Alkolås - Vad gäller ??

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Har en bekant som blivit dömd för 2 grova rattfyllor inom loppet av 1 månad i somras. 3 månaders fängelse och indraget körkort blev domen. Nu i dagarna har mannen börjat köra runt i en bil som han hävdar har alkolås. ( Har själv inte sett det )

Jag vet att dömda rattfyllerister kan få detta som alternativ, men till saken hör att denne man är en mytoman av sällan skådat slag. Bilen han åker runt i är inte ens registrerad på honom.

Han kan nyligen köpt den iof, så ägarbyte ej registrerats, men går det verkligen så snabbt? Kan man köpa en gammal volvo på fredagen, slänga in ett alkolås på eftermiddagen o köra runt samma helg??

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle nog be polisen titta lite på honom.
Elakt, men ibland är det snällare att vara stygg.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Finns några olika varianter Google bildresultat
Säg bara att du är nyfiken på hur ett alkolås serut och funkar så du vill titta på det. Säger han nej så är det nog troligt att han inte har nått.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Sedan är väl det en tämligen dyrbar historia att sätta in alkolås?
Info från Transportstyrelsen.

Verkar 'kompisen' ha ekonomin att lägga ut 50 000:- på detta?

/e

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sedan är väl det en tämligen dyrbar historia att sätta in alkolås?
Info från Transportstyrelsen.

Verkar 'kompisen' ha ekonomin att lägga ut 50 000:- på detta?

/e

Nu vet jag inte om detta gällde tidigare men jag har en bekant som åkte dit för grov rattfylla och som ansökte och fick alkolås i sin bil för att snabbare få tillbaka körkortet.
Det var dyrt men det var inte tal om några 50 000:-, runt 15 000:- i engångsavgift om jag inte minns fel då det trots allt var 2 år sen nu han fick det monterat. Han använder det fortfarande men jag vet inte hur länge han måste göra det eller om han bara gör det för att han inte litar på sig själv...

En annan kille som jag jobbade med förra veckan åkte dit på midsommarafton och har försökt få alkolås monterat men har fått avslag av Transportstyrelsen då han hade fyllt i formuläret fel och det fanns ingen chans till överklagan enligt honom, vilket låter konstigt i mina öron om det är det som är till grund för avslaget.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min bror bytte lastbil.
Nu har han alkolås.
Jul- och nyårsafton hade han snöjour.
Kunde inte ens dricka svagdricka till julmaten.
Det tyckte jag var skoj.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min bror bytte lastbil.
Nu har han alkolås.
Det tyckte jag var skoj.

Så känsliga kan dom väl inte vara? Jag har testat med punschpraliner och billig alkomätare. Direkt man ätit en så kan man blåsa mätaren i botten men 1-2 min senare så ger den inget utslag.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Bah, bara att blåsa upp lite ballonger när man är nykter för att ha i reserv.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Min bror bytte lastbil.
Nu har han alkolås.
Det tyckte jag var skoj.

"Det finns väl ingen som stoppar plogbilen."*

Sagt av en kompis tidigare chef när han tog en stor stark till lunchen :dummer

Funkar ju iofs inte med alkolås.
Men man har hört mycket dumt gällande det inom åkeribranschen också.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
det var inte tal om några 50 000:-, runt 15 000:- i engångsavgift om jag inte minns fel då det trots allt var 2 år sen nu han fick det monterat.

Nya regler från 2012 tydligen, citat TPS:
Den totala kostnaden för den enskilde deltagaren uppgår till cirka 50 000 kronor,
som fördelas över den tvååriga försökstiden.

Kostnaden gäller:
-Transportstyrelsens ansökningsavgift och deltagaravgift
-läkarintyg inklusive medicinska kontroller med blodprover var tredje månad
-hyra för alkolås
-utfärdande av körkort.

/e

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Vi har Drägers Alkolås i bilarna och drar du i dig det sista ur glaset med lättöl efter lunchen och blåser inom några miinuter så blir det rött och man får snällt vänta i fem minuter. Även Handspritsångorna får den att balla ur.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så känsliga kan dom väl inte vara? Jag har testat med punschpraliner och billig alkomätare. Direkt man ätit en så kan man blåsa mätaren i botten men 1-2 min senare så ger den inget utslag.

Jo, det är dom.
Han fick vänta två timmar efter att han druckit en lättöl till maten.
Det är absolut inget problem för honom och alkolåset sitter där för försäkringens skull, inte för några alkoholproblem.
Men läskeblask till julmaten är väldigt B i min värld.
Även om det är julmust.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är absolut inget problem för honom och alkolåset sitter där för försäkringens skull, inte för några alkoholproblem.
Men läskeblask till julmaten är väldigt B i min värld.
Även om det är julmust.

Har man den inställningen så har man alkoholproblem.

Inte till något av julborden jag åt i fjol dracks det starkare än läsk, och det förtog absolut inget av maten.

Men så har inte jag alkoholproblem heller.

tkdrille

Guest
Inom åkeri kollar de ens alkolåsen? Tror nog aldrig de kollat vissa bilar jag känner till. När de tar 2 minuter att koppla om den så känns de halvdant.

Ja misstänker du ts att han ljuger så har du ju nästan en liten skyldighet att skvallra för att försäkra dig om att fyllot håller sig på rätt sida av alkoholen under sin körtid.

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Bara i rent experimentellt syfte, så prövade jag och en kollega på mitt förra jobb att manipulera alkolåset. Vi testade allt, i princip.

Efter att vi gick bet på själva blåsanordningen, så gick vi på tändningen. Det var inga problem att starta utan att blåsa, om man lyckades lista ut en enda liten sak. Och tro mig, det är lättare än vad man tror.

Och nej, jag tänker inte skvallra hur man gör. Ifall fel person läser.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati