Promille och alkomätare

Din Dräger visar promille och inget annat.

Anledningen till din tillnyktring har Boris jr redan förklarat.

Det går inte att förutse din förbränning utifrån en formel eftersom det finns flera faktorer som inverkar.

Den där formeln med 3cl starksprit / timme (och alla omräkningar av denna till öl av olika storlekar, samt vinglas etc) känns som skrämselpropaganda eller möjligen en lägsta nivå som alla kan ränka med. Inget fel med det i o f s. Propaganda i skrämselsyfte för en god sak kan jag acceptera. Man vill ju inte ha fyllskallar ute på vägarna!
Men utan att gå in på detaljer så vet jag att jag personligen eldar mellan 50-70% mer alkohol i timmen än så.

Det vore väldigt intressant att göra lite dagen efter-mätningar med alkomätare för att kunna bilda sig en uppfattning om sin egen kropps funktion.

Den där formeln med 3cl starksprit / timme (och alla omräkningar av denna till öl av olika storlekar, samt vinglas etc) känns som skrämselpropaganda eller möjligen en lägsta nivå som alla kan ränka med. Inget fel med det i o f s. Propaganda i skrämselsyfte för en god sak kan jag acceptera. Man vill ju inte ha fyllskallar ute på vägarna!
Men utan att gå in på detaljer så vet jag att jag personligen eldar mellan 50-70% mer alkohol i timmen än så.

Det vore väldigt intressant att göra lite dagen efter-mätningar med alkomätare för att kunna bilda sig en uppfattning om sin egen kropps funktion.

Jag har gjort det och det varierar ganska mycket. Så pass att jag inte vågar mig på beräkningar. Däremot stämmer 2cl /tim dåligt, framför allt vid större mängder.

Sedan ska man ju itne glömma att trots att alkoholen kan ha gått ur dagen efter sitter fortfarande en del av effekterna i. Som höga reaktionstider, dåliga beslut, dålig finmotorik.

Sedan ska man ju itne glömma att trots att alkoholen kan ha gått ur dagen efter sitter fortfarande en del av effekterna i. Som höga reaktionstider, dåliga beslut, dålig finmotorik.

Glöm inte.

Fetångest, suicida tankar, kliande skrev, gruvarbetare i bakhuvudet, förstörd ekonomi osv. osv.

Ska man räkna mer exakt på alkoholförbränning så räcker det inte att räkna med någon förbränning räknat i cl starksprit i timmen nej.
den promille du får av en viss mängd alkohol beror på flera faktorer. Däribland din vikt, eventuell övervikt, om du har vätskebrist och liknande. Alkoholen löser sig i vattnet så det som är intressant är hur mycket vatten du har i kroppen som alkoholen kan fördela sig på. typiskt sett använder man sig av en fördelningsfaktor på 0,7 för en normalviktig man. Dvs alkoholen ska fördela sig i 70% av din kropp. Resterande 30% är fettvävnad och liknande som inte löser alkohol i någon större utsträckning.

En genomsnittlig person bränner ca 0,1 g alkohol per timme och kilo kroppsvikt. (Eller omräknat lite knappt o,2 promille/timme)
Den siffran gånger din vikt ger då den alkoholförbränning du kan räkna med under förutsättning att du är genomsnittlig. Men det finns ganska stora variationer från person till person här.
Det kan också variera en hel del från dag till dag för samma person.
Dvs du kanske normalt sett ligger 50% över 0,1g/kg och timme men vissa dagar kanske du förbränner mindre än så. Andra personer kanske förbränner betydligt under 0,1g/kg och timme.

Dvs om du ska räkna på din alkoholförbränning så ska du inte räkna med några högre siffror än så om du inte är villig att ta risken att du kör berusad.

Det är också dessa variationer från individ till individ och från dag till dag som är anledningen till att den formel man använder rättmedicinskt räknar med en förbränning på mindre än hälften än ovanstående formel. där utgår man ifrån att förbränningen ger en promillesänkning på ca 0,08 promille/timme)

Dvs om du prompt ska räkna. Räkna inte med några högre siffror än så och lägg till lite marginal i form av några timmar. Annars riskerar du att ge dig ut och köra utan att du är helt nykter.

Fast känner man sig inte körduglig spelar det väl ingen roll vad din mätare visar? Jag kör när jag känner mig duglig, att kontrollblåsa ger i min värld bara falska indikationer

Med den inställningen skulle man ju inte kunna köra till jobbet en tidig morgon, eller hem från jobbet en sen kväll. Är man nykter så kan man köra, det säger lagen. Sen att man är en dålig förare när man nästan somnar framför ratten är en annan femma men då bedöms det först när en olycka inträffar :svearikeslag

Jo, jag har ju förstått att man blåser högt direkt efter inmundigande av rusningsdryck, jag är inte helt jävla dum i huvudet.
Att den skulle visa fel låter osannolik, det har blåsts 92ggr i den sedan kalibration som dock var för lite mer än ett år sedan enligt apparaten.
Men någon sa; Din apparat visar bara promille. Jaha, vad skulle den annars visa? Rätta lottoraden eller? Det jag menar är att vad motsvarar det mot promille i blodet?
Om man blåser 0 i polisens handhållna apparater så säger de ju inte; "Njae, den här apparaten visar bara promille så vi måste även ta ett blodprov på dig" :3freak

Men några av er påstår alltså att den troligtvis visar fel resultat och att det inte är ok att lita på dessa värden?

För övrigt är jag övertygad om att polisens instrument visar siffror, åtminstone 0 för det var vad som visade när jag blåste senast.

Med den inställningen skulle man ju inte kunna köra till jobbet en tidig morgon, eller hem från jobbet en sen kväll. Är man nykter så kan man köra, det säger lagen. Sen att man är en dålig förare när man nästan somnar framför ratten är en annan femma men då bedöms det först när en olycka inträffar :svearikeslag

Jo, jag har ju förstått att man blåser högt direkt efter inmundigande av rusningsdryck, jag är inte helt jävla dum i huvudet.
Att den skulle visa fel låter osannolik, det har blåsts 92ggr i den sedan kalibration som dock var för lite mer än ett år sedan enligt apparaten.
Men någon sa; Din apparat visar bara promille. Jaha, vad skulle den annars visa? Rätta lottoraden eller? Det jag menar är att vad motsvarar det mot promille i blodet?
Om man blåser 0 i polisens handhållna apparater så säger de ju inte; "Njae, den här apparaten visar bara promille så vi måste även ta ett blodprov på dig" :3freak

Men några av er påstår alltså att den troligtvis visar fel resultat och att det inte är ok att lita på dessa värden?

För övrigt är jag övertygad om att polisens instrument visar siffror, åtminstone 0 för det var vad som visade när jag blåste senast.

Ok. Jag försöker vara tydlig då.
Din alkomätare mäter alkoholhalten i din utandningsluft.
Det mätvärde den får räknar den sen om från alkohol i utandningsluft till promille alkohol i blodet.

Så det den visar på skärmen är den alkoholhalt i blodet som stämmer överens med den alkoholhalt i utandningsluft som den nyss mätt upp.

Angående felvisning så är det så att dom mätvärden som du skrev i första inlägget i tråden är omöjliga. Du kan inte sjunka från 0,6 till 0 i promille på så kort tid. Hade promillen varit 0,6 så skulle det ta närmare 3 timmar innan du var helt nykter igen.

Kom ihåg att majoriteten av alla alkomätare som säljs visar fel. En del av dom katastrofalt mycket fel.
Bränslecellsbaserade mätare är mer specifika och har därigenom mindre risk för felaktiga värden.
Halvledarsensorer kan påverkas av lite allt möjligt.
Dessutom åldras sensorerna så att dom med tiden blir sämre och sämre.

för att en alkometer ska ha en chans att visa rätt så måste den dessutom göra så att den inte mäter den första litern luft lite drygt. Korrekta mätvärden får man först när man mäter på luften som kommer efter att du blåst ut 1,3-1,4 liter. Många alkometrar mäter redan före 0,5 liter vilket gör att du kan få nästan vilket värde som helst.

Svaret från apparaten är uppskattad halt etanol i blodet beräknat från halten etanol i utandningsluften. Då gäller det att man inte har några störande faktorer såsom alkoholintag de senaste 20min eller dyl.

Apparaten är där troligen inget fel på men där står säkert något i instruktionsboken om hur den bör handhavas.

Behöver man räkna ifall man har alkohol kvar i blodet...

Låt bilen stå.... :)

Last edited:
för att en alkometer ska ha en chans att visa rätt så måste den dessutom göra så att den inte mäter den första litern luft lite drygt. Korrekta mätvärden får man först när man mäter på luften som kommer efter att du blåst ut 1,3-1,4 liter. Många alkometrar mäter redan före 0,5 liter vilket gör att du kan få nästan vilket värde som helst.

Ok,åt vilket håll blir felvärdet om den mäter för tidigt?

Det jag märkt är att Dräger3000 mäter på avsevärt mindre luftvolym än polisens,är det positivt eller negativt för mätvärdet om man vill vara säker på att klara sig?

kl 12 efter att ha satt i mig ett flak öl fram till 5 på natten blåste jag rent i en sån där drägger sen gick jag och bakfylle spyde.

Slutsats: kör när du varigt bakis och det gått över.

Ok. Jag försöker vara tydlig då.
Din alkomätare mäter alkoholhalten i din utandningsluft.
Det mätvärde den får räknar den sen om från alkohol i utandningsluft till promille alkohol i blodet.

Så det den visar på skärmen är den alkoholhalt i blodet som stämmer överens med den alkoholhalt i utandningsluft som den nyss mätt upp.

Angående felvisning så är det så att dom mätvärden som du skrev i första inlägget i tråden är omöjliga. Du kan inte sjunka från 0,6 till 0 i promille på så kort tid. Hade promillen varit 0,6 så skulle det ta närmare 3 timmar innan du var helt nykter igen.

Kom ihåg att majoriteten av alla alkomätare som säljs visar fel. En del av dom katastrofalt mycket fel.
Bränslecellsbaserade mätare är mer specifika och har därigenom mindre risk för felaktiga värden.
Halvledarsensorer kan påverkas av lite allt möjligt.
Dessutom åldras sensorerna så att dom med tiden blir sämre och sämre.

Tack för förtydligandet :tummenupp
Ja, att den första blåsningen är fel förstår jag då den givetvis visar mycket mer så tätt inpå intaget.
Då vet jag nu att om denna visar 0.2 promille så är det den siffran man ska rätta sig efter och inte dubbla den för att få en promillehalt på 0.4, det var något jag har hört på omvägar.

Angående den snabbt minskade promillehalten så är det just det jag ställer mig frågande till, jag trodde att det tog mycket längre tid att förbränna alkoholen. Dock är ju detta samma apparat som polisen använder sig av och den är ganska avancerad och kostade trots allt 4500:- så den bör ju visa så nära verkligheten som möjligt, eller åtminstone så nära som polisens :va

Angående att man ska mäta efter att ha andats ut luft så låter det ju väldigt märkligt då polisen alltid säger att man ska ta ett djupt andetag och blåsa tills det piper/klickar.
Denna apparat tar rätt lång stund på sig innan den piper, det är nästan så att man har helt slut på luft i lungorna vilket iofs inte säger mig något då jag inte vet hur många liter luft en normal person har i lungorna...

Nåja, jag har hur som helst inga planer på att köra efter att ha druckit vin men däremot vill jag kunna ha något att gå på dagen efter att man har druckit lite mer än bara vin.
Jag får helt enkelt ta med mig den i bilen och om jag blir stoppad i en kontroll så ger jag fan i att veva ner rutan utan visar istället konstapeln när jag blåser i min apparat och visar upp ett godkänt värde :D

Det jag märkt är att Dräger3000 mäter på avsevärt mindre luftvolym än polisens,är det positivt eller negativt för mätvärdet om man vill vara säker på att klara sig?

Hmm, är du säker på detta? Jag tycker den känns väldigt likvärdig i hur mycket man måste blåsa och en bekant till mina föräldrar som är polis påpekade att han använde samma apparat i jobbet. Dock är han numera kontorsryttare, de kanske har nyare prylar numera?

Edit/ Senast jag blåste i en polisbil så den apparaten även ut som samma lika, kollade förvisso inte efter någon dekal där det stod Dräger 3000 men i övrigt skulle jag påstå att det var samma.

Under förutsättning att du väntat minst 15 minuder innan du blåser så är risken att mätvärdet är för lågt. Detta för att det verkliga utbytet mellan blod och luft sker nere i som små lungalveolerna och den luften kommer först efter en viss volym. Mindre volym ger större risk för låga mätvärden.

Under förutsättning att du väntat minst 15 minuder innan du blåser så är risken att mätvärdet är för lågt. Detta för att det verkliga utbytet mellan blod och luft sker nere i som små lungalveolerna och den luften kommer först efter en viss volym. Mindre volym ger större risk för låga mätvärden.

Ok,då får man blåsa lite innan för att få ett vettigare värde då.

Min 3000 tar prov på lite drygt 2sek(2,2 ungefär)och polisens närmare 5 iaf(åtminståne 4)har även en på jobbet som är bortåt 5 innan det är klart(varianten för fordon,skåp och liknande,interlock XT)så antingen har utvecklingen gått framåt vad gäller mätteknik eller så är konsumentvarianten 3000 en snikverision alternativt är min felprogrammerad.

Ska ju in på kalibrering nu snart så kan ju fråga om detta då.

Finns ju 6510 och 6810 som ser likadana ut men med lite minne för tidigare blås och annat,kan ju även ha annat hårdvaruinnehåll.

Dricker ju så sällan så mycket så det är atuellt att blåsa dagen efter och det är ju endast om man råkar ut för något oplanerat,har blivit så gammal att jag tänker efter innan nu. :)

Så,för SHs bästa har jag nu offrat mig och gjort några test. :yoparty

Efter lite vin nu ikväll så har jag(efter väntat 20min(minst 15 enl.instruktionsbok)sen jag senast drack något)blåst på ett gäng olika sätt.

#enbart satt den till munnen och blåst
#tagit ett djupt andetag varefter jag blåst direkt
#tagit flera djupa andetag och blåst direkt
#tagit ett djupt andetag och blåst 3sek innan jag satt munstycket till munnen
#tagit flera djupa andetag och blåst 3sek innan jag satt munstycket till munnen
#blåst utan att ta ett andetag

Allt detta med minst 2 försök per test och säga vad man vill om det resultat denna draeger 3000
lämnar men konsekvent är den iaf.,alla försök resulterade i 0,37promille!

Tror nog man kan lita på den,om inte så är det konsekvent samma felvisning och inte
olika resultat varje blåsning. :tummenupp

Om jag kommer ihåg :fyllisar kan jag testa lite senare igen. :)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick