Alkohollangning till minderårig ?

Skulle du langa till minderårig ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Gabor

Guest
Blev påhoppad av ett par fjuniga tonåringar igår där de bad mig köpa ut ett 6-pack cider utanför konsumaffären hemma i "byn".

Hur skulle ni på SH göra ?

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Jag gjorde det till mina syskon:tungan
Eftersom det alltid går att få tag på... så istället för att de skall få tag i dålig sprit etc. så köpte jag.

Dock brukade jag alltid va i närheten( ha kontakt) med dem...
Morsan gillade det ej... men jag förklarade min syn på det. hm ja typ sa hon.

Skulle aldrig köpa ut till någon jag ej känner, dels då man ej vet hur de hanterar m,m sen att man kan åka dit rejält.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Man stog ju själv utanför macken och frågade när man var en liten fjunis..
Handlar det bara om ett sex-pack folköl skulle jag nog fixa det.

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)

Haha många bäckar små....:tungan :D
Vem vet de kanske redan frågat flera vänliga, och på så vis redan har en spy tappa kläder knulla runt fylla m,m liggandes:rolleyes: :pannkyss

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Yamaha REXA
Hur skulle ni på SH göra ?

Behöver kanske inte motivera varför jag INTE skulle köpa ut....

Men många av dom som köper ut som vi tar blir väldigt förvånade/chockade över det faktum att det är 2 års fängelse med i straffskalan (jag trodde själv att det var 6 mån innan jag läste lagen). Sen är det visst så att åklagarna alltid väcker åtal i langningsärenden så chansen att torska i slutändan när man åkt dit är ganska stor.

Anledning till att jag inte tycker att man ska köpa ut är givetvis det jag ser när jag jobbar. Det är ju inget snack om saken, ju yngre man är ju sämre hanterar man spriten. Det ser man tydligt på krogar mm. Så en fjortis med sprit i kroppen löper en tämligen stor risk att hamna i bråk eller bli rånad alt bli hittad halvt livlös i en buske efter den blöta kvällen. Det är det inte så många langare som bryr sig om.

Sen har vi ju alla varit kids en gång i tiden och partajat...och som det är sagt, dom får ju nästan alltid tag i dricka någonstans. Men jag vet inte om det är rätt metod att "hjälpa" dom och köpa ut lite schyrre dricka...Det är ju så dom alltid får tag i det någonstans.

Jaja min ½ dollar.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag har fått frågan då och då av bekanta (för några år sedan då) och aldrig gjort det, jag tycker inte det är rätt. Jag vill inte vara bidragade orsak till att det går åt helvete för dem på ett elelr annat sätt.

MikkE

Guest
Jag har köpt ut men endast till min lillasyster som är 4 år yngre och i begränsad mängd! Hon var då 17 år.
Och det är verkligen INTE ofta jag gör det.

Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Sedan gömmer de det bakom husknuten och ber någon annan att köpa ut ett sexpack till dem. Och fortsätter så tills de har ett eller två sexpack var. :tummenupp

Man hade man ju sina knep för att köpa folköl själv så man slapp stå och antasta varenda en som skulle in på macken när man var yngre. Medlemskort hos macken fungerade för det mesta bra när de frågade om leg. Sedan när man skaffade A1-kort så var det sällan de kollade åldern, de bara såg "rosa, då är det ett körkort, och man måste ju vara över 18 för att få ett körkort".

Det har hänt några gånger att jag köpt ut åt ett par kompisar som varit två år yngre. Men då har vi varit på samma fester och jag har för det mesta varit den fullaste i slutet av kvällen. :fyllisar

Edit: men för att svara på trådens frågeställning lite tydligare: nej, skulle inte köpa ut till några fjuniga nollor utanför macken.

Last edited:

eriksson-

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ingen, Bil: Audi A4 -02
gör så här om affären har 2 öppningar. ta deras pengar, gå in i affären sen går du ut genom andra utgången :hihi

Glassen

Förbjud förbud!
Gick med
22 May 2006
Hoj
En cross
jag behöver inte att nån köper ut, jag kirrar eget :tummenupp Däremot kan det vara trevligt med omväxling nån gång, men då går det alltid att fixa.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Min storebror köpte till mig när jag var 16+, jag köpte till min lillsyrra när hon var 15+. Född och uppväxt i Ystad (Österlen i Skåne, typ) där var och varannan bränner hemma med tillhörande finkel. Bättre då att jag fixar en vinare och ett par bärs till henne än att hon får tag på något pissdåligt hemkört. Så resonerade jag. För sprit, det går alltid att få tag på.

Tilläggas kan att mina föräldrar klart och tydligt deklarerade för mig och min bror att de aaaaaaaaaaaaaaaaldrig kommer att köpa ut alkohol till sina barn. Men till tredje ungen hade de ändrat åsikt och köpte således alkohol till min lillsyrra, antagligen hade de insett att om inte de köper det så gör någon annan det, alternativt hemkört. Samma resonemang som jag alltså.

Ja, jag vet att det egentligen var fel. Men av två onda ting valde jag den väg som jag ansåg var minst ond.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
I min ungdom (stax efter dinosaurierna dog ut) så var det sällan några problem att få tag på sprit, det var faktiskt så lätt att man valde bort okänd dunksprit och heldre köpte flasksprit.
(Känd dunksprit drack man)

I dagsläget, när mina söta små tonåringar ska ha tag på sprit måste dom vända sig till "knarkar-bosse" som säljer någon grumlig vätska på 50cl pet.
Gudarna vet vad det är för skit, och om det är spetsat med GHB.

Jag har sagt åt dom att aldrig köpa fulsprit, aldrig dricka ur en öppnad flaska och att dom ska helst låta bli, men en langad sexpack folköl/vinflaska är bättre än "Bosses fulsprit", eller ännu värre grejor dom kan få tag på.
Jag skulle aldrig langa vare sig till mina egna eller andras ungar dock.

Man funderar hur polisväsendet i den här staden fungerar, när varenda unge mellan 13 och 18 vet vilken populär videobutik som säljer hash, GHB och fulsprit under disk, och ändå görs det aldrig några tillslag.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Mina äldre syskon köpte ut till mig när jag var runt 14-15 men då skötte man sig hyffsat också. Själv skulle jag aldrig köpa ut till annat är 18-åringar från bolaget.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Säga vist ta deras pengarna å gå, iaf när för små brudar som vill ha ciggareter, bäst för deras eget bästa annars köper ju nån annan åt dom.

2714639 Själv nekade jag en gubbe att köpa ut till nån jävla 18åring på systemet :yoparty haha :D..
öhh lätt inte som dom va så smidiga.. :hihi

Last edited:

Paradoxy

Guest
Om det är cheyer som frågar, säg att det kostar en avsugning. Ta emot avsugningen och gå därifrån med ett leende :brynad

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0