Alkoholkalkylator..vågar man lita på den?

• Thread starter Thread starter Mingves
  • Start date Start date
fick 5.4 promille och 37 timmar... visst var jag full men den räknar nog lite högt för säkerhets skull

Melin skrev:
fick 5.4 promille och 37 timmar... visst var jag full men den räknar nog lite högt för säkerhets skull

Jag ångrar de två sista ölen grymt nu, vill ut o hoja...visserligen borde gått ur kroppen men ändå...

///M

Det säger sig ju självt att man inte kan lita på sån skit. I bästa fall ger det en grov fingervisning. Säger den att du är nykter nog att köra kl. 16.00 så vänta tills 18.00. Sedan om det inte är första gången man dricker så känner man faktiskt ganska bra själv när spriten och segheten gått ur.

Diversion skrev:
Det säger sig ju självt att man inte kan lita på sån skit. I bästa fall ger det en grov fingervisning. Säger den att du är nykter nog att köra kl. 16.00 så vänta tills 18.00. Sedan om det inte är första gången man dricker så känner man faktiskt ganska bra själv när spriten och segheten gått ur.
Jag var full i morse....alltså känns det djävligt dumt att hoppa på hojen idag.

///M

Verkade funka hyffsat. Promillehalten var väl lite uppe i det blå, men tiden verkade rimlig. 26 h efter 70 cl sprit å 2 öl, på 90 kg.

Messiah skrev:
kroppen förbränner ca 2cl sprit i timmen...räkna så ist.

Det är ju beroende på många olika/andra faktorer också! tex vikt, man/kvinna, tränad kropp mm

Alltså lika dåligt med exakta svar som kalkylatorn.

Detta verkar snurrigt, tiden kan jag hålla med om stämmer från det att man slutat dricka.
Men promillehalten, om jag dricker 5 33cl öl, och 18cl whisky så skulle jag ha 1,81 promille.
Mmm, kanske om jag drog i mig allt i en löpande rad utan avbrott, men sitter man och zippar en fredagskväll kommer knappast jag upp i nästan 2promille.
97kg väger jag.
Borde inte promillehalten när man slutar dricka vara mer avgörande för hur lång tid det tar för kroppen att bränna slut det man stoppat i sig?
Man kan juh hålla sig schysst salongsberusad en hel lördag på en back bärs och då tvivlar jag på att man har 4-5 promille i kroppen.
Kroppen börjar väl rimligen bränna såfort skiten kommer i blodomloppet?

//Tobbe

Mingves skrev:
Så den ger för höga värden alltså?

///M

om du inte hällt i dig allt på 2 s så skulle jag vilja säga att den räknar för högt...
MEN krascha i sängen e inte samma som o krascha in i en massa folk som gick på övergångstället......

Promillevärdena är nog alldeles för höga.
Man 73 kg, 40 cl öl gav 0,3 promille. Vid de praktiska test jag sett har testpersoner av varierande kön och vikt fått mellan 0,05 och 0,15 promille av en starköl.

Efter ett helrör skulle jag vara död (6,55 prom.) :död
Kanske om man drar det i ett svep, men på en kväll/natt går det ju. :fyllisar

Efter ett helrör då har jag över 4 promille. Ja, stor risk va. Man grundar med ett helrör sen går man ut. Den lär ju vara till för att avskrämma fjortisar ifrån att dricka typ.

Det är ju så att en normal människa på ca 75kg klarar av att förbränna 2cl alkohol i timmen. Sen är det bara att räkna! 75cl vin*13%=9,75 cl alkohol dvs 5 timmar innan du e nykter men sen är det ju bra att ta ett par timmar till om du nu skall köra...just in case. Om någon nu e :confused: så fråga :tomten nästa gång ni ser han.

SM_Putte skrev:
Det är ju så att en normal människa på ca 75kg klarar av att förbränna 2cl alkohol i timmen. Sen är det bara att räkna! 75cl vin*13%=9,75 cl alkohol dvs 5 timmar innan du e nykter men sen är det ju bra att ta ett par timmar till om du nu skall köra...just in case. Om någon nu e :confused: så fråga :tomten nästa gång ni ser han.
Låter ju helt otroligt att man skulle kunna köra efter 5h....jag brukar vara ganska snurrig efter 1 flaska rött...

///M

Mingves skrev:
Låter ju helt otroligt att man skulle kunna köra efter 5h....jag brukar vara ganska snurrig efter 1 flaska rött...

///M

Då får du nog komma och träna lite med kakis!!

Melin skrev:

Ahdu! Tror jag inte ett dugg på att du låg på 5.4 promille, då kan jag nästan lova att du inte hade suttit här och skrevit, utan du hade antingen legat död eller legat på sjukhuset och blivit magpumpad. Tvekar vääldigt mycket på att man kan ta sig hem utan ambulans om man har 5.4 promille i blodet om man inte väger 200kg.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back