jag inte riktigt på,.

Trist att åka dit för att man "råkar" ha druckit för mycket. Eller för den delen, köra dagen efter utan att skiten har gått ur kroppen.

En jag känner åkte dit på dagenefter fylla i Sälen och fick kk indraget i ett helt jävla år.

Kan vara värt att göra endera eller nåndera.

Jag tycker de är förjävligt att man alltid ska behöva känna sig osäker dagen efter jag är alltid nojig oavsett hur mycket jag druckit.
Ska de vara såååå svårt att kunna göra en alkotester för privat bruk som funkar och är godkänd av polisen.
Polisen vill väll som vanligt dra in lite bötes stålar.

Rent generellt så går gränsen för en normalstor man vid ca 1 starköl.
Det finns formler som man kan räkna med för att få fram ett exakt värde en den enka tumregeln är alltså att 1 öl till maten är lagligt, 2 öl är det inte. Och då pratar jag om en 33:a starköl till en 85 kg normalbyggd man. Det ger ganska precis 0,2 promille.

Tilläggas bör då göras att om du sveper en öl och sedan drar omedelbart så lär du nog vara djäkligt nära gränsen om inte till och med strax över den. Men tar du en öl till maten så sitter du ju kvar en stund efter att du tagit den första klunken så då hinner man förbränna lite och hamnar under gränsen.
Alkoholförbränningen börjar direkt när man intagit den första alkoholen och går med konstant hastighet. En 33:a starköl förbränner en 85 kilos man på ca 1 1/2 timme.

Så med andra ord. Sätter man sig ner på lunchen och tar en öl till maten och sedan kaffe efteråt så har det ju vanligen gått lite drygt 1 timme sedan man tog första klunken och då är man i stort sett spiknykter när man går därifrån.

För kvinnor gäller inte riktigt samma förhållanden då fördelningskoefficienten är lägre samt att dom ju vanligen väger mindre utöver att dom ofta har något mindre alkoholdehydrogenas än män även per kilo kroppsvikt. Likaså blir det annorlunda för överviktiga män. fördelningskoefficienten beror på fetthalten i kroppen (Egentligen vattenhalten men i alla fall).
Mina beräkningar bygger på en normalviktig man med en fördelningskoefficient på 0,7.

en 65 kilos kvinna som tar en 33:a starköl hamnar istället på strax under 0,35 promille och hon behöver drygt 2 timmar på sig för att förbränna den. (Men hon är ju laglig förare efter en timme igen).

Sen bör man givetvis ha ganska goda marginaler också då förbränningen inte egentligen går att räkna på så exakt. Den varierar en del från person till person och det kan skilja ganska mycket.
Det är anledningen till att man rättsmedicinskt inte använder sig av widmarks formel rakt av utan istället räknar på en avsevärt lägre förbränning (För att man inte ska riskera att sätta dit någon för en högre promille än dom faktiskt hade om man mäter promille en stund efter infångandet)

Enligt testet skulle jag ha 3.14 promille i kroppen om jag drack 8st 50cl öl med 5.5% i. Jag skulle behöva vänta i 21 timmar innan jag får köra bil.

Näe det tror jag inte riktigt på,.

Enligt widmarks formel så ger den mängden till en 85 kilos normalviktig man ca 2,7 promille och förbränningstiden blir ca 19 timmar. En 73 kilos man får ca 3,14 promille och behöver nästan 22 timmar för att förbränna den.

Så helt uppåt väggarna är inte den beräkningen faktiskt. Det tar längre tid än man tror att göra sig av med alkoholen. Efter en hård kväll på krogen är det inte alls otänkbart att man inte är körbar igen förrän ganska sent kvällen efter.

Jag tycker de är förjävligt att man alltid ska behöva känna sig osäker dagen efter jag är alltid nojig oavsett hur mycket jag druckit.
Ska de vara såååå svårt att kunna göra en alkotester för privat bruk som funkar och är godkänd av polisen.
Polisen vill väll som vanligt dra in lite bötes stålar.

Varför ska polisen godkänna den för???
Det intressanta är väl huruvida den visar någorlunda rätt. En privat alkotest som gäller som bevis kommer aldrig att finnas.
Det finns massor av alkometrar för privat bruk som man kan använda. Rent generellt är korrelationen mellan pris och prestanda tyvärr ganska stor.
Dom billigare är av halvledartyp och kan dels reagera lite på det mesta som innehåller kol och dom ger inte helt tillförlitliga värden även om jag nog anser att om man väntar till en sådan visar grönt och sen väntar någon timme ytterligare så ska det vara grönt.
Dom dyrare har bränsleceller och är mycket mer exakta. Det är den typen som polisens alkometrar är (För övrigt kan du som privatperson köpa exakt samma alkometer som polisen använder om du har lust).
Dock kostar dom oftast över 2000 kr då bränslecellstekniken inte är helt gratis när man ska ha den noggrannheten.

Last edited:
Enligt widmarks formel så ger den mängden till en 85 kilos normalviktig man ca 2,7 promille och förbränningstiden blir ca 19 timmar. En 73 kilos man får ca 3,14 promille och behöver nästan 22 timmar för att förbränna den.

Så helt uppåt väggarna är inte den beräkningen faktiskt. Det tar längre tid än man tror att göra sig av med alkoholen. Efter en hård kväll på krogen är det inte alls otänkbart att man inte är körbar igen förrän ganska sent kvällen efter.

De poliser jag har i bekantskapskretsen säger tvärtom, att man bränner snabbare än man tror.

De har även använt polisblåsarn dagen efter och varit ok redan vid 9-10tiden.

De flesta som åker dit dagen efter har tagit återställare, oavsett vad de säger.

Trist att åka dit för att man "råkar" ha druckit för mycket. Eller för den delen, köra dagen efter utan att skiten har gått ur kroppen.

En jag känner åkte dit på dagenefter fylla i Sälen och fick kk indraget i ett helt jävla år.

Kan vara värt att göra endera eller nåndera.

Ja. Det där är kinkigt som fan faktiskt. Det är ohyggligt lätt att på en kväll dra i sig såpass mycket att man inte för köra förrän långt in på eftermiddagen dagen efter. Så vet man med sig att man måste köra dagen efter så är det klokt att hålla igen ganska ordentligt i baren om man inte kan vänta till kvällen med att köra.
Och man ska aldrig räkna med att ligga på gränsen. Dom gånger jag tillåter mig att ta en öl eller ett glas vin till maten och ska köra efteråt så är det gånger när jag sitter kvar ganska länge efteråt så jag är ganska säker på att jag faktiskt är spiknykter när jag ska därifrån. Jag skulle gräma ihjäl mig om jag var lite för snabb iväg och åkte på en rattfylla. För att inte tala om hur det skulle kännas om man visste att man var lite på gränsen och sedan kör över någon på vägen hem. Då skulle man nog antagligen aldrig sluta fråga sig själv om samma sak hänt om man varit helt nykter.

Jag har bara upplevt s.k "testblåsningar" för förare på festivaler, innan dom sätter sig i bilen och kör hem. Har inte sett att det accepteras nån annanstans.

Ja. Det där är kinkigt som fan faktiskt. Det är ohyggligt lätt att på en kväll dra i sig såpass mycket att man inte för köra förrän långt in på eftermiddagen dagen efter.

Det spelar ju oxå in hur mycket man sovit. Även om jag skulle vara "alkoholfri" rätt tidigt på förmiddagen, har jag oftast bara sovit ett par timmar och då är man ingen vidare bil/mcförare ändå.

Spelar ingen roll när jag trillar i säng, ett par timmarns sömn sen vaknar jag och kan omöjligt somna om. :gnissla

Skiter i dina "trådregler".
Ingen mening att räkna cl hit o dit blir aldrig rätt iaf OCH du som är så
maniskt rädd för att vara typiskt svensk. Det finns inget svenskare
än att för just denna diskussion. Hur mycket kan jag dricka? Schiiiisch!
Drick så mycker du orkar, har råd till eller blir bjuden på...å ta en taxi.

Det spelar ju oxå in hur mycket man sovit. Även om jag skulle vara "alkoholfri" rätt tidigt på förmiddagen, har jag oftast bara sovit ett par timmar och då är man ingen vidare bil/mcförare ändå.

Spelar ingen roll när jag trillar i säng, ett par timmarns sömn sen vaknar jag och kan omöjligt somna om. :gnissla

Sant. Tar man en helkväll så blir det ju ganska sent. Och kommer man i säng vid 5 tiden och sedan vaknar vid 7 eller 8 så är man ingen direkt optimal förare den dagen även efter man nyktrat till. För att inte tala om alla restprodukter man har kvar i kroppen. Blodet är ju fullt av etylaldehyd och ättiksyra (Som etanolen bryts ner till) och det är säkerligen inte positivt för förmågan som förare även om det inte finns några gränsvärden för det.

0,2 för en vuxen karl lär väl vara en 2,8a-3,5a på sin höjd

Det beror ju självklart på hur stor den vuxna karlen är. Enligt dom formler som finns tillgängliga så får en 85 kilos man i normalhull ganska exakt 0,2 promille av en 33:a 5% starköl. Och det är om man häver den. Dricker man långsammare så hinner man förbränna en del innan man druckit upp hela.
Nu är ju iofs inte skillnaden ner till en 3,5:a sådär värst stor så tar man en 50 cl burk 3,5% öl så lär du hamna ungefär där också.

Skiter i dina "trådregler".
Ingen mening att räkna cl hit o dit blir aldrig rätt iaf OCH du som är så
maniskt rädd för att vara typiskt svensk. Det finns inget svenskare
än att för just denna diskussion. Hur mycket kan jag dricka? Schiiiisch!
Drick så mycker du orkar, har råd till eller blir bjuden på...å ta en taxi.

Så du menar att om man är och hälsar på hos någon kompis som bor långt ute på vischan och av någon anledning måste hem på kvällen är det inte OK att ta en öl till maten och sedan köra hem någon timme senare.
Man måste dricka så mycket man orkar för att sedan däcka och därefter ta en taxi hem 7 mil för 1000 kr?

Det finns ju lägen när man faktiskt kanske av en eller annan anledning behöver köra men ändå kanske skulle tycka det vore gott med en öl eller ett glas vin till maten och då kan det ju faktiskt vara ganska bra att ha någotsånär koll på ungefär var gränsen går för hur mycket som är OK enligt lagen.

Last edited:
Det spelar givetvis även in när du starta kalaset.
10 öl på en kväll betyder sällan att du halsat 10 kl 03.00 :)

Jag har bara upplevt s.k "testblåsningar" för förare på festivaler, innan dom sätter sig i bilen och kör hem. Har inte sett att det accepteras nån annanstans.

Om du är tveksam så kan du fråga första bästa trafikpolis. Innan du sätter dig och kör då. Eller gå in på polisstationen och fråga om du får blåsa så du inte riskerar att köra påverkad. Det får du om du vill. Jag har aldrig hört talas om någon som blivit nekad. Dom är inte ett dugg intresserade av att du ska chansa och köra full.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna